شهروندان بیرجندی از کرایه‌ بالای تاکسی‌‌ها گلایه‌مند هستند

در حالی مردم بیرجند از افزایش کرایه‌های تاکسی از ابتدای سال آن هم برای برخی تاکسی‌های خطی فرسوده گلایه دارند که مسئولان از آغاز طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی بیرجند خبر می‌دهند.

به گزارش “پیام خاوران“، هنوز تابستان نیامده اما هوا به شدت در کویر گرم است و به سختی می‌توانی در فاصله صبح تا ظهر در خیابان‌های شهر پیاده راه رفت.

ناوگان حمل و نقل عمومی را برای پیمودن مسافت انتخاب می‌کنی، اتوبوس‌ها بسیار شلوغ است و ایستگاه هم در روزهای کرونایی همچنان مسافران زیادی را به خود می‌بیند، ترجیح می‌دهی برای اینکه زودتر به مقصد برسی تاکسی خطی را انتخاب کنی.

با توقف نخستین تاکسی زرد رنگ جلوی پایت سوار می‌شوی، پیرمرد که پشت فرمان تاکسی نشسته با گشاده رویی به تو سلام می‌دهد، هر چند تاکسی‌اش قدیمی است و هر از گاهی که در برابر چراغ راهنما توقف می‌کند، خاموش می‌شود اما همچنان لبخند بر لب دارد و با مسافرانش گفت‌وگو می‌کند.

در ایستگاه بعدی جلوی پای خانمی که دست بلند کرده می‌ایستد درب خودرو به سختی باز می‌شود دستگیره‌ای که شکسته است صدای خانم مسافر را بلند می‌کند اما باز هم راننده با لبخند سری تکان می‌دهد، نگاه به صندلی تاکسی‌اش هم که می‌اندازی با اندک جابه‌جایی صدا می‌دهد و او مجبور است با همین خودرو نان زندگی را درآورد.

صحبت از گرانی‌ها که می‌شود هزینه دستمزد را هم مثال می‌زند و می‌گوید خدا نکند ماشین نیاز به تعمیر داشته باشد، آنقدر هزینه لوازم یدکی و تعمیرات بالا است که ترجیح می‌دهم با همین خرابی خودرو را هر طور که شده سرپا نگه دارم.

وی با همه وجود خدا را شاکر است اما مسافران از اینکه بخواهند کرایه هم بدهند اما در خودرویی فرسوده سوار شوند گلایه دارند.

مسیرم تمام می‌شود و برای ادامه مسیر در خیابان منتظر می‌مانم، نگاهم به سمت تاکسی زرد رنگ دیگری جلب می‌شود، آن طور که با دیدن هر مسافر، توقف کوتاهی می‌کند و برای حرکت دوباره پا را بر پدال می‌فشارد با شنیدن صدای خرخر و نفس‌های به شماره افتاده تاکسی، کلمات تندی را نثار خودرویی می کند که دیگر نای راه رفتن ندارد.

بیشتر بخوانید   اولین پایگاه امداد و نجات کوهستان در خراسان جنوبی افتتاح شد

بین دو بانوی سوار بر تاکسی، آهسته کلماتی رد و بدل می‌شود و هر از گاه لبخندی بر لبانشان می‌نشیند، راننده اما بدون توجه به مسافران، نگاهش را به جلو تیزتر می‌کند و محکم تر پا بر پدال گاز می‌گذارد تا سربالایی یکی از خیابان‌های شهر را پشت سر بگذارد.

یکی از مسافران جسارت بیشتری به خرج می‌دهد و از راننده می‌خواهد برای تعویض تاکسی قدیمی که کمتر نقطه قابل تحملی در آن یافت می شود، اقدام کند که راننده به سختی لب به سخن باز می‌کند و با حالت حق به جانب می گوید: با شرایط معیشتی سخت امروز مگر پولی برای نوسازی خودرو باقی می‌ماند؟

راننده با اشاره به عمر بیشتر از ۱۳ سال تاکسی، از ضرورت نیاز به بازسازی تاکسی فرسوده اش با استهلاک زیاد سخن گفت و افزود: چند برابری قیمت خودروهایی که باید به عنوان تاکسی نو تحویل داده شود خرج ماشین است.

وی ادامه داد: طولانی شدن طرح نوسازی و همچنین سود زیاد تسهیلات بانکی، رغبتی برای ثبت نام در این طرح باقی نمی‌گذارد و با این اقساط سنگین  آن هم در شهری مانند بیرجند به دلیل کمبود مسافر، فردی رغبت به ثبت نام نمی‌کند چرا که در کنار آن باید هزینه‌های اجاره خانه، دخل و خرج خانه و غیره را هم تامین کند.

راننده دیگری هم که سفره دلش باز می شود و با گلایه از فعالیت بی‌حساب و کتاب تاکسی‌های اینترنتی در شهر می‌گوید: نه تنها نظارتی بر فعالیت این افراد وجود ندارد بلکه این موضوع سبب در حاشیه قرار گرفتن فعالیت تاکسی‌داران در بیرجند شد.

احمدی افزود: تامین هزینه‌های زندگی در شهری مانند بیرجند آن هم با فعالیت مسافربرهای شخصی را سخت و غیرقابل مقایسه با کلان شهرها است و هزینه‌های زندگی، فرزندان و غیره را که کنار بگذاریم، به سختی از پس پرداخت پول بیمه برمی‌آییم چرا که به قول قدیمی‌ترها دست در کار زیاد است.

بیشتر بخوانید   توفیق انجام هر عملی به انگیزه فرد بستگی دارد نه شانس و اقبال

دیگر راننده تاکسی هم با اشاره به خودروی زرد رنگش که برخی نقاط آن فرو رفته است و  مدل  مربوط به سال ۸۵ است افزود: با توجه به بازپرداخت سنگین اقساط و قیمت زیاد خودروی نقدی در طرح نوسازی، با استهلاک و هزینه‌های آن به اجبار کنار می‌آییم.

به نظر وی چنان چه قیمت خودرو در طرح نوسازی سبک تر و بازپرداخت‌ها کمتر شود، رغبت افراد برای ثبت نام در طرح بیشتر می‌شود.

از سویی دیگر کولر و روشن بودن آن در تاکسی‌ها معضل امروز و دیروز نیست بلکه چند سالی می شود راننده تاکسی‌ها با مسافران بر سر این مسئله درگیری دارند و از یک طرف مسافران گلایه دارند که راننده‌های تاکسی اهمیتی به روشن کردن کولر نمی‌دهند و حتی دستگیره‌های شیشه بالابر صندلی‌های عقب را نیز از جا درآورده‌اند و از طرف دیگر راننده‌های تاکسی نیز می‌گویند که بنزین زیادی با روشن گذاشتن کولر مصرف می‌کنند و باید از مسافران کرایه بیشتری در صورت روشن بودن کولر بگیرند.

آغاز طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی بیرجند

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز از آغاز طرح توسعه ناوگان تاکسیرانی بیرجند خبر داد و افزود: متقاضیان دریافت خودرو برای فعالیت در ناوگان تاکسیرانی بیرجند تا ۱۰ اردیبهشت فرصت ثبت نام دارند.

یدالله غلامپور افزود: متقاضیان باید برای سمند ۱۴۵ و برای پژو ۱۲۵ میلیون تومان نقد پرداخت کنند.

وی  از فعالیت ۶۰۰ تاکسی در ناوگان تاکسیرانی بیرجند خبر داد و بیان کرد: با توجه به این که ۵۰ درصد تاکسی‌های ناوگان تاکسیرانی بیرجند عمر بالای ۱۰ سال دارد و  برای تعویض پراید ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان، پژو ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان و سمند ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان  محاسبه می شود و بقیه مبلغ مد نظر را صاحبان این گونه تاکسی‌ها  باید نقد بپردازند هر چند به دلیل قیمت بالای خودروهای تحویلی و ارایه نشدن تسهیلات از اجرای این طرح استقبال نمی‌شود.

بیشتر بخوانید   کتاب «این قافله عمر» در سربیشه رونمایی شد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی هم از گازسوز کردن هزار خودروی عمومی در استان به صورت رایگان خبر داد و افزود: هزار و ۴۸۷ دستگاه خودروی عمومی درسطح استان به‌صورت رایگان گازسوز شد.

محمدعلی مردانی ادامه داد: در حال حاضر ۲۸۶ دستگاه خودروی عمومی دیگر مانند تاکسی‌ها، وانت بار‌ها و تاکسی‌های اینترنتی واجد شرایط در این طرح در صف انتظار  گازسوز شدن هستند و در فاز دیگر خودروهایی که به مردم خدم ارائه می‌کنند مانند آژانس‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی بیان کرد: ۳ مرکز تخصصی و دارای مجوز فنی در سطح استان عملیات دوگانه سوز کردن موتور خودرو‌های متقاضی را بر عهده دارند که از این ۳ مرکز تخصصی ۲ مرکز در بیرجند و یک مرکز در فردوس مشغول به‌کار هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها