شگفتی هنر و فرهنگ در هویت‌های تاریخی شهر بیرجند

اصحاب رسانه خراسان جنوبی در قالب یک تور گردشگری از اماکن تاریخی شهر بیرجند بازدید کردند.

به گزارش “پیام خاوران“، اهل خراسان‌جنوبی و بیرجندی که باشی هر وقت در مدرسه شوکتیه بیرجند قدم بزنی احساس غرور و سرفرازی می‌کنی که سومین مدرسه به سبک نوین در شهر تو است و روح و جانب صفا می‌گیرد وقتی در خانه‌های قدیمی شهر چون خانه پردلی و فروتنی ساعتی را به دور از دغدغه‌های روزانه بگذرانی.

یک بیرجندی خبرنگار که باشی این شور و شوق و غرور در هنگام بازدید از اماکن تاریخی بیرجند دو چندان می‌شود چرا که رسالت خبری اقتضا می‌کند بیشتر از داشته‌های فرهنگی و تاریخی شهرت اطلاع داشته باشی و برای آن دل بسوزانی.

این شعف و غرور را می‌توان در چهره خبرنگاران بیرجندی و اهل خراسان جنوبی دید که در یک نیم روز تابستانی در آخر هفته با همکاران رسانه‌ای شان در یک تور بیرجند گردی با همراهی یک تور لیدری با اطلاعات از جنبه متفاوتی اماکن تاریخی شهرستان را می‌دیدند.

باغی به قدمت دوران زندیه

اولین مکانی که خبرنگاران از آن بازدید کردند باغ و عمارت اکبریه بود. باغی که در کنار ۹ باغ تاریخی دیگر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است و طبق گفته کارشناسان ساخت برخی از بخش‌های آن از دوران زندیه شروع شده است و جذابیت‌های منحصر به فردی دارد.

مدرسه شوکتیه که اکنون مدرشه شبانه روزی حفظ قرآن است، دومین مکانی بود که خبرنگاران از آن بازدید کردند.

احمد کاشانی از فعالان گردشگری خراسان‌جنوبی و مسئول انجمن گردشگری پایدار و میراث ماندگار در حاشیه این تور گفت: به عنوان کوچک‌ترین فعال حوزه گردشگری خراسان‌جنوبی بارها دیده‌ام که خبرنگاران با تلاش و کوشش فراوان نسبت به مسائل حوزه میراث فرهنگی استان و گردشگری تلاش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید   قدردانی وزارت نیرو از شرکت توزیع برق خراسان جنوبی در برگزاری یادواره شهدا + سند

توسعه اقتصادی از مسیر توجه به صنایع دستی و گردشگری می‌گذرد

وی گفت: خراسان جنوبی توانمندی‌های گردشگری زیادی دارد که اگر سخن توسعه اقتصادی و توسعه اقتصاد روستاها می‌زنیم یکی از امن‌ترین راه‌ها و کانال‌ها بی شک توجه به همین توانمندی‌ها در حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

کاشانی با اشاره به اینکه بیشتر تلاش‌ها در حوزه صنایع دستی را روستائیان عزیز خراسان‌جنوبی داشته‌اند که بسیاری از آنان این میراث را از نیاکانشان دارند، اظهار کرد: بارها این پیشنهاد را کرده‌ام که اگر مدیران و مسئولان کشوری مهمان خراسان‌جنوبی می‌شوند حتماً برنامه‌ریزی شود که در فاصله بین اتمام برنامه‌هایشان تا زمان پرواز حتماً بازدیدی از مراکز گردشگری خراسان جنوبی و شهر بیرجند داشته باشند.

وی با تأکید بر شکوه بی نظیر مدرسه شوکتیه و سابقه تاریخی آن در حوزه علم و دانش بیان‌کرد: علاوه بر آن در گذشته‌های نه چندان دور در مدرسه شوکتیه و یا همان حسینیه امام رضا (ع) باشکوه‌ترین عزاداری‌ها برگزار می‌شد که قسمت بالای آن مخصوص خانم‌ها و قسمت پایین مخصوص آقایان بود.

ارتباط موقوفه شوکت آباد با مجموعه تاریخی شوکتیه

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به ضرورت رسیدگی به اماکن تاریخی بیرجند گفت: به عنوان مثال در مورد باغ شوکت آباد که امروزه رسانه‌ها مشکلات مربوط به آن را مطرح کردند، امیدواریم خبرنگاران پیگیری را ادامه دهند تا در نهایت مشکل آن رفع شود.

کاشانی ادامه‌داد: در وقف نامه باغ شوکت آباد مطرح شده که بخشی از عواید آن صرف عزاداری امام حسین (ع) در همین حسینیه امام رضا (ع) یا مدرسه شوکتیه شود و از این جهت باغ شوکت آباد برای ما تنها یک باغ تاریخی و قدیمی میراثی نیست.

بیشتر بخوانید   سرمایه گذاری 750میلیون تومانی فعالان اقتصادی برای پیشگیری از کرونا در خراسان‌جنوبی

وی افزود: در خراسان‌جنوبی سالانه ۲۲ هزار تن زرشک تولید می‌شود و برترین تولید کننده زرشک و خوش معطرترین زعفران در دنیا است و از طرف دیگر علمای نام آشنایی چون مرحوم آیت الله هادوی و پدران چند علم را داریم که از همه این ظرفیت‌ها می‌توانیم برای جذب گردشگر استفاده کرد.

توجه به علم آموزی بانوان در ۱۲۰ سال قبل در جنوب خراسان

فعال حوزه گردشگری گفت: اگر امروزه دنیای غرب پرچم حمایت از حقوق بانوان را بلند کرده است در بنای مدرسه شوکتیه بیرجند در ۱۲۰ سال پیش حدیثی از پیامبر (ص) درج شده است که طلب علم را چه برای زن و چه برای مرد واجب دانسته است.

همچنین در این تور نیم روزه خبرنگاران ساعتی را در معماری جذاب و آرامش بخش خانه پردلی و فروتنی که امروزه تبدیل به موزه لباس و منسوجات طبیعی و موزه عروسک‌ها در بافت تاریخی بیرجند است، گذراندند.

معماری زیبایی که به واسطه داشتن اصالت و هنر ایرانی فطرت انسان را به سمت خود جلب می‌کند و بازدید کننده به واسطه قرار گرفتن در خانه‌ای که او را به ریشه‌هایش برمی‌گرداند، احساس آرامش شگرفی می‌کند.

نمایش پوشش‌های سنتی مردم خراسان‌جنوبی در خانه پردلی

غزاله دلیری مسئول موزه تخصصی لباس و منسوجات طبیعی خراسان جنوبی نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از خانه پردلی بیرجند گفت: یکی از موضوعاتی که برای گردشگران به خراسان‌جنوبی همواره جذابیت داشته است منسوجات طبیعی و لباس‌های محلی اقوام ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان‌جنوبی پارچه‌هایی چون برک و مله و …تولید می‌شود، اظهار کرد: در موزه تخصصی لباس و منسوجات طبیعی می‌توانیم لباس‌های زیبا و سنتی مردم شهرهای مختلف خراسان جنوبی را ببینیم و از لباس عروس‌های قدیمی تا لباس‌های رنگارنگ روستای چنشت و لباس عشایر استان در این موزه وجود دارد و در واقعی بخشی از هویت فرهنگی مردم به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید   اختصاص 400 میلیارد تومان اعتبار از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی

تولید پارچه‌های اصیل خراسان‌جنوبی تنها با یک دستگاه توبافی

مسئول موزه تخصصی لباس و منسوجات طبیعی خراسان جنوبی یادآور شد: یک دستگاه توبافی نیز در این موزه نگهداری می‌شود تا بازدیدکنندگان از شیوه و چگونگی بافت پارچه‌های قدیمی خراسان‌جنوبی چون پارچه تولیدی از پنبه مله آگاهی پیدا کنند.

همچنین خبرنگاران خراسان‌جنوبی از آب انبار قدیمی محسن زاده و موزه عروسک‌ها که در آن عروسک‌های دست بافت نگهداری شده در آن نماد اقوام مختلف خراسان‌جنوبی هستند بازدید کردند تا بیش از گذشته محو داشته‌های میراثی و فرهنگی شهرشان شوند و با دست پر درباره این جذابیت‌ها قلم بزنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها