ترانزیت کالا از گمرک ماهیرود ۳۸ درصد کاهش یافت

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی از کاهش ۳۸ درصدی ترانزیت کالا از گمرک ماهیرود طی چهار ماه گذشته خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“،حسن رحیمی زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در چهار ماه نخست امسال از لحاظ ارزش  ۲۶۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۳۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۴۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: همچنین مجموع کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در این مدت از نظر وزنی ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن بوده که از نظر وزن ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: از این میزان در حوزه صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود ۲ هزار و ۱۲۳ فقره اظهارنامه صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این اظهارنامه‌ها به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۵۳ دلار و وزن ۷۳۱ هزار و ۳۱۴ تن تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۵ درصد و به لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش دارد و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: صیفی‌جات، روغن سوخت تقطیری، سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، میلگرد، قیر و خرما عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان خراسان جنوبی به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان بوده است.

رحیمی‌زاده با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ (کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان) افزود: در چهار ماه نخست امسال چهار هزار ۸۴۸ فقره پروانه به ارزش ۲۱۴میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۷۹ دلار و وزن بیش از ۴۷۶هزار و ۸۸۷ تن صادر شده است.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی:مشکلات کارخانه قند قهستان پیگیری می‌شود

وی گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه هشت درصد و از نظر ارزش ۴۲ افزایش یافته و از نظر وزن ۱۷ درصد کاهش داشته است.

وی عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ را شامل سیمان، شیشه، میلگرد، گاز مایع، هیدروکربن و از این قبیل اعلام کرد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به واردات قطعی استان گفت: از ابتدای امسال ۱۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار و وزن ۴۹۵ تن تشکیل شده است.

وی در ادامه افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۲۹ درصد، از نظر ارزش سه هزار و ۷۳۱ درصد و از نظر وزن ۴۰۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان را قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، تخم ریحان فرآوری نشده، گلپر فرآوری نشده و تخم اسپند فرآوری نشده تشکیل می دهد که از کشور امارات متحده عربی و افغانستان وارد شده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تعداد ۴۹ فقره اظهارنامه صادراتی امانات پستی به ارزش ۲ هزار و ۶۴۸ دلار و وزن ۲۹۱ کیلوگرم نیز تشکیل شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۰۸، از نظر ارزش ۱۲۱ درصد و از نظر وزن ۱۹۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد و خشکبار، زعفران، البسه و شیرینی از عمده کالاهای صادر شده هستند.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۹ فقره اظهارنامه وارداتی امانات پستی به ارزش چهار هزار و ۱۰۰ دلار و وزن ۳۶ کیلوگرم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۲۹ درصد، ارزش ۸۹ درصد و از نظر وزن ۱۴ کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید   ۱۵ اقامتگاه بوم‌گردی در خراسان ‌جنوبی راه‌اندازی می‌شود

رحیمی زاده گفت: کالای وارد شده دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه است که کشور مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک بوده‌اند.

وی درباره خدمات مسافری در مرزهای خراسان جنوبی گفت: در چهار ماه نخست سال جاری به هزار و ۵۳۵ نفر مسافر ورودی و ۲هزار و ۴۶ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش مسافران ورودی ۱۳۷ درصد و مسافران خروجی ۲۳۵ درصد افزایش داشته است همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

وی عنوان کرد: در چهار ماه گذشته هزار و ۱۲ دستگاه کامیون به وزن ۳۱ هزار و ۲۵۷ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و سایر از کشور عراق، هند، اندونزی، ترکیه، فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۳۸ درصد کاهش و از نظر وزن ۲۹ درصد کاهش داشته است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها