دست خالی خراسان جنوبی برای حفاظت از یوزپلنگ ایرانی

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی گفت:کمبود اعتبار مهمترین مشکل محیط بانان برای حفاظت از یوز ایرانی است .

به گزارش “پیام خاوران“، در نهم شهریورماه ۱۳۷۳ یک یوز مادر و سه توله‌اش برای یافتن آب و غذا به شهر بافق استان یزد نزدیک شدند اما فردی غیر بومی که شناختی از یوزپلنگ نداشت، به دلیل ترس از یوزپلنگ‌ها به آنها حمله کرد. در این واقعه یوز مادر از صحنه گریخت، اما دو توله نر و ماده تلف شدند و یک توله ماده که زخمی شده بود به تهران منتقل شد و ۹ سال در پارک پردیسان در شرایط اسارت زندگی کرد. نام «ماریتا» برای این توله یوز انتخاب شد. ماریتا در زمستان ۱۳۸۲ تلف شد.

تا پیش از واقعه شهریور ۷۳، برخی تصور می‌کردند که یوزپلنگ برای همیشه در ایران منقرض شده است. اگرچه ماریتا سرنوشت مطلوبی نداشت اما تبدیل به نمادی برای امید به بقای یوزپلنگ شد. سالگرد این واقعه به عنوان روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی به ثبت رسید.

یوزپلنگ آسیایی که روزگاری در بیشتر مناطق آسیا از شبه قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان، ایران، عربستان و سوریه پراکنده بود، حالا در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد و زیست آن منحصر به نواحی بیابانی ایران شده است. پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از بزرگترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی کشور است.

مهمترین عوامل تهدید کننده یوزپلنگ آسیایی تصادفات جاده‌ای، کاهش طعمه‌های یوزپلنگ، شکار غیر مجاز، حمله سگ‌های گله به یوزپلنگ و تخریب زیستگاه‌های یوزپلنگ برای توسعه معادن، جاده‌ها و راه آهن است.

نهم شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، تلنگری است تا هر ساله حفظ این گونه نادر و ارزشمند جانوری یادآوری شود. طبیعتِ سرزمین ما سرمایه ملى ماست؛ شیر ایرانى نابود شد، ببر مازندران نابود شد، حالا تنها کمتر از ۷۰ یوزپلنگ ایرانى باقى مانده است! نباید گذاشت این حسرت بر جان ایران عزیزمان بنشیند.

بیشتر بخوانید   عبور سرمایه شرکت بیمه کوثر از 6 هزارمیلیارد ریال

حسن اکبری مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگاران گفت: هر سال اعتباراتی برای تقویت تجهیزات و جلب مشارکت جوامع محلی و پایش یوزپلنگ به استان اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: تاکنون ۲۵۰ میلیون تومان از اعتبارات طرح ملی حفاظت از یوز ایرانی در استان هزینه شده است. امسال پایش تصویری چشمه‌های مهم منطقه را با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان آغاز کردیم؛ آموزش جوامع محلی، خرید موتور سیکلت و تقویت تجهیزات حفاظتی، اضافه کردن یک نیروی محیط بان، جلب مشارکت جوامع محلی برای حفاظت و همین طور ساخت آب انبار و آبشخور و توزیع علوفه از جمله اقداماتی است که برای حفاظت از یوز انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: کمبود اعتبار مهمترین مشکل محیط بانان برای حفاظت از یوز ایرانی است و اکنون با توجه به گستردگی منطقه نایبندان به حدود ۵۰ دوربین تِله‌ای نیاز داریم تا اطلاعات یوز و طعمه او را بدهد که نصب این دوربین‌ها ۷۵ میلیون تومان اعتبار می‌خواهد.

اکبری عنوان کرد: با وجود وسعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتاری پناهگاه حیات وحش نایبندان تنها ۹ محیط بان با وجود همه کمبود امکانات در دل کویر سوزان طبس کار حفاظت از گونه نادر یوز را برعهده دارند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها