گلایه نانوایان بیرجندی از دخل و خرجی که با هم همخوانی ندارد

برخی از نانوایان بیرجندی نسبت به افزایش هزینه‌های جانبی گلایه دارند و معتقدند قیمت نان از سال 98 تغییری نکرده و با این هزینه‌ها دخل و خرج‌شان با همخوانی ندارد.

به گزارش “پیام خاوران” نان به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین ماده غذایی است که جایگاه خاصی در سبد مصرفی خانواده‌ها دارد و از جمله مواد خوراکی است که در سفره هر ایرانی در هر وعده غذایی یافت می‌شود.

از روزگاران قدیم نان، قوت لایموت هر خانوار ایرانی بوده است. در سال‌های اخیر نیز به دلیل وجود تورم بالا و افزایش قیمت مواد خوراکی و تغییر نه چندان زیاد قیمت نان، مردم به خصوص خانوارهای کم درآمد بیشتر به مصرف این ماده خوراکی روی آورده و نان سهم بسزایی را در وعده‌های غذایی آنها دارد.

دولت نیز سعی کرده که در چند سال اخیر قیمت نان را ثابت نگه دارد تا حداقل بخشی از فشارهای روانی حاصل از موج گرانی را بکاهد، اما در این میان با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی صدای نانوایان بلند شده است.

افزایش قیمت نان و یا عدم افزایش آن بحثی است که از چند ماه پیش در سطح کشور مورد توجه نانوایان قرار گرفته چرا که با افزایش هزینه‌ها نانوایان معتقد دخل و خرمان یکی نیست.

با گشتی در سطح شهر بیرجند پای درددل چند نفر از نانوایان نشستیم. گویا افزایش هزینه‌ها معیشت زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده و رفاه شاغلان در این حرفه را سخت کرده است.

براساس گزارش میدانی خبرنگار ما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که بیشتر نانوایان در بیرجند با آن روبه رو هستند افزایش هزینه‌ها از یک سو، افزایش اجاره بها از سوی دیگر و ثابت ماندن قیمت نان است.

یکی از نانوایان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: با وجود اینکه مردم ما پرمصرف‌ترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و نان از ضروری‌ترین نیازهای روزمره آنها به شمار می‌رود، اما می‌توانم قاطعانه بگویم که در حال حاضر صنف نانوایان در شرایط نامساعدی به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید   تردد خودروها در جاده های خراسان جنوبی کاهش یافت

وی گفت: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات ارزان قیمت در جهت توسعه نانوایی‌ها و خرید دستگاه‌های با استهلاک کمتر، کاهش مالیات‌ها و دیگر روش‌ها به حمایت از نانوایان بپردازد، تا در این صورت نه نیاز به افزایش قیمت نان باشد و نه سفره نانوایان کوچک‌تر شود.

این نانوای بیرجند افزود: اینکه بخواهیم با خرج از جیب نانوا ژست مردمی بگیریم پسندیده نیست، به هر حال نانوایان نیز جزو همین مردم و اقشار متوسط جامعه هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی سهمیه روزانه هر واحد نانوایی سنگک 6.5 کیسه آرد و نانوایی تافتون و لواش 8.5 کیسه آرد است و بعد از پایان پخت این مقدار سهمیه، چاره‌ای جز تعطیلی نانوایی نداریم.

مرادی ادامه داد: در شرایط فعلی پخت کمتر از 10 کیسه آرد به هیج وجه از نظر اقتصادی برای نانوا به صرفه نیست و میزان سهمیه نیز از سال 95 تغییری نکرده است.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت نان از اسفند 98 به هیچ وجه گران نشده است گفت: این در حالی است که قیمت اجاره بهاء، بیمه کارگر، پول روغن و نمک و حقوق کارگر در طی این دو سال به شدت افزایش پیدا کرده است.

مرادی بیان کرد: مدیران و مسئولان امر می‌گویند در شرایط فعلی گران کردن نان به صلاح نیست اما مگر نانوا در همین کشور و در همین شرایط گرانی گوشت و روغن و برنج و سایر مایحتاج اساسی زندگی را نمی‌کند و اگر همینقدر که بر روی گران نشدن نان حساسیت داشتند بر روی قیمت دیگر کالاها حساس بودن وضعیت بهتر بود.

بیشتر بخوانید   ظرفیت استان خراسان جنوبی در زمینه پرورش شتر مغفول مانده است

وی بیان کرد: وقتی از ما می‌خواهند که قیمت را هیچ تغییری ندهیم باید نرخ بیمه و حقوق کارگر را نیز ثابت نگه داشت نه اینکه شرایط به سمتی برود که من در شب عید شرمنده کارگرم باشم که نمی‌توانم عیدی او را پرداخت کنم.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر در بیرجند 247 واحد نانوایی فعال داریم و 60 درخواست نیز برای ایجاد نانوایی وجود دارد اما با این قیمت نان، کار ما صرفه اقتصادی نداشته و برخی به سمت تعطیلی خواهند رفت.

مرادی گفت: درخواست نانوان این است که نرخ نان به روزتر شده و هم طراز با استان‌های همسایه شود چرا که در استان خراسان رضوی هم سهمیه آرد و هم قیمت نان از خراسان جنوبی بیشتر است.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان‌جنوبی درباره نتایج جلسه جهادکشاورزی درباره قیمت گذاری نان، یادآور شد: در آن کارگروهی بیان‌کردند که تأکید شده کالاهای اساسی در آستانه سال نو هیچ تغییری نکند و از این جهت نمی‌توانیم قیمت نان را تغییر دهیم و باید تا بعد از ماه مبارک رمضان صبر کرد.

انتهای پیام/104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها