بدهکار کردن فردی به شبکه بانکی مشکلی حل نمی کند/لزوم بازاریابی و مدیریت در واحدهای تولیدی

بدهکار کردن فردی به شبکه بانکی مشکلی و حل نمی کند/لزوم بازاریابی و مدیریت در واحدهای تولیدی

به گزارش پیام خاوران، حمید ملانوری در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باید توجه ما به توسعه تولید و پشتیبانی واحدهای تولیدی باشد.

وی با بیان اینکه در هر جلسه ای که مصوبات تصویب شود باید به آن توجه و عملی شود گفت: در خراسان جنوبی موضوعات بسیاری مانند شیر و دام وجود دارد و خراسان جنوبی نیز استان پرظرفیت از لحاظ فعالیت واحدهای تولیدی است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: چرخه و زنجیره در استان کامل نیست و بن بست برخورد می کند و اگر کوتاهی نیز صورت می گیرد از طرف ما مسئولان است.

ملانوری با بیان اینکه تعریف خوبی از چرخه و زنجیره توسعه نداریم تصریح کرد: اگر کسی قرار است مسئله حل کند خودمان هستیم؛ اگر تمام رسانه‌ها از شیر و فواید آن بنویسند چیزی حل نمی شود و باید کاری کنیم که دیگران برای دریافت شیر به دنبال ما باشند.

وی ادامه داد: باید هفته آینده جلسه کارشناسی برگزار شده و نماینده ای از اتاق بازرگانی و ۱۱ واحد صنعتی تولیدی شیر در استان شرکت کنند تا راهکاری برای حل مسئله بیاندیشند و اگر مشکل تسهیلات بانکی است این قول می دهیم تمام تسهیلات بانکی را با کمک بانک‌ها تامین کنیم.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: مرتب بدهکار کردن فردی به شبکه بانکی مشکلی حل نمی کند؛ اگر شرکت‌های دیگر مانند کاله و پگاه به مرحله تولید و فرآوری برسند به دلیل مدیریت است و واحد تولیدی نیاز به مدیریت دارد.

ملانوری اظهار کرد: اینکه برای صنعت گلخانه ۷۰۰ هکتار زیرساخت ایجاد می شود اما کسی بازار خود را نداشته باشد این زیرساخت‌ها فایده ای ندارد؛ خارج از استان مشکلی حل نمی شود.
وی افزود: باید کمک کنیم تا واحدهای تولیدی استان فعال شوند و هر کسی بخواهد راه خودش را برود به نتیجه نمی رسیم.

بیشتر بخوانید   تولید سالانه 24 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در خراسان جنوبی

تعطیلی ۱۰ واحد تولیدی شیر خراسان جنوبی

جواد غریبی مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ هزار دام سنگین با ظرفیت تولید ۲۵۰ تن شیر در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه افزایش چند برابری اقلام علوفه روی قیمت شیر تاثیرگذار بوده است گفت: روزانه ۸۵ تا ۹۰ تن شیر خام برای فروش و فرآوری به خارج استان حمل می شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی افزود: با توجه به دوری استان از مراکز تامین علوفه قیمت تمام شده شیر در استان به نسبت دیگر استان ها بالا است.

غریبی تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی ۱۵ کارخانه و کارگاه شیر و فرآورده های لبنی با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارند و اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می کنند.

وی ادامه داد: ۲ کارخانه فعال و ۳ کارخانه در استان نیمه فعال بوده و مابقی نیز تعطیل هستند؛ بسیاری از کارخانجات در استان بازاریابی خوبی نداشتند و توان رقابت ندارند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: نقدینگی کارخانجات در زمان تاسیس کم است و هر کار تولیدی ایجاد شده باید ۲۰ درصد سرمایه اولیه آن سرمایه در گردش باشد.

لزوم تعیین تکلیف مجموعه های تعطیل استان

غریبی بیان کرد: باید مجموعه های تعطیل و نیمه تعطیل استان تعیین تکلیف شود تا کسی دیگری در آن سرمایه گذاری کنند.

خیریه، یکی از تولیدکننده های بخش خصوصی استان نیز گفت: مشکل در فروش در محصولات لبنی وجود دارد و برخی استان ها برای خریداری شیر خام استان می آیند که این سبب ضرر دامدار می شود.

بیشتر بخوانید   مراسم گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد شکست مفتضحانه آمریکا در طبس برگزار شد

خیریه افزود: واحدهای تولیدی توان رقابت پیدا کنند و ظرفیت خود را افزایش دهند و قیمت در استان و خارج استان هماهنگ باشد.

هاپ شتر یکی از ظرفیت های استان است

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: اولویت خراسان جنوبی با توجه به شرایط اقلیمی بحث شتر است چرا که با آب و هوا سازگار است.

قوسی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار نفر شتر در استان وجود دارد و بحث هاپ شتر یکی از ظرفیت های استان است و می توان تولیدات شتر را به فرآوری تبدیل کرد.

وی گفت: در استان ۱۵ واحد کارگاه و کارخانه شیر با ظرفیت اسمی ۵۰۰ تن شیر وجود دارد و از تعداد ۲۵۰ تن شیر تولیدی در استان ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن توسط مراکز خرید استان جمع آوری شده مابقی توسط دامدارها تبدیل به فرآوری می شود.

رییس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: از تعداد ۱۳۰ تن شیر جمع آوری شده تعداد ۸۰ درصد به صورت خام توسط شرکت های معتبر از استان خارج می شود و مابقی در کارخانه های استان به فرآورده های لبنی تبدیل می شود.

قوسی افزود: عدم رقابت کارخانه های استان با کارخانه های معتبر، کمبود نقدینگی و عدم بروزرسانی ماشین آلات از دلایل این خام فروشی و جذب نکردن ۵۰۰ تن شیر است.

وی گفت: باید خرید توافقی در قالب کشاورزی_قراردادی انجام شود که این نیز نیاز به اعتبار دارد؛ می توان در استان کارخانه شیرخشک داشت که به طور قطع باید شیر تبدیل به شیر خشک شده و صادرات آن بدون محدودیت انجام شود.

بیشتر بخوانید   تمدید آموزش غیر حضوری برای ۷ شهرستان در وضعیت قرمز خراسان جنوبی

همچنین دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان جنوبی در این نشست تصریح کرد: واحدهایی در استان تاکنون سنوات گذشته تسهیلات دریافت کردند و برخی واحدهای تعطیل با سرمایه درگردش از ۷۰ درصد به فروش ۹۰ درصد رسیده است.

محمدعلی زرنگ بیان کرد: هر واحدی که قرار است احیا شود پرونده اش به صورت اختصاصی بررسی می شود تا مشکل اشتغال در استان حل شود.

جلوی خام فروشی در استان گرفته شود

محسن احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند نیز اظهار داشت: در برخی زمان قطعی برق در ساعات مشخصی از روز اعلام می شود اما برق قطع نمی شود.

وی گفت: این در حالی است که واحدهای تولیدی خودشان را آماده برای قطعی برق کرده اند لذا باید متناسب با همان اعلام برنامه اعمال شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک استان توان رقابت و بازاریابی ندارند بنابراین یکی از مشکلات واحدهای کوچک بی عدالتی است.

احتشام تصریح کرد: جلوی خام فروشی در استان گرفته شود و فرآوری محصولات را در خود استان انجام دهیم؛استان در نیروی انسانی ظرفیت بسیاری دارد.

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: میزان شیر تولیدی استان بر مبنای تعداد دام است و دولت با توجه به اعتبارات موجود پای کار است.

عابدی افزود: سرمایه ثابت، سرمایه برندسازی و سرمایه در گردش داشته باشیم و کارخانجات شیر استان توان رقابت و بازاریابی ندارند.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها