فرماندار بیرجند: ماهیت مصوبه انتخاب شهردار بیرجند مورد تایید فرمانداری نیست

فرماندار بیرجند گفت: براساس آنچه در قانون ذکر شده، ماهیت مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند درخصوص انتخاب شهردار و گزینه معرفی شده مورد تایید هیات تطبیق در فرمانداری نیست.

به گزارش “ پیام خاوران “ علی ناصری گفت : بعد از برگشت مصوبه انتخاب شهردار بیرجند از سوی هیات تطبیق به شورای شهر، نامه جدیدی به فرمانداری ارسال نشده است.

وی اظهار داشت: طبق گفته یکی از اعضای شورای شهر که در برخی رسانه‌ها منتشر شده، رای‌گیری مجدد انجام نشده و اصرار شورا همان انتخاب اول است.

فرماندار بیرجند گفت: نظر فرمانداری نیز همان نظر قبلی است و علیرغم اینکه از قول برخی اعضای شورای شهر شنیده شده که مصوبه انتخاب شهردار نیازی به بررسی در هیات تطبیق ندارد، باید اعلام کنیم با توجه به اصلاحیه قانون شوراها در سال ۱۳۹۵ تصریح شده مصوبات تمامی شوراهای موضوع این قانون؛ باید از نظر هیات تطبیق مربوطه عبور کند.

وی افزود: براساس این قانون، اگر تا ۲ هفته پس از ارسال مصوبات شوراها به فرمانداری، هیات تطبیق اعتراضی نکرد لازم‌الاجرا است، در غیر این صورت باید شورای شهر طی ۱۰ روز از دریافت نظر هیات تطبیق، نظر اصلاحی خود را مجددا ارسال کند که معتقد هستیم به استناد آخرین قانون اصلاح شده، ملاک عمل تطبیق، تمامی تصمیمات شورا است اما ظاهرا برخی اعضای شورای شهر این نظر را دارند که مصوبه انتخاب شهردار از چنین قانونی مستثنی است.

ناصری گفت: دور قبل در شورای پنجم هم زمانی که محمدعلی جاوید را به عنوان شهردار بیرجند انتخاب کردند مصوبه در هیات تطبیق بررسی و تایید و سپس از طریق استانداری به وزارت کشور ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه روال قانون با تغییر افراد عوض نمی‌شود گفت: لذا براساس قانون، مصوبه انتخاب شهردار توسط شورای شهر که به هیات تطبیق ارسال می‌شود در صورت وجود ایراد، شورای شهر می‌تواند گزینه را عوض کند و اگر بر گزینه قبلی اصرار داشتند نظر هیات تطبیق هم به قوت خود باقی است.

بیشتر بخوانید   استقرار ستادهای تبلیغاتی در پنح نقطه شهر بیرجند ممنوع شد

فرماندار بیرجند افزود: براساس قانون اگر شورا ۲ بار مصوبه‌ای را ارسال کرد و هیات تطبیق به آن ایراد گرفت باید به هیات حل اختلاف استان ارجاع شود.

وی اظهار داشت: هیات حل اختلاف استان نیز به ریاست استاندار و سایر اعضا مطابق قانون تشکیل می‌شود و تعیین تکلیف خواهد کرد، لذا اگر مصوبه شورای شهر تایید شود که روال خود را طی خواهد کرد در غیر این صورت شورا باید گزینه انتخابی خود را تغییر دهد.

ناصری با بیان اینکه اصرار ارسال مستقیم مصوبه شورای شهر به وزارت کشور با قوانین و بخشنامه‌ها همخوانی ندارد گفت: مقایسه موضوع با تهران نیز اصلا موضوعیت ندارد لذا با توجه به بحث‌های مردمی و اظهارنظرهای رسانه‌ای که مشاهده می‌شود همه بر انتخاب یک فرد متخصص با سوابق مرتبط اصرار دارند که امید است شورای شهر هم به یک تصمیم جمعی مناسب در این خصوص برسد.

وی تصریح کرد: مقایسه وضعیت فعلی با انتخاب شهردار تهران نیز به نظر می‌رسد صحیح نباشد زیرا وضعیت تهران ویژه بوده و شهردار تهران جزو مقامات سیاسی و عضو مدعو هیات دولت است لذا طبیعتا صدور حکم ایشان از اختیارات وزارت کشور و مجموعه دولت است.

فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه هیات تطبیق فرمانداری براساس قوانین موجود مصوبات را بررسی می‌کند و سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود گفت: در بخشنامه‌ای که وزارت کشور برای انتخاب شهرداران ارایه کرده است، تخصص پزشکی جزو مدارک تحصیلی مورد قبول و مرتبط با شهرداری نیست.

وی همچنین با بیان اینکه مصوبات شورای شهر با اکثریت آرا معتبر است افزود: البته در نامه ارسالی از مصوبه شورای شهر بیرجند، اشاره‌ای به تعداد آرای شهردار منتخب نشده و این هم یک اشکال است زیرا براساس قانون باید تعداد آرای موافق و مخالف و حتی لیست امضای آنها پیوست صورتجلسه مصوبه باشد اما درخصوص مصوبه اخیر چنین اتفاقی نیفتاد.

بیشتر بخوانید   رونق اقتصاد جوامع محلی از طریق جذب گردشگر محقق می شود

ناصری یادآور شد: هیات تطبیق فرمانداری بیرجند در بررسی مصوبه شورا درخصوص انتخاب شهردار، اصلا وارد شکل مصوبه نشد زیرا ماهیت آن اشکال داشت و حتی اگر ۹ رأی موافق هم این مصوبه داشته باشد باز از لحاظ ماهیتی و تطبیق با مصوبه دولت و بخشنامه‌های وزارت کشور درخصوص شرایط انتصاب شهرداران، مورد تایید نیست.

شورای اسلامی شهر بیرجند از بین ۳۰ نامزد و پنج گزینه نهایی در نشست روز شنبه ۲۷ شهریور ماه “مهدی بهترین” را به عنوان شهردار بیرجند انتخاب کرد.

پس از انتخاب مهدی بهترین به عنوان شهردار بیرجند؛ هیات تطبیق فرمانداری بیرجند این مصوبه شورای شهر را به دلیل مغایرت تحصیلات و تجربیات شهردار منتخب شورا با بخشنامه شماره ۲۱۰۵۵۷ مورخ ۱۳۹۷٫۱۱٫۳ وزیر کشور که در اجرای تبصره ۱ ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی تصدی سمت شهردار (مصوب ۱۳۹۷٫۹٫۲۵ هیات وزیران) صادر شده  است، به شورای شهر بیرجند برگشت داد تا اصلاح شود.

بنابر اخبار منتشر شده، شورای اسلامی شهر بیرجند در نشست دیروز این شورا بر مصوبه قبلی خود اصرار کرد و برخی اعضای شورا گفتند که این مصوبه از طریق هیات حل اختلاف و وزارت کشور پیگیری می‌شود.

دکتر “مهدی بهترین” از پزشکان با هشت سال سابقه عضویت در شورای شهر، بیست و هفتمین شهردار مرکز استان انتخاب شد.

“محمدعلی جاوید” در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر بیرجند از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ شهردار بیرجند بود و با آغاز به کار شورای ششم، “علی عدل” معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند ۱۶ مرداد امسال در دومین نشست رسمی شورای شهر به عنوان سرپرست شهرداری بیرجند انتخاب و معرفی شد.

بیشتر بخوانید   دانشگاه‌های دولتی در برگزاری مناظره انتخاباتی ممنوعیت دارند
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها