تب و تاب بالای مسکن در خراسان جنوبی/ ثبت نام مجدد برای مسکن ملی نداریم

از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه برای هر خانواده تامین مسکن بوده اما آنچه در چند سال اخیر بیشتر برای خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان به سنگی بزرگ و دغدغه‌ای طولانی تبدیل شده تأمین مسکن است.

به گزارش “پیام خاوران“، تب و تاب مسکن در روزهای قبل کرونا و پس از کرونا همچنان یکی از موضوعات مهم است، موضوعی که دغدغه بیشتر مردم به ویژه جوانان است چرا که مسکن سرپناهی برای هر خانواده است و برخی از جوانان دلیل عدم ازدواج خود را نبود مسکن و گران بودن کرایه خانه‌ها می‌دانند.

این در حالی است که تعداد خانه زیاد در استان خراسان جنوبی احداث شده اما وقتی پای خرید و فروش می‌رسد قیمت‌ها بسیار گران است و کمتر جوانی می‌تواند نسبت به خرید خانه اقدام کند.

از دیرباز تاکنون یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه برای هر خانواده تامین مسکن بوده است اما آنچه در چند سال اخیر بیشتر برای خانواده‌ها به ویژه زوج‌های جوان به سنگی بزرگ و دغدغه‌ای طولانی تبدیل شده تأمین مسکن است.

این روزها تأمین مسکن و سقفی به عنوان سرپناه آرزویی دست نیافتنی برای برخی از مردم شده است آرزویی که روز به روز قیمتش سر به فلک می‌کشد و کسی هم جلودارش نیست.

قیمت مسکن از چند سال اخیر تاکنون روند پر فراز و نشیبی داشته است آن گونه که تامین مسکن به آرزویی بزرگ برای بیشتر افراد در جامعه تبدیل شده است.

در بحبوحه نگرانی‌های مردم نسبت به تامین مسکن بود که دولت و وزارت راه زمزمه طرح اقدام ملی مسکن را بر سر زبان‌ها آوردند طرحی که  همان ابتدا با مطرح شدنش خیال مردم آرام‌تر شد و شاید به خیالشان با این طرح می‌توانند به مسکن برسند و شاید طبق همین صحبت‌ها بسیاری از جوانان تصمیم به ازدواج گرفتند و قرار بود با طرح ملی مسکن خانه‌دار شوند.

بیشتر بخوانید   ۱۶۰۷ حکم مجازات جایگزین حبس در خراسان جنوبی صادر شد

آروزهایی که در دل‌ها ماند و حسرت خانه برایشان باقی ماند چرا که وقتی زمان ثبت نام مسکن ملی فرا رسید در بیشتر استان‌ها به ویژه در شهر بیرجند از همان ساعات ابتدایی ثبت نام ظرف اندک زمانی سایت مربوطه به دلیل تقاضای زیادی مردم پر شد و عده زیادی هم از ثبت‌نام جا ماندند.

به‌ همین دلیل مسئولان وزارت‌ تصمیم گرفتند برای استان‌هایی که متقاضی زیادی دارد دوباره مهلت ثبت‌نام در نظر بگیرند، بالاخره پس از دو مرحله ثبت‌نام در استان حدود ۱۴ هزار متقاضی ثبت‌ نام کردند و در فهرست ثبت نام ‌کنندگان طرح ملی مسکن قرار گرفتند هر چند بعد از بررسی شرایط بیش از نیمی از آنها شرایط اولیه را نداشتند.

این طرح حالا در استان مراحل متعددی را پشت سر گذاشته به گونه‌ای که بخش زیادی از زمین‌های مورد نیاز آن تامین و برخی گروه‌بندی شده‌اند و صحبت از آغاز احداث برخی واحدها مطرح است اما با همه این اقدامات، برخی مشکلات نارضایتی عده‌ای از متقاضیان را در پی داشته است.

دولت  طرح اقدام ملی مسکن را در حالی اعلام کرد که شرایطش برای همه اقشار جامعه به ویژه اقشار متوسط جامعه که مسکن ندارند محقق نمی‌شود.

 با این اوضاع مسکن تا آخر عمر هم نمی‌توانیم صاحب خانه شویم 

یکی از شهروندان بیرجندی که متقاضی طرح مسکن ملی است در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: چهار فرزند دارم و در خانه استیجاری زندگی می‌کنم. همسرم کارگر است و خود سرپناهی نداریم. با این اوضاع و احوال مسکن به گمانم تا آخر عمر هم نمی‌توانیم صاحب مسکن شویم.

بیشتر بخوانید   وعده انتقال صنوف آلاینده به سال آینده موکول شد

وی افزود: ابتدا وقتی طرح اقدام ملی مسکن عنوان شد فکر کردیم می‌شود با این طرح خانه‌دار شویم اما بعد از اینکه به هزار زحمت توانستیم در سایت مربوطه ثبت نام کنیم مرحله به مرحله که پیش رفتیم دریافتیم این طرح به درد ما نمی‌خورد چرا که در همان ابتدا باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌کردیم و در مراحل بعدی هم اقساط زیاد بود و در بین راه منصرف شدیم و دوباره روز از نو و روزی از نو برایمان تکرار شد.

گلایه از مبلغ بالای اقساط 

دیگر شهروند بیرجندی هم  با گلایه از مبلغ بالای اقساط گفت: اگر توان پرداخت اقساط این وام را داشتیم که با چند درصد بیشتر بهره وام نیز بالاجبار کنار می‌آمدیم و با وام بیشتری برای خود خانه می‌خریدیم. کرونا هم که آمد بر مشکلات مردم افزوده شد.

طرح اقدام ملی مسکن به عنوان راهکاری برای خانه‌دار شدن قشرهای متوسط و کم درآمد برنامه‌ریزی و از ۱۹ خرداد مقرر شد در برخی استان‌های کشور و ۲۴۰ شهر فرصت مجدد برای ثبت نام فراهم شود تا افراد جامانده بتوانند اقدام کنند، اما ثبت نام در استان خراسان جنوبی انجام نمی‌شود چرا که به گفته مسئولان همه زمین‌های در نظر گرفته شده  به واجدان شرایط واگذار شده است.

اکنون زمینی برای مسکن ملی در استان موجود نیست 

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی نیز گفت: استان خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که تمام اراضی تامین شده را واگذار کرده است و هم اکنون زمینی ندارد تا در مورد اقدام ملی مسکن دوباره ثبت نام انجام دهد.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در رتبه سوم کشور قرار دارد

علیزاده افزود: در کل استان به افرادی که در طرح اقدام ملی ثبت نام کرده و پرونده تشکیل داده و ۴۰ میلیون تومان خود را واریز کرده‌اند زمین به صورت رایگان واگذار شد.

وی افزود: واگذاری زمین در طرح اقدام ملی مسکن در استان به صورت گروهی و در قالب گروه‌های پنج نفره و در برخی نقاط گروه‌های دو نفره و کار ساخت با خود مردم است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه همه دختران بالای ۳۵ سال که خود سرپرست هستند و با خانواده زندگی نمی‌کنند و تا به حال وام ودیعه مسکن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات اجاره استفاده کنند گفت: ثبت نام وام ودیعه از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه ۲۶ خردادماه آغاز شده است و همه مستاجران واجد شرایط می‌توانند با ثبت نام در این سایت از تسهیلات استفاده کنند.

علیزاده با بان اینکه به مردان سرپرست خانوار که به دلیل فوت همسر، طلاق و متارکه مجرد هستند وام اجاره تعلق می‌گیرد افزود: در واقع استثنایی برای زنان مجرد بالای ۳۵ سال در ثبت نام مسکن ملی و وام ودیعه وجود دارد که بر این اساس برای خانم‌های سرپرست خانوار یا خانم‌های خودسرپرست این استثناها وجود دارد که با ۳۵ سال سن بتوانند از تسهیلات ودیعه اجاره و امکانات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کنند.

وی افزود: سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در شهرستان ما ۲۵ میلیون تومان است که متقاضیان باید متاهل، سرپرست خانوار یا دختران خودسرپرست بالای ۳۵ سال باشند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها