نیاز خراسان جنوبی به روحانی کاروان، در چارچوب قانون رفع می‌شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور گفت: نیاز خراسان جنوبی به روحانی کاروان، در چارچوب قانون رفع خواهد شد.

به گزارش “پیام خاوران“، حجت الاسلام نواب با بیان این مطلب در ستاد اربعین استان و در جریان سفر یک روزه به خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تأمین روحانی مورد نیاز کاروان ها از محل ظرفیت های موجود و از بین روحانیون بومی ، قابل دفاع است.

وی با اشاره به تجربه ای که در برخی استان های خاص رقم خورده، تصریح نمود: در برخی مناطق که با کمبود روحانی مواجه بودند، راهکاری ارائه کردیم تا بتوانیم از بین افرادی که سطح ۳ و ۴ دارند، در قالب جذب خاص، این نیاز را برطرف کنیم.

به گفته وی؛ برای رفع نیاز کاروان های خراسان جنوبی به روحانی از همین راهکار می توان استفاده نمود، لذا لازم است کمبودها احصا شده و در قالب درخواست ارائه شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور با قابل تحسین خواندن اقدامات استان در ستاد اربعین و جذب مشارکت های مردمی، تأکید کرد: برای رفع مشکلات موجود، به امید مرکز نباشید و از همین ظرفیت های موجود در راستای رقع نیازها بهره ببرید.

نواب متذکر شد: ما نیروهای بازنشسته فراوانی داریم که حاضرند پای کار بیایند و در زمینه های مختلف همراهی کنند لذا می توان از این ظرفیت به بهترین شکل استفاده برد.

وی از موقعیت جغرافیایی استان و محل گذر زوار عربستان گفت و با تأکید بر این که این زائران، عقبه سیاسی و امنیتی نظام هستند، گفت: ما باید شرایطی را در کشور فراهم کنیم که این زائران در محل های استراحت از پیش تعیین شده، به خوبی پذیرایی شوند و رضایت خاطرشان جلب شود.

به گفته وی؛ این شرایط باید طی مذاکراتی با مدیران کاروان های آنها در بدو ورود به کشور فراهم گردد تا آنها وقتی وارد می شوند، احساس کنند با اغوش باز مورد استقبال قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید   کشف ۴۰ تن و ۷۵۶ کیلوگرم مواد مخدر در خراسان جنوبی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور با تأکید بر پیش بینی های صورت گرفته درمورد گرمای طاقت فرسای هوا در زمان برگزاری راهپیمایی اربعین تصریح نمود: کثرت احتمالی جمعیت هم مشکلات بهداشتی را تشدید خواهد کرد لذا باید با آمادگی لازم برای مقابله با هر شرایطی، از زائران بخواهیم بسته های بهداشتی مورد نیاز خود را به همراه داشته باشند.

نواب، درخواست تغییر مرز درنظر گرفته شده برای استان، متذکر شد: مرز جزابه و شلمچه، بسیار آرام است اما مهران چون جمعیت زائران تهران و شمال کشور را پوشش می دهد، بسیار شلوغ و آسیب پذیر است.

وی ادامه داد: تبعات تحمل مسافت طولانی برای زائران استان، بسیار کمتر از حضور در مهران است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت کشور، موضوع خرید و فروش فیش حج را دستورالعمل کشوری عنوان کرد و گفت: در این زمینه هیچ استثنایی وجود ندارد و در تمام مناطق این موضوع به صورت درون استانی انجام می شود.

حجت الاسلام نواب با تقدیر از اقدامات ستاد اربعین استان، اظهار داشت: این که مردم با وجود کاستی های فروان به این شکل در رفع نیازها همراهی می کنند، قابل تحسین است.

وی درخصوص تأمین اقلام فرهنگی مورد نیاز موکب ها و کاروان ها قول مساعد داد.

خراسان جنوبی، سومین استان کشور از نظر تعداد زائران عتبات عالیات

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: خراسان جنوبی،از نظر تعداد زائران عتبات عالیات سومین استان کشور است.

طالبی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی به لحاظ زیرساختی، معیشتی و اقتصادی، استان کم بضاعت است اما در مقابل مردمانی ولایتمدار، انقلابی و مؤمن دارد که در تمام صحنه های ملی و مذهبی حضوری مؤثر داشته و دارند.

بیشتر بخوانید   اجرای 2500 برنامه هفته دفاع مقدس در خراسان جنوبی

وی تأکید کرد: به لحاظ حضور مردم در عرصه های مختلف به ویژه در انتخابات، خراسان جنوبی در مقایسه با دیگر استان ها، همواره رتبه های اول و دوم را داشته و انتخاب های این مردم هم در بحث ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری همیشه ارزشی و ولایی بوده است.

به گفته وی؛ مشارکت مردم استان در جریان اربعین و کمک به عتبات عالیات زبانزد است.

معاون استاندار با مطلوب خواندن اقدامات ستاد اربعین به تشریح عملکرد کمیته های ذیل ستاد پرداخت و گفت: با توجه به قابل پیش بینی نبودن شرایط کرونایی، فعلاً درخصوص اعزام زائران برای پیاده روی اربعین نمی توان تصمیم قطعی گرفت اما جلسات کمیته ها به طور مرتب برگزار می شود تا در ایام اربعین با مشکلی مواجه نباشیم.

طالبی از مهمترین مشکلات استان در ایام اربعین را موضوع زائران کشور پاکستان عنوان کرد و تصریح نمود: فرسودگی خودروهای این زائران، جمعیت مسافرین داخل هر خودرو، طول مسیر بسیار طولانی که طی می کنند و … مسایل و تبعات فراوانی به همراه دارد.

وی ادامه داد: از آن جایی که خراسان جنوبی، آخرین استان در مسیر این زوار است، معمولاً خودروها که مسافت زیادی را طی کرده اند، در این نقطه دچار خرابی می شوند که تعمیر خودروها و پذیرایی از زوار از وظایف ماست در حالی که خراسان جنوبی در ستاد اربعین کشور، استان معین لحاظ نشده است.

به گفته وی؛ شیوع بیماری کرونا، لزوم انجام تست PCR و … زائران پاکستانی نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون استاندار با مطرح نمودن موضوع نقل و انتقال فیش های حج، اظهار داشت: افراد در سال ۸۵- ۸۶ با پرداخت رقمی حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای حج تمتع ثبت نام کرده اند و الان همان فیش ها ۷۰ میلیون تومان تعیین قیمت شده است.

بیشتر بخوانید   400 خدمت به بیماران قلبی عروقی خراسان جنوبی ارائه شد

طالبی با تأکید بر آمار قابل توجه متقاضیان خرید فیش حج ، پیشنهاد داد؛ خرید و فروش فیش ها از حالت استانی خارج شده و کشوری لحاظ گردد ، چرا که به این ترتیب مردم بیشتر و راحت ترخواهند توانست فیش مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی بعد مسافت استان تا مرزهای جنوبی را از مهمترین مشکلات زائران اربعین عنوان کرد و گفت: مرز پیش بینی شده برای زائران خراسان جنوبی، خوزستان است و هم استانی های ما باید مسیری طولانی و با مشکلات عدیده ای را طی کنند لذا اگر این مقصد به مرز مهران تغییر کنند، برای زائران ما سهل الوصول تر خواهد بود.

معاون استاندار با اشاره به وجود هزار و ۴۰۰ کارگزار فعال در استان، از بحث مشکل کمبود روحانی کاروان گفت و خاطرنشان کرد: ما ناچاریم نیاز استان را از دیگر مناطق تأمین کنیم که با توجه به عدم آشنایی روحانیون دیگر استان ها با فرهنگ خراسان جنوبی، لهجه داشتن آنها، تأخیر در برگزاری کلاس های آموزشی با عنایت به دیرآمدن روحانیون به استان و … با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

طالبی تأکید کرد: انتظار ما این است که با برگزاری دوره های آموزشی ویژه از ظرفیت بسیار خوب روحانیون و حوزه های علمیه استان در رفع این مشکل استفاده شود.
وی در پایان ضمن درخواست از همه کمیته ها مبنی بر برگزاری منظم جلسات از حوزه حج و زیارت خواست؛ با برنامه ریزی لازم، مقدمات کار برای تسهیل و تسریع در روند ثبت نام زائران را فراهم اورد.

انتهای پیاتم/ ۲۵۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها