۷۶۸ هزار و ۴۲۹ تن کالای تولیدی از استان خراسان جنوبی صادر شد

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۷۶۸ هزار و ۴۲۹ تن کالای تولیدی خراسان جنوبی از طریق گمرک ماهیرود صادر شده است گفت: چهار کشور افغانستان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان مقصد کالاها است.

به گزارش “پیام خاوران“، چند سالی است صادرات و واردات از مرز ماهیرود رونق گرفته و بخشی از صادرات و واردات کشور از طریق این بازارچه مرزی انجام می‌شود.

حضور تعداد زیاد کامیون در هر روز خبر از رونق صادرات و واردات از طریق این بازارچه دارد و این روزها کارگران بازارچه هم از اینکه می‌توانند نان حلالی بر سر سفره خود ببرند خوشحال هستند.

خراسان جنوبی دارای یک موقعیت استراتژیک است و به عنوان پل ارتباطی بین ایران، افغانستان محسوب می‌شود و بازارچه‌های مرزی این استان می ‌تواند نقش موثری در رونق اشتغال، توسعه زیرساخت‌ها، رونق اقتصادی و خدمات رسانی داشته باشد.

بدون شک یکی از راه‌هایی که می‌تواند سبب جلوگیری از مهاجرت شود، رونق یافتن بازارچه‌های مرزی برای اهالی روستاهای مرزی استان است.

وجود بازارچه‌های مرزی در کشور به ویژه استان محروم خراسان جنوبی بسیار اهمیت دارد و شهرستان سربیشه یکی از شهرهای مرزی این استان است که با وجود کمرگ و بازارچه ماهیرود در این منطقه می‌تواند به توسعه و رونق میزان اشتغال جوانان آن کمک کند.

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با اشاره به آمار ۱۰ ماهه امسال گفت: صادرات کالا از گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرز‌ی ماهیرود در ۱۰ ماه گذشته ۹۸ میلیون ۸۱ هزار و ۳۶۶ دلار ارزآوری داشته است.

رحیمی زاده بیان کرد: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴ درصد به لحاظ ارزشی و ۴۱ درصد به لحاظ وزنی کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید   کمک بیش از 9 میلیارد ریالی به خانواده زندانیان نیازمند خراسان جنوبی

وی افزود: صیفی جات، سیمان، کاشی و سرامیک، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، گازوئیل، قیر، میلگرد و خرما از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۲ هزار و ۵۲ تُن کالا به ارزش ۲۰ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۶۵۷ دلار نیز به خراسان جنوبی وارد شده است.

رحیمی زاده ادامه داد: شیشه، مشتقات نفتی، کود، و ایزوگام از جمله کالا‌های تولیدی دیگر استان‌های کشور است که از گمرک خراسان جنوبی به خارج کشور صادر شد.

وی همچنین از صادرات یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۷۱۱ تُن کالای تولیدی دیگر استان‌های کشور از گمرک ماهیرود خراسان جنوبی در ۱۰ ماه گذشته خبر داد و گفت: این کالا‌ها ۵۲۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۸۰ دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها