بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد خراسان جنوبی است

بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد است و با متحول ‌شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور به ویژه خراسان جنوبی فعال می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، استان خراسان جنوبی رتبه چهارم معادن فعال در کشور و از نظر ذخیره قطعی رتبه هفتم کشور را دارد. معادن استان از نظر میزان استغال در کشور رتبه چهارم را دارد و خراسان جنوبی استانی است که در حوزه معدن صاحب نام بوده و از 65 نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود 50 نوع آن در این استان است.

مجموعه متنوع و ارزشمند از مواد معدنی شامل زغال‌سنگ، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت، مرمریت، تراورتن مرمر و مجموعه کانی‌های کم‌نظیر از جمله کرومیت، منیزیت، آزبست، هونتیت در کنار ذخایر ذخایر فلزی مس، طلا، سرب، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی و خاک‌های صنعتی، ارزش این خاک کویری را به وضوح نشان می‌دهد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: 46 درصد معادن استان که دارای مشکل بودند تعیین تکلیف و عارضه یابی شدند.

هم اکنون 31 درصد معادن استان غیرفعال یا راکد هستند 

حجت ایمان طلب، با بیان اینکه در حال حاضر 31 درصد معادن استان غیرفعال یا راکد هستند افزود: مهمترین علت راکدی معادن وضعیت بازار است.

وی تصریح کرد: معادن بنتونیت استان 75 تا 80 درصد فعال هستند اما در سنگ‌های ساختمانی و نما بازار خوبی به دلیل راکد بودن ساخت و ساز بازار وجود ندارد.

ایمان طلب زیرساخت‌های معادن از جمله راه و برق اولویت بندی شده است خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو پروژه برق رسانی به معادن شاهکوه نهبندان و سرب و روی غنی آباد بشرویه در حال انجام است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به نوسانات انتقال برق در دو سال گذشته اشاره و بیان کرد: برای انتقال برق معادن شاهکوه چندین مرتبه پیمانکار ورود کرده است اما کنسل شد، در انتهای فروردین برنده مزایده مشخص شد.

بیشتر بخوانید   انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی

ایمان طلب با اشاره به اینکه پیش بینی می شود تا پایان امسال، برق معدن شاهکوه نهبندان به بهره برداری برسد یادآور شد: همچنین در معادن زغالسنگ مزینو و پرورده طبس نیز ابتدای شهریورماه برق وارد مدار خواهد شد.

85 درصد از پهنه‌های معدنی استان تعیین تکلیف شدند 

وی رتبه معادن استان را رتبه چهارم معادن فعال، چهارم اشتغال و در ذخیره قطعی هفتم کشور عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین 85 درصد از پهنه‌های معدنی استان تعیین تکلیف شدند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از آزادسازی 3 پهنه در 16 تیرماه خبر داد و گفت: همچنین تا پایان امسال تمامی پهنه ها بسته خواهد شد.

ایمان طلب با بیان اینکه در پهنه سربیشه 14 محدوده امید بخش و 5 محدوده در اختیار سازمان و مابقی آزاد بوده است بیان کرد: در پهنه جنوب دهسلم چهار محدوده امید بخش و مابقی در مرحله آزاد سازی است.

وی با بیان اینکه همچنین بخشی از محدوده پهنه تربت کاشمر و فردوس در استان بوده که منجر به معرفی دو محدوده امید بخش شد و مابقی آزاد شده است گفت: گزارش پایانی مطالعه پهنه شاه سلیمان علی انجام و چهار محدوده امید بخش معرفی شده است که مابقی در مرحله آزاد سازی است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به پهنه شوسف و خوسف اشاره کرد و یادآور شد: این پهنه با اشتغال هر کدام 15 نفر در مرحله انجام مطالعات تکمیلی است، همچنین در پهنه زون شماره 6 نیز 17 محدوده امید بخش معرفی و برای 20 نفر اشتغال ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید   جذب ۵۰ میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای آبادانی شهرستان درمیان

ایمان طلب با بیان اینکه در مجموع در پهنه‌های مطالعاتی شرکت‌های معدنی برای 120 نفر اشتغال ایجاد شده است افزود: همچنین در حال حاضر 700 پروانه بهره برداری معدنی وجود دارد که 42 درصد معادنی هستند که از  قبل تعطیل بودند.

وی با بیان اینکه برخی معادن به دلیل اینکه بازار خود را از دست داده اند تعطیل هستند اما برخی قابلیت برگشت را دارند خاطرنشان کرد:  در هفت ماه گذشته 12 درصد تعطیلی معادن کاهش یافته است.

رشد 3 برابری صدور مجوزهای تاسیس در استان 

حامد حسن نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز یادآور شد: در استان خراسان جنوبی حرکت بزرگی در بخش صنعت آغاز شده است و فرآوری مواد معدنی در استان با شدت بیشتری پیگیری می شود.

وی از رشد 3 برابری صدور جوازهای تاسیس در سال گذشته خبر داد و افزود: این امر نشان دهنده میل به سرمایه گذاری در استان است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی به طرح‌های قابل اجرا در استان اشاره کرد و گفت: سه طرح فرآوری طلا با سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان، طرح‌های زنجیره فولاد با 8 هزار میلیارد تومان و اشتغال یک هزار و 200 نفر، طرح‌های فرآوری بنتونیت در قطب بنتونیت کشور، طرح‌های فرآوری کنسانتره زغال سنگ و  آهن، فرآوری منیزیت و فرآوری مس و طرح توسعه کویر تایر در دست اجرا است.

حسن نژاد از راه اندازی طرح استیل کورد و ریسندگی بافندگی با همکاری ایمیدرو در استان خبر داد و یادآور شد: با راه اندازی این واحدها شاهد تحول خوبی در بخش صنعت و رتبه صنعتی کشور خواهیم بود.

بیشتر بخوانید   جشن گازرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی برگزار می شود

وی همچنین از وجود 537 واحد صنعتی در استان خراسان جنوبی خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد 11 واحد بزرگ و 18 واحد متوسط و 508 واحد کوچک هستند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته رشد جذب تسهیلات، افزایش 3 برابری داشته است افزود: در 3 ماهه امسال نیز، رشد 3 برابری سرمایه گذاری در صدور پروانه‌های بهربرداری با رقم سرمایه گذاری پروانه بهره برداری  50 میلیارد تومان را شاهد بوده ایم.

حسن نژاد از رشد 67 درصدی صدور پروانه بهره برداری در 3 ماهه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: همچنین رشد 8 برابری جواز این پروانه‌ها را شاهدیم و امید است در این راستا به میانگین صنعتی کشور دست یابیم.

19 کارخانه به چرخه تولید بر می‌گردند 

وی به برنامه‌های سال جاری اشاره کرد و افزود: برنامه امسال ما این است تا 19 کارخانه به چرخه تولید بر گردند، در سال گذشته نیز 31 کارخانه به چرخه تولید بازگشتند.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: 537 واحد صنعتی در استان خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد 214 واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند که اولویت ما راه اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است.

حسن نژاد با بیان اینکه در حال حاضر  323 واحد صنعتی در استان فعال هستند گفت: 40 درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها