حکایت تکراری گرانی میوه زیر سایه سکوت مسئولان/ بازاری که به حال خود رها شده

درحالی وارد خردادماه شده‌ایم که فصل میوه‌های تابستانی به راه است اما قیمت‌ها با موجودی جیب مردم همخوانی ندارد.

به گزارس “پیام خاوران“، در حالی وارد خردادماه شده‌ایم که میوه فروشی‌های سطح شهر این روزها مملو از میوه‌های پر رنگ و لعابی هستند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

میوه‌های خوش آب و رنگی که با روح و روانت بازی می‌کند، بسیاری از میوه‌ها در مغازه‌های سطح شهر بیرجند با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسند قیمت‌های بالایی که روی میوه‌ها درج شده است و بیشتر مردم تنها نظاره‌گر هستند چرا که توانی برای خرید ندارند.

هر چند با سری در بازار می‌توانی دریابی افزایش قیمت‌ها تنها مختص بازار میوه نیست بلکه در دیگر اقلام اساسی نیز سبد خانوارها با افزایش قیمت‌ها و کمبود عرضه با نوسانات همراه است.

یک روز در بازار مرغ دچار نوسان می‌شود، روز دیگر روغن خوراکی در بازار نمی‌توانی پیدا کنی و یک روز هم وقتی از خواب بیدار می‌شوی با قیمت‌های متفاوت لبنیات روبه‌رو می‌شوی.

گر چه این روزها میوه‌های مختلف تابستانه در بازار بیرجند حال و هوای خاصی نسبت به سال گذشته دارد اما قیمت میوه‌ها در استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی دارد و مردم قدرت خرید بسیاری از میوه‌ها را ندارند.

مردم چاره‌ای جز حذف میوه از سبد غذایی خود ندارند

حالا هم با افزایش قیمت میوه در بازار بیشتر مردم به ویژه دهک پایین جامعه به شدت دچار مشکل شده‌اند و چاره‌ای جز حذف میوه از سبد خانوار ندارند آن گونه که بررسی میدانی از سطح مغازه‌های بیرجند نشان می‌دهد که قیمت در مغازه‌ها به حدی بالا است که بسیاری از خانوارها توان خرید ندارند.

بیشتر بخوانید   افتتاح 10 پروژه بنیاد مسکن در روستاهای خراسان جنوبی

مردم در هنگام ورود به میوه فروشی‌ها تنها قیمت می‌پرسند و خرید چندانی ندارند از گیلاس تا زردآلو، انبه، آلبالو و غیره مشتری سال‌های گذشته خود را ندارند و بسیاری از میوه‌ها به علت نداشتن مشتری در مغازه‌ها تر و تازگی خود را از دست داد و روی دست میوه فروش باقی مانده‌اند.

یکی از شهروندان بیرجندی که در یکی از روز بازارهای بیرجند مشغول تماشای قیمت‌ها است در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این روزها خرید میوه و به ویژه میوه‌هایی که با نام نوبرانه می‌شناسیم سخت و شاید خرید برخی از اقلام برای برخی طیف‌های جامعه غیر ممکن شده است.

وی با بیان اینکه میوه بخش جدایی ناپذیر سبد مصرفی خانواده‌ها است و کسی منکر این محصول در سلامتی انسان نیست افزود: خیلی از خانواده‌ها سعی می‌کنند تا حداقل میوه را در میان ارزانترین‌ها پیدا کنند چرا که به علت گرانی میوه دست اغلب خانواده‌ها برای انتخاب بسته است و از این رو به سراغ میوه‌هایی می‌روند که توان خرید حداقلی را دارند.

این شهروند با تاکید براینکه در میان میوه‌های نوبرانه حساب و کتاب جداگانه‌ای دارد و هر کسی قادر به خرید آنها نیست افزود: میوه در بازار فراوان است اما تاکنون بحثی برسر کمبود میوه نیست بلکه بحث سر عدم موجودی کافی کارت‌های بانکی است.

به سراغ یکی دیگر از میوه فروشی‌های سطح شهر می‌روم مادری که دست دختر بچه خود را گرفته است و به رنگ و لعاب میوه‌ها خیره شده از بالا بودن قیمت میوه‌ها گلایه داشت و گفت: از قیمت گیلاس و زردآلو متعجب شدم اما دخترم اصرار می‌کند که برای او گیلاس بخرم اما قیمت میوه‌ها به قدری عجیب و غریب است که آدم جرات ندارد قیمت‌ها را سوال کند.

بیشتر بخوانید   انتخابات 1400:مردم دیار کویری خراسان جنوبی بار دیگر حماسه آفریدند

اما گرانی در بازار میوه تنها به میوه‌های نوبرانه ختم نمی‌شود چرا که چند روزی است قیمت گوجه فرنگی، خیار سبز و هنداونه هم افزایش یافته آن طور که هنداونه از دو هزار و ۷۰۰ تومان به ۵ هزار تومان رسیده است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی به خبرنگار ما گفت: سیب با قیمت ۱۰ هزار تومان، پرتقال با قیمت ۱۳ هزار تومان، هلو ۱۷ هزار تومان و طالبی ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رود.

وی قیمت گوجه فرنگی را بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان دانست و افزود: نرخ‌ها یکسان نیست و وقتی برای خرید میوه مراجعه می‌کنم از یکسان نبودن قیمت‌ها متعجب می‌شوم و این روزها کمتر کسی موز، گیلاس، زردآلو و از این قبیل میوه را می‌خرد.

رئیس اتحادیه میوه تره بار بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره گرانی‌های اخیر در بازار میوه گفت: فعالان میدان تره بار هم از خارج استان بار می‌آورند.

محمد حیدری با بیان اینکه در برخی اقلام مانند هندوانه از استان‌های مجاور تامین می‌شد که حالا که تولید کم و هنداونه چابهار و جیرفت هم تمام شده است افزود: از کرمان و کازرون محصولات برای ما ارسال می‌شود.

وی یکی از علت گرانی گوجه و میوه را صادرات دانست و افزود: هزینه‌های جانبی مانند حمل بار و کرایه هم افزایش دارد و این عوامل در کنار هم باعث گرانی میوه شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها