شطرنج خراسان جنوبی باید ویژه دیده شود

گروه استان‌ها_رئیس فدراسیون شطرنج از قهرمانی درینی در مسابقات بین‌المللی شطرنج جام بلتیس خبر داد و گفت: شطرنج خراسان جنوبی باید ویژه دیده شود و با دادن امکانات بیشتر به استان در آینده نزدیک شاهد رشد بسیار خوب شطرنج خراسان جنوبی باشیم.

به گزارش “پیام خاوران”، ورزش در استان خراسان جنوبی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و گواه این صحبت حضور تعدادی از ورزشکاران استان در تیم ملی و مسایقات بین المللی است اما انچه مطرح است اینکه اگرچه جوانان این استان علاقه و توانندی‌های زیادی نسبت به ورزش دارند اما از نبود برخی از زیرساخت‌ها رنج می‌برند.

هرچند این زیرساخت‌ها مانعی برای برگزاری مسابقات و رقابت‌ها نشده است آنگونه که چند سالی است در ایام نوروز شاهد برگزاری مسابقات شطرنج بین المللی به میزبانی بیرجند هستیم.

از روز پنجم فروردین ماه ششمین دوره مسابقات شطرنج بین المللی با عنوان جام خاوران در بیرجند آغاز شد که در این دوره از مسابقات ۳۵۰ شطرنج باز از سراسر کشور و همچنین از کشورهای دانمارک، عراق و افغانستان تا دهم فروردین ماه باهم رقابت می‌کنند.

این مسابقات در چهار جدول با حضور شطرنج بازان با رنکینگ زیر ۱۸۰۰ و در جدول دیگر رنکینگ بالای دو هزار برای پسران زیر ۱۶ سال و جدول دختران هم زیر ۱۶ سال است.

پنج میز اول این رقابت‌ها به صورت زنده برای شطرنج بازان جهان پخش شد و در بخش مسابقات بین المللی شطرنج خاوران استاد بزرگ پوریا درینی قهرمان جام بلیتس در مسابقات بین المللی شطرنج خاوران شد.

در مسابقات بلتیس بین المللی جام خاوران که ۱۸۸ بازیکن از ۴ کشور ایران، عراق، افغانستان و دانمارک به روش سوئیسی در بیرجند برگزار شد که استاد بزرگ پوریا درینی قهرمان مسابقات بین المللی شطرنج خاوران شد.

در پایان مسابقه بلیتس بین المللی جام خاوران استاد بزرگ پوریا درینی از استان کرمان موفق شد با ۱۰٫۵ امتیاز، بدون شکست جایگاه نخست این رقابت‌ها را از آن خود کند.

بیشتر بخوانید   اتاق تعاون خراسان جنوبی نمایشگاه صنعت ساختمان برگزار می کند

مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران تا دهم فروردین ماه ادامه دارد.

رئیس فدراسیون شطرنج در حاشیه برگزاری این مسابقات در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرایط ما روز به روز بهتر می‌شود که در این راستا سه رویداد مهم شطرنج را پیش رو داریم که با توجه به شرایط کرونا در شش ماه اول سال جاری برگزار خواهند شد.

تامینی با بیان اینکه مسابقات آسیایی و رقابت‌های کشورهای اسلامی از جمله این سه رویداد مهم شطرنج است که در ماه‌های آینده شطرنج‌بازان ایران با آمادگی کامل در آنها حضور خواهند یافت ادامه داد:  به این منظور با انتخاب مربی خارجی برای مسابقات آسیایی برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم با ایجاد انگیزه در شطرنج‌بازان برای شرکت در این رقابت‌ها آماده شوند.

وی درباره وضعیت شطرنج خراسان جنوبی گفت: نه تنها این استان بلکه همه استان‌های کشور ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در این زمینه دارند که باید همه آنها دیده شوند و اگر همت رئیس هیئت استان و حمایت همه جانبه مسئولان خراسان جنوبی نمی‌بود مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران به میزبانی خراسان جنوبی برگزار نمی‌شد و آنچه مهم است اینکه بعد از این باید تلاش شود تا شطرنج خراسان جنوبی در کشور دیده شود.

رئیس فدراسیون شطرنج اظهار داشت: با حضور شطرنج‌بازان ایران و تعدادی از کشورهای جهان انگیزه لازم در شطرنج‌بازان استان به وجود آمده که با شناسایی استعدادهای استان و حمایت از آنها این امر محقق خواهد شد که با حمایت استاندار و انتخاب معاون سیاسی_ امنیتی و اجتماعی استانداری به عنوان نماینده تام‌الاختیار خود برای هرچه بهتر برگزار شدن این رقابت‌ها و حضور فرماندار، نماینده شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولان استان و بیرجند در مراسم افتتاح این رقابت‌ها نشانگر حمایت آنها از این رشته ورزشی است.

بیشتر بخوانید   اعطای ۲ هزار و ۷۱۰ فقره تسهیلات اشتغال زایی

تأمینی تاکید کرد: سطح بالای این مسابقات نشان دهنده آن است که زحمات بسیاری برای این میزبانی در خراسان جنوبی کشیده شده به ویژه اینکه بعد از دو سال که به دلیل کرونا محدودیت‌های برای برپایی این مسابقات به وجود آمد در ابتدای سال جاری شاهد برگزاری حضوری این رقابت‌ها در بیرجند آن هم با مدیریت بسیار خوبی هستیم.

وی در زمینه برگزاری همزمان مسابقات شطرنج در چند استان در سال‌های گذشته گفت: با وجود اینکه استان تهران و چند استان دیگر درخواست برگزاری مسابقاتی در این زمان را داشتند، تنها به خراسان جنوبی اجازه دادیم که رقابت‌های شطرنج را پنج تا ۱۰ فروردین برگزار کند که خوشبختانه شاهد حضور چشمگیر شطرنج‌بازان و خانواده‌های آنها با توجه به سطح بالای این رقابت‌ها در بیرجند هستیم.

رئیس فدراسیون شطرنج قول داد تا شطرنج خراسان جنوبی در فدراسیون ویژه دیده شود و با دادن امکانات بیشتر به هیئت شطرنج خراسان جنوبی در آینده نزدیک با توجه به اینکه سنگ تمام برای این مسابقات گذاشته شده شاهد رشد بسیار خوب شطرنج خراسان جنوبی باشیم.

تامینی گفت: اولویت نخست ما در فدراسیون برای سال جاری اگر شرایط کرونا اجازه دهد استعدادیابی است که در این خصوص سرمایه گذاری خیلی خوبی کرده‌ایم تا همه استعدادها دیده شوند و استعدادی به فراموشی سپرده نشود.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها