کتاب نتایج سرشماری عمومی ۱۳۳۵ خراسان جنوبی منتشر شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: کتاب نتایج سرشماری عمومی ۱۳۳۵ شهرهای خراسان جنوبی به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان منتشر شد.

به گزارش “پیام خاوران“، مجید پورعیسی در نشست مجازی به مناسبت اول آبان روز ملی آمار و برنامه‌ریزی ضمن تاکید بر مقوله مهم آمار و برنامه‌ریزی در حوزه توسعه استان و تشریح بخشی از فعالیت‌های این سازمان در حوزه آمار و برنامه‌ریزی افزود: براساس گزارش‌های تاریخی موجود، نخستین سرشماری عمومی کشور سال ۱۳۳۵ از دهم تا ۲۵ آبان در تمامی نقاط کشور اجرا شد.

وی بیان کرد: در این سرشماری در مجموع ۲۶ هزار و ۸۳۶ مأمور سرشماری و سرپرست مأمور که اغلب از معلمان مدارس یا شاگردان کلاس‌های متوسطه یازدهم و دوازدهم بودند،  شرکت کرده بودند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: این افراد مأموریت داشتند که به همه خانوارهای کشور مراجعه و اطلاعات مورد نیاز را درباره هر فرد خانوار کسب کنند.

وی افزود: نسخه PDF کتاب «نتایج سرشماری عمومی ۱۳۳۵ استان خراسان جنوبی» در بخش نشریه و کتاب‌ها، تحلیل نتایج سرشماری‌ها در سایت معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قابل بهره‌برداری است.

پورعیسی گفت: این سازمان با توجه به استقبال و ابراز علاقه‌مندی محققان و پژوهشگران نسبت به این اقدام مهم در نظر دارد برای تمامی سال‌های ۱۳۴۵، ۱۳۵۵، ۱۳۶۵، ۱‍۳۷۵ و ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ نیز کتابی با ساختار مشابه این کتاب تدوین کند.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت آمار و برنامه‌ریزی در مسیری به نام توسعه در استان خراسان جنوبی، بر نقش همه ارکان مدیریتی به‌ویژه ظرفیت‌های رسانه‌ای استان در این حوزه تاکید کرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: با عنایت به اهمیت و ضرورت توجه به شاخص‌های آماری و نتایج اطلاعات جمع‌آوری شده در دهه‌های گذشته برای برنامه‌ریزی‌های فعلی و آینده و نقش اساسی آن در بهینه‌سازی راهبردها و بهره‌وری فرصت‌ها و نقش مهم آن در شناسایی ظرفیت‌ها، معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اقدام بدیع و اثرگذار، اقدام به انتشار نتایج سرشماری عمومی انجام شده در منطقه در سال ۱۳۳۵ شمسی کرده است.

بیشتر بخوانید   بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پیشگام شد؛ صرف جریمه دیرکرد در امور عام المنفعه

معاون آمار و اطلاعات این سازمان نیز گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و رهنمودهای رییس جمهوری درخصوص حل مشکلات اقتصادی کشور، رشد اقتصادی هشت درصدی برای کشور با تاکید بر سهم بهره‌وری در اولویت برنامه‌های دولت و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ قرار گرفته است.

جواد لطفی افزود: در همین خصوص، رصد و آسیب‌شناسی رشد و توسعه اقتصادی متوازن در سطح استان و به تفکیک شهرستان‌ها، از نیازهای اساسی نظام آماری کشور بوده است و نقش بسزایی در تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه خواهد داشت.

وی گفت: برای دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی کشور در سال ۱۴۰۱ و بررسی اثرگذاری رشد بخش‌های اقتصادی در سطح شهرستان، مرکز آمار ایران به عنوان متولی و مرجع رسمی محاسبات ملی و منطقه‌ای با همکاری معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها اقدام به گردآوری اطلاعات مورد نیاز تهیه حساب‌های اقتصادی شهرستانی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی در سطح شهرستان(GDP شهرستانی) و قابلیت شناسایی ظرفیت‌های بالقوه شهرستان‌ها کرده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: به این منظور قریب به هزار شاخص برای سری زمانی ۱۰ ساله (سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰) به تفکیک شهرستان‌های استان در حال گردآوری است.

وی افزود: پس از پایش و صحت‌سنجی سری زمانی داده‌ها، محاسبات تهیه حساب‌های شهرستانی شامل محاسبه GDP هر شهرستان، ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی و مزیت رقابتی هر شهرستان توسط معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام می‌شود و ماحصل کار برای بکارگیری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تدوین برنامه هفتم توسعه تقدیم سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد شد.

بیشتر بخوانید   ۱۰ هزار ودیعه گذار خراسان ‌جنوبی در انتظار سفر معنوی حج تمتع

رییس گروه تلفیق و سرپرست حوزه برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم از تدوین و به‌روز رسانی سند راهبردی آمایش استان خبر داد و گفت: ادامه فرایند تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی، تدوین و پیگیری اجرای ۷۶ پروژه‌های جهش تولید در استان، تلاش، پیگیری، تدوین و پایش عملکرد اقتصاد مقاومتی استان در قالب اجرای ۳۱ پروژه از دیگر اقدامات سال جاری است.

امیر خانی‌نژاد افزود: همچنین پیگیری فرایندهای مربوط به راهبری مشارکت عمومی خصوصی و واگذاری پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه استانی به بخش غیردولتی، فعالیت مثمر در برنامه توزیع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ردیف‌های بودجه مختلف و حضور فعال همراه با ارائه نظر و پیشنهاد در جلسات متعدد ستاد توسعه خاوران از دیگر اقدامات است.

وی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌ریزی در نیمه نخست سال جاری هفت کتاب منتشر شده است گفت: کتاب گزارش اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۸، کتاب برنامه عملیاتی استان در سال ۱۴۰۰، کتاب جهش تولید در خراسان جنوبی (اهداف، اقدامات و راهبردها)، کتاب گزارش اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۹ و کتاب برنامه و عملکرد مشارکت‌های عمومی و خصوصی در پروژه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان خراسان جنوبی از این جمله است.

رییس گروه تلفیق و سرپرست حوزه برنامه‌ریزی سازمان اضافه کرد: کتاب آشنایی با ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۰، کتاب دستاورد (تحلیلی بر فعالیت‌ها و اقدامات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از زمان احیا (سال ۱۳۹۴) تاکنون) از دیگر عناوین این کتاب‌ها است.

وی گفت: تعدادی گزارش و کتاب دیگر نیز در دست تدوین است که به محض انتشار برای دسترسی عموم علاقه‌مندان، اطلاع‌رسانی خواهند شد.

بیشتر بخوانید   قدردانی از حضور بی نظیر مردم انقلابی خراسان جنوبی در خلق حماسه بزرگ و بی بدیل 22 بهمن

روز اول آبان در تقویم ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای توجه به مقوله آمار و برنامه‌ریزی در مسیر توسعه به نام روز آمار و برنامه‌ریزی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها