تبادل تفاهم نامه مشترک برای صیانت و ترویج منابع طبیعی خراسان جنوبی

طی مراسمی با حضور مسئولان استان برای حفاظت و صیانت از منابع طبعی استان خراسان جنوبی امضا شد.

به گزارش “پیام خاوران“، روز گذشته طی مراسمی با حضور مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی‌،رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان، دبیر تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی استان و نیز مدیر عامل خانه عشایر و روستائیان تفاهم نامه های مشترک برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استان امضا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این‌مراسم با اشاره به معضلاتی که در زمینه منابع طبیعی جهان با آن رو به رو است گفت: بروز توفان های عظیم،کمبود آب و چالش های کیفی و کمی آب، تخریب عرصه های منابع طبیعی و …امروز در دنیا مورد بحث است که در کشور ما نیز جزو چالش های عمده محسوب می شود.

علیرضا نصر آبادی افزود:شرایط ۲۰ سال خشکسالی در خراسان جنوبی، تغییر اقلیم،افزایش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان به ۱۸۰ روز و چالش هایی از این دست باعث شده فرسایش و تخریب عرصه های طبیعی روند صعودی داشته باشد.

وی با توجه به محدودیت های مالی و انسانی برای مقابله با این چالش ها تصریح کرد:بهترین راه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی استفاده از مشارکت های مردمی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گستردگی عرصه های منابع طبیعی و نیز کمبود نیروی انسان در همه ی بخش ها را دو دلیل عمده ی لزوم مشارکت مردم در طرح های حفاظتی منابع طبیعی دانست.

نصرآبادی در بخش دیگری از سخنانش اهمیت فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی را یادآور شد و گفت: مشارکت عامه یک حلقه ی اتصال بین تشکل های نیمه دولتی و دستگاه های حاکمیتی است.

بیشتر بخوانید   فعالان حوزه گردشگری مهلت ثبت نام در سامانه کارا دارند

وی تاکید کرد: طرح هایی برای حفاظت از منابع طبیعی با کمک مردم اجرایی شده که در آن مردم نیز در نهایت می توانند در جهت صحیح از عرصه های منابع طبیعی بهره برداری کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی طرح جنگل کاری را یکی از طرح های مهم منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد که می‌توان با مشارکت مردم گام های ارزشمندی در رفع معضل بیابان‌زایی برداشت.

عالیه خواجوی مدیرکل امور روستایی و شوراها نیز در ادامه بحث فرهنگ سازی حفاظت از منابع طبیعی را مطرح کرد که در این خصوص دهیاران همچون سال‌های قبل آماده همکاری با منابع طبیعی هستند.

در پایان این جلسه تفاهم نامه های جداگانه ای بی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری،فرماندهی انتظامی استان،شبکه ی تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی و نیز تفاهم نامه مشترک با خانه ی عشایر و روستائیان منعقد شد.

این تفاهم نامه در راستای تعامل با دستگاه های یاد شده و جلب مشارکت آنها به منظور حفاظت از عرصه های منابع طبیعی اجرایی می شود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها