خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای همسایه است

استاندار خراسان جنوبی گفت: آماده توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان هستیم.

به گزارش “پیام خاوران”، جواد قناعت صبح امروز در دیدار با مولوی ملانور محمد روحانی والی فراه افغانستان اظهار داشت: آمادگی لازم برای توسعه همکاری اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه به ویژه افغانستان را داریم به همین منظور، برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی انجام گرفته است.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب ارزش‌های نظام و حفظ منافع ملی، آماده همکاری و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی با تمامی کشورهایی است که به اصول و ارزش‌های انسانی و احترام متقابل پای بند هستند.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان همسایه افغانستان، استقرار صلح و ثبات در این کشور را عامل مهمی در ارتقاء سطح امنیت و همکاری در منطقه و جهان می‌داند و آماده هرگونه کمک و همکاری به منظور ایجاد ثبات و توسعه اقتصادی افغانستان است.

کشورهای همسایه اولین هدف اقتصادی افغانستان هستند

والی ولایت فراه افغانستان نیز در این دیدار گفت: هر برنامه‌ای که داریم به‌خصوص برنامه اقتصادی، اولین هدف ما با کشورهای همسایه است که در این زمینه روابط خوبی داشته باشیم.

ملانور محمد روحانی اظهار داشت: بسیار از دیدن شما خوشحال شدیم و امیدواریم که بتوانیم ملاقات‌های بعدی را هم داشته باشیم و با یکدیگر روابط دوستی و برادری داشته باشیم.

وی افزود: مدت ۲۰ سال است که مردم افغانستان جهاد کردند به خاطر مبارزه با فتنه و فسادی که در خاک افغانستان تجاوز کرده بود و با همکاری برخی دوستان به اینجا رسیدیم که شکست دادیم، پیروز شدیم و خوشحال هستیم.

والی فراه گفت: امروز سراسر امنیت را در کشور افغانستان داریم به‌خصوص با کشورهای همسایه و می‌خواهیم روابط دیپلماتیک ما بهتر باشد که برای تجریه امنیتی و اجتماعی با شما آمادگی لازم را داریم.

بیشتر بخوانید   35هزار مشترک خراسان جنوبی ازتخفیف 100درصدی برق مصرفی بهره مند شدند

وی اظهار داشت: کشورهای کفر می‌خواهند هرجا کشور اسلامی باشد، دست‌درازی کنند، اخلال و امنیت‌شان را خراب کنند و بر هم‌ بزنند؛ خدا را شکر امروز بعد از ۲۰ سال پیروز شدیم و کشور ما امنیت دارد.

مولوی روحانی گفت: ما به دنبال روابط خوب تجاری و اجتماعی با کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم و در قدم اول آمادگی را از لحاظ امنیتی داریم.

وی افزود: ولایات ما از استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان برق دارند و شما هم با ما همکاری کنید که به چه نحو برق به استان فراه متصل خواهد شد.

والی فراه افغانستان گفت: مساله دوم درخصوص راه‌ است که کار می‌کنند ولی کاری که خواست تجار و مردم باشد تا روابط را هرچه نزدیکتر کند، به کندی انجام می‌شود و باید سرعت بگیرد.

وی همکاری دوجانبه در زمینه صادرات سوخت با کیفیت از مرز ماهیرود را خواستار شد و افزود: از شما درخواست همکاری داریم که اگر تاجر دو کشور سوخت بی‌کیفیت وارد کرد و خودروهایی که برگشت می‌خورد، مشخص شود.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای بازدید از تاسیسات مرزی و بررسی وضعیت مبادلات تجاری به مرز ماهیرود رفت و در این پایانه مرزی با والی فراه افغانستان و هیات همراه دیدار کرد.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید   نیاز ۵۰ میلیاردی واحدهای فراوری شیر در خراسان جنوبی برای فعالسازی مجدد

مرز رسمی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی نیز در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها