«خطای انسانی» بیشترین دلیل حوادث از جمله برق‌گرفتگی است

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت : خطای انسانی عامل ۸۸ درصد بروز حوادث در دنیا است که محصول بی احتیاطی  تنها کارگران نیست بلکه شامل بی توجهی مدیران و کارشناسان است .

به گزارش ” پیام خاوران ”   هادی منصوریان امروز در نوزدهمین همایش علمی – تخصصی ایمنی (HSE) شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی اظهار داشت : از سال ۷۹ این همایش در شرکت برق برگزار می شد اما طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا نتواستیم برگزار کنیم.

وی  با بیان اینکه هدف اصلی این همایش رشد و ارتقا و اعتلای ایمنی است، افزود: به رسم سال های گذشته از پرسنل نمونه ایمنی در بخش های‌ کارگری، کارشناسی، ناظر و پیمانکار و مدیر نمونه تجلیل می شود.

معاون بهره برداری ودیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان این مطلب که در دنیا تقریبا سالانه حدود ۲۷ میلیون حادثه رخ می دهد که از این تعداد حادثه حدود ۲ میلیون حادثه منجر به فوت می شود، ادامه داد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در کشور حدود ۱۸ هزار‌ حادثه‌ منجر به ‌فوت اتفاق می افتد‌ که بیش از  ۹۰ درصد این حوادث، حوادث رانندگی است.

منصوریان با اشاره به حوادث ناشی از کار، گفت: سالانه هزار و ۵۰۰ حادثه مربوط به کار است که از این تعداد حدود ۵۰۰ مورد در سال مربوط به حوادث فوتی ناشی از برقگرفتگی می باشد که اغلب انها در واحدهای صنعتی و در داخل منازل و واحدهای تجاری رخ می دهد.

معاون بهره‌برداری ودیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه شرکت های توزیع حدود ۲۵ حادثه شاید باشد که از سالهای گذشته سیر نزولی دارد.

وی با اشاره به حادثه برق‌گرفتگی گفت: نمی توان برای جان یک نفر قیمت گذاشت امید است همه بتوانیم با رعایت ایمنی این حوادث را کم کنیم البته در استان در هشت سال اخیر حادثه ایمنی جدی نداشته ایم و امیدواریم جشن استان بدون حادثه را در پایان سال بگیریم.

بیشتر بخوانید   ممنوعیت مرخصی به سارقین حرفه‌ای در نوروز

منصوریان با بیان اینکه عوامل اصلی بروز حوادث متاثر از چهار علل اصلی در‌ کل بخش صنعت است، گفت: علل انسانی عامل ۸۸ درصد بروز حوادث در دنیا است که محصول بی احتیاطی کارگران فقط نیست بلکه شامل بی توجهی مدیران و کارشناسان هم هست.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه عامل حوادث انسانی، در این زمینه به دلیل خصلت انسان هاست، افزود: انسان ها فراموش کار هستند و حوادث را به فراموشی می سپارند.اگر گذشته را خوب بررسی کنیم می توانیم از حوادث جلوگیری کنیم.

وی گفت: سه خصلت ندانستن، نتوانستن و نخواستن سه عامل بروز حوادث است که دو عامل اول را می توان با آموزش برطرف کرد، اما عدم آموزش و عدم رعایت بهداشت فردی و سایر از جمله عوامل انسانی هستند.

منصوریان با بیان اینکه عامل دوم حوادث برق‌گرفتگی علل محیطی است که ۱۰ درصد حوادث در بخش صنعت دنیا را در دنیای فیزیکی به خود اختصاص می دهد، گفت: عوامل مکانیکی، فیزیکی و عوامل طبیعی از جمله حوادث محیطی هستند.

وی سومین عامل حوادث را  عامل تجهیزات عنوان کرد و گفت: عوامل ابزار کار ۱٫۵ درصد عوامل برق گرفتگی هستند که تجهیزات و لوازم فردی و گروهی خیلی در این موضوع موثر است.

معاون بهره‌برداری ودیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی مواد اولیه را عامل چهارم حوادث عنوان و تصریح کرد: مواد اولیه نیم درصد حوادث را تشکیل می دهد اما مهمترین عامل حوادث، علل انسانی آن است.

منصوریان خاطرنشان کرد: عامل انسانی بیشترین عامل بروز حوادث است که با کنترل و نظارت می‌توان به میزان قابل توجهی این عامل را کنترل کرد بنابراین درخواست‌ داریم روی‌ بخش کنترل و نظارت بیشتر مراقبت شود و مسئولان تعارف را کنار بگذارند تا بتوانیم از بروز حوادث جدی جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید    سرمایه‌گذاری 4 میلیون و 100 هزار دلار در خراسان جنوبی/ ایکس ری، در مرز ماهیرود خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها