لزوم هدایت نذورات چراغ برات به خانه نیازمندان

چراغ برات امسال در شرایطی برگزار می شود که بسیاری از خانواده ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا به نان شب خود محتاج هستند و چه خوب است که نذورات روز برات به سمت کمک های مومنانه سوق داده شود تا هم روح رفتگان و هم دل نیازمندان شاد شود.

به گزارش “پیام خاروان”، «چراغ برات» یکی از آداب و رسوم مردمان خراسان به خصوص خراسان جنوبی است که صدها سال قدمت دارد و در آستانه نیمه شعبان و یا در روز ۱۴ شعبان برگزار می شود.

در روز برات مردم خراسان جنوبی مراسمات مختلفی را برگزار می کنند و به پخت نان های محلی، روغن جوشی، کماچ، ساچ، حلوا و غیره توجه دارند و با پهن کردن فرشی بر روی قبر درگذشتگان خود به توزیع انواع مواد غذایی قبل از طلوع آفتاب می پردازند.

هر سال مردم خراسان جنوبی بر سر مزار رفتگان خود در روز برات حاضر می شدند و با پخش خیرات، انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره آنان را گرامی می داشتند اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم روز برات به شکل ویژه ای برگزار می شود چرا که حضور در آرامستان ها ممنوع است.

 کمک به نیازمندان جایگزین تجمل گرایی در روز برات شود

امسال شیوع ویروس کرونا و شرایط سخت اقتصادی فرصتی را ایجاد کرده است تا به نیازمندان توجه بیشتری داشته باشیم و روز برات بهترین فرصت است تا جهت شادی روح درگذشتگان به سمت کمک های مومنانه و احسان ماندگار پیش برویم.

متاسفانه امسال شرایط سخت اقتصادی باعث شده است تا خانواده های بسیاری چشم به دست کمک های مومنانه و صدقات نیکوکاران باشند و چه خوب است امسال به جای تجمل گرایی و ریخت و پاش در روز برات به سمت کمک های مومنانه روی بیاوریم و دلی را شاد کنیم و نگذاریم پدری در مقابل فرزندانش شرمنده شود.

ویروس کرونا بسیاری از افراد را در کشور به خصوص خراسان جنوبی بیکار کرده است و باعث شده تا کمر این افراد در این شرایط سخت اقتصادی خم شود. در این شرایط کمک به نیازمندان نه تنها روح رفتگان را شاد می کند بلکه به زندگی خودمان نیز برکت می دهد.

ثواب اطعام فقرا، دستگیری از مساکین، رسیدگی به ایتام، صدقه و شرکت در رزمایش کمک های مومنانه تاثیر بیشتری در آرامش روحی و بخشش گناهان درگذشتگان خواهد داشت و قطعا این خیرات اثرگذارتر از تجمل گرایی ها و ریخت و پاش های افراطی است.

جایگاه صدقه برای رفتگان در دین مبین اسلام

در دین مبین اسلام نیز بر روی صدقه دادن برای مردگان و کمک به نیازمندان تاکید بسیار شده است و در این زمینه پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «هر صدقه‌اى که براى میّت داده مى‌شود، فرشته‌اى آن را به مانند طبقى از نور مى‌گیرد و به کنار قبر مى‌آورد و مى‌گوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الْقُبُورِ» این هدیه را خانواده شما براى شما فرستاده‌اند آن گاه آن میّت این هدیه را تحویل مى‌گیرد و وارد قبرش مى‌کند که همین سبب فراخى قبرش و آسایش و آسودگى او می شود».

بیشتر بخوانید   کد ملی؛ برای توزیع گوشت تنظیم بازار

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «هر کس از مسلمانان براى مرده ای عمل صالح و نیکویى انجام دهد، پاداش او دو چندان شود و خداوند متعال آن مرده را از آن عمل خیر و ثوابش بهره‏ مند گرداند».

مرحوم «علاّمه مجلسى» دراین باره مى فرماید: «مخصوصاً دعا کردن براى آنان در نماز شب و بعد از نمازهاى فریضه و در مکان هاى زیارتى خوب است و براى پدر و مادر باید بیشتر دعا کرد و اعمال خیر براى آنان به جا آورد.»

کمک به نیازمندان به زندگی انسان برکت می دهد

«محمد آقا» یکی از شهروندان بیرجندی می گوید: پدرم چند ماه پیش فوت کردند و امسال اولین برات ایشان است و ابتدا تصمیم داشتیم که تنها بر سر مزار ایشان به توزیع مواد غذایی و نان های محلی بپردازیم.

وی در ادامه بیان می کند: اما چند روز پیش با یکی از مراکز خیریه آشنا شدیم و با توجه به اینکه بسیاری از خانواده ها به خاطر شرایط اقتصادی در مضیقه هستند تصمیم گرفتیم تا هزینه روز برات را جهت شادی روح پدرمان به یکی از مراکز خیریه اهدا کنیم.

محمدآقا با اشاره به اینکه صدقه و کمک به نیازمندان یک نوع باقیات صالحات برای خودمان و درگذشتگان است، می افزاید: پدرم با تجمل گرایی بسیار مخالف بود و قطعا از اینکه ما هم به روش ایشان عمل کردیم و به دست گیری از نیازمندان توجه داشته ایم خوشحال خواهد شد.

این شهروند بیرجندی عنوان می کند: کمک به نیازمندان و شاد کردن دل ها قطعا به زندگی انسان برکت می دهد و روز برات هم بهترین روز است تا برکت برای زندگی خود و آمرزش برای مردگان جمع کنیم ولی متاسفانه برخی از مردم به خاطر چشم و هم چشمی و حرف های بیهوده برخی افراد در روز برات دست به تجمل گرایی و ریخت و پاش می زنند و شاید این کار برای درگذشتگان هیچ فایده ای هم نداشته باشد.

نیازمندان را تنها نگذارید

خانم «محمدی» یکی دیگر از شهروندان بیرجندی می گوید: ۵۰ سال است که در مراسم روز برات شرکت می کنم و جهت شادی و آمرزش درگذشتگان خود به پخت و توزیع انواع نان های محلی و حلوا می پرداختم.

وی در ادامه بیان می کند: هر سال به دلیل حرف های بیهوده مردم تلاش می کردم تا مراسم برات را ریخت و پاش های اضافی و تجملات برگزار کنم و این موضوع فایده زیادی نداشت چون نذورات به دست نیازمند واقعی نمی رسید.

خانم محمدی ادامه می دهد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتیم تا نذورات روز برات را به صورت غیرحضوری و از طریق مراکز نیکوکاری به دست نیازمندان واقعی برسانیم و از دور فاتحه و قرآن کریم برای درگذشتگان خود تلاوت کنیم.

بیشتر بخوانید   نرخ بیکاری خراسان جنوبی در زمستان ۱۴۰۲ کاهشی شد

این شهروند بیرجندی بیان می کند: از مردم نوع دوست استان درخواست دارم تا در این شرایط سخت اقتصادی نیازمندان جامعه را تنها نگذارند و دستی را بگیرند تا خداوند دستشان را در مواقع دشوار و سخت زندگی بگیرد.

لزوم سوق دادن نذورات روز برات به سمت رزمایش کمک های مومنانه

حجت الاسلام «غلامحسین نوفرستی» کارشناس مذهبی و قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این زمینه بیان می کند: مراسم روز برات یک سنت حسنه ای است که از زمان های دور در خراسان برگزار می شده است و مردم در این روز به پخش انواع مواد خوراکی می پرداختند.

وی با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا می گوید: سلامتی اساس و پایه یک جامعه است و مردم نوع دوست خراسان جنوبی می توانند نذورات خود را به سمت رزمایش کمک های مومنانه سوق دهند.

وی با تاکید بر اینکه ائمه جماعات در مساجد می توانند نذورات مردم در روز برات را جهت کمک به نیازمندان جمع آوری کنند، می افزاید: این کار بسیار خوب و پسندیده است و اثرات خوبی را بر جا خواهد گذاشت و مردم در کنار این موضوع می توانند ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی به کنار مزار بستگان خود بروند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان می کند: مردم نوع دوست و خیر خراسان جنوبی می توانند نذورات خود در روز برات را به مراکز نیکوکاری، کمیته امداد و بهزیستی و یا افراد نیازمندانی که می شناسند اهدا کنند.

آمادگی کمیته امداد خراسان جنوبی جهت جمع آوری نذورات مردم خیر در روز برات

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ع) خراسان جنوبی نیز می‌ گوید: سال گذشته پویش «نذر و قربانی» و «صدقه سلامتی امام زمان(عج)» در ماه مبارک شعبان به ویژه در روز برات توسط کمیته امداد جهت کمک به نیازمندان استان اجرا شد.

وی در ادامه بیان می کند: در راستای اجرای این پویش در نیمه شعبان سال گذشته اعتباری بالغ بر ۹۳۸ میلیون تومان کمک جمع آوری شد که ۳۸۱ میلیون تومان از این اعتبارات نقدی و ۵۵۷ میلیون تومان غیرنقدی بوده است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال نیز پویش «نذر و قربانی» و «صدقه سلامتی امام زمان(عج)» در روز برات برگزار می شود، می افزاید: ۲۱ اداره کمیته امداد و ۹۴ مرکز نیکوکاری فعال در استان آماده دریافت کمک های مردمی هستند.

سلم آبادی در ادامه می گوید: مردم نوع دوست خراسان جنوبی می توانند در روز برات با شماره‌گیری کد دستوری #۰۵۶*۸۸۷۷*، شماره گیری ۰۹۶۸۸۷۷ و از طریق نرم افزارهای ثنا، بام، بله و سکه و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۵۸۸۹۰ کمک های نقدی خود را واریز کنند.

بیشتر بخوانید   فصل نوینی با بهره‌‎گیری از آی تی در گردشگری استان خراسان جنوبی رقم بخورد

وی با اشاره به پویش «ایران مهربان» عنوان می کند: این پویش از سال گذشته آغاز شده است و تا پایان ماه رمضان ادامه دارد و مردم نوع دوست و خیر خراسان جنوبی با شرکت در این پویش می توانند دست ایتام را بگیرند و دلی را شاد کنند.

بیش از ۶۵۰ موسسه خیریه در خراسان جنوبی آماده دریافت کمک های مردمی در روز برات هستند

«علی عرب نژاد» مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم اظهار می کند: مردم خراسان جنوبی در روز برات سال ۹۹ مشارکت‌هایی به نفع بهزیستی استان داشتند و کمک های خیرخواهانه خود را در این روز به موسسات و مراکز غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی استان برای شادی روح امواتشان اهدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در روز برات سال گذشته ۱۶۲ میلیون تومان کمک مردمی جمع آوری شده است، می گوید: مردم استان در روز برات سال گذشته رغبت بیشتری به کمک های نقدی به مراکز تحت پوشش بهزیستی نشان دادند و ۵۴ میلیون تومان کمک نقدی و ۱۰۸ میلیون تومان کمک غیر نقدی به مؤسسات و مراکز تحت پوشش بهزیستی استان اهدا کردند.

عرب نژاد در ادامه بیان می کند: حدود ۸۰ درصد کمک های نقدی و بیش از ۵۰ درصد کمک های غیر نقدی جمع آوری شده در روز برات سال ۹۹ نسبت به سال قبل آن افزایش یافته است و بیشترین کمک های جمع آوری شده در روز برات مربوط به شهرستان بیرجند بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با توجه به اینکه امسال نیز مراسم حضوری در مزار اموات و درگذشتگان در روز برات همچون سال گذشته به دلیل پایدار بودن شرایط کرونایی لغو شده است، می افزاید: مردم نیکوکار خراسان جنوبی می توانند کمک های نقدی و غیر نقدی جهت آمرزش اموات خود به مراکز و موسسات تحت پوشش بهزیستی استان اهدا کنند.

وی عنوان می کند: مراکز بهزیستی و مؤسسات خیریه استان کمک های جمع آوری شده در روز برات را برای تهیه بسته های غذایی، پوشاک، ارزاق، پک بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده هزینه می کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۶۵۰ موسسه تحت پوشش بهزیستی استان آماده دریافت کمک های مردمی در روز برات هستند، می گوید: مردم نوع دوست و خیر خراسان جنوبی می توانند کمک های خود را به شماره حساب ۴۱۸۰۰۳۴۵۴۱۹۴۷۶۹۶ بانک مرکزی  و شماره کارت بانک مرکزی  ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۹۹۳۹۴۴۸ برای تهیه ی اقلام ضروری مراکز و توانخواهان نیازمند جامعه ی هدف بهزیستی واریز کنند.

منبع: شبستان

پایان پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها