کرونا در خراسان جنوبی بال و پر گرفت

پس از طی دوره‌ای آرامش در آمارهای کرونایی، دوباره روند بیماری در خراسان جنوبی صعودی شده و اکنون در موج هفتم آن قرار داریم.

به گزارش “پیام خاوران“، با آغاز به کار دولت سیزدهم در اوج روزهای سخت سویه دلتا و تسریع واکسیناسیون و همکاری مردم در این امر مهم، به مرور و با کسب ایمنی جمعی ورق برگشت و بعد از موج اُمیکرون که تا قبل از تعطیلات نوروز به پایان رسید، اوضاع رو به بهبودی رفت. با وجود سفرهای نوروزی و کمتر شدن رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، آمار کرونا کاهشی شد تا اینکه در خرداد سال جاری با فوتی صفر و آمار ابتلای زیر صد نفر هم مواجه بودیم.

اما کرونا پس از یک وقفه ۳-۲ ماهه، سه هفته‌ است به شدت فعال شده و شهر به شهر درحال پیشروی است. وزارت بهداشت در جدیدترین رنگ بندی نقشه کرونایی کشور از افزایش قابل توجه شهرهای قرمز، نارنجی و زرد خبر داده است. براین اساس ۵۰ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفته اند.

کرونا هنوز جان دارد

حالا حکایتی دیگر از افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کشور شروع شده است. تازه داشتیم نفس‌هایی از عمق وجود برای کاهش آمارهای مرگ و صفر شدن فوتی‌ها می‌کشیدیم که خبرهای ناخوش از مبتلایان جدید به گوش رسید. این روزها افزایش آمار ابتلا و روند چهار رقمی شدن آن به نوعی نگران کننده است چون کرونا گویا خیال دست برداشتن از سر مردم را ندارد و هر دفعه با یک سازی جدید می‌تازد.

در خراسان جنوبی نیز کرونا یک بار دیگر روند صعودی یافته است. روند موارد مثبت کرونا از ۱۵ اردیبهشت امسال تا چهارم تیرماه جاری روزانه به طور متوسط کمتر از پنج مورد و دو تا سه مورد بستری مثبت در بیمارستان‌های استان بود که اکنون آمار افزایش کرونا را در سطح استان شاهد هستیم. طبق آخرین رنگ‌بندی کشور از ۲۵ تیرماه در خراسان جنوبی شهرستان فردوس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) باقی ماند و سرایان نارنجی (پرخطر) شد. سربیشه تنها شهرستان آبی (کم خطر) خراسان جنوبی است و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

بیشتر بخوانید   قدردانی وزیر بهداشت از استاندار خراسان جنوبی در راستای همکاری و مقابله با گسترش ویروس کرونا

افزایش ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند روز شنبه (۲۵ تیر) در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: طبق آخرین آمار در هفته گذشته شاهد افزایش سه برابری مراجعه و ۲ برابری بستری بیماران کرونایی در استان خراسان جنوبی بوده‌ایم که بیانگر به صدا درآمدن زنگ خطر موج هفتم کرونا است.

سید محمد موسوی میرزایی ادامه داد: شدت سرایت در سویه جدید از تمامی سویه‌ها بیشتر است و هر مبتلا می‌تواند بین ۱۵ تا ۱۸ نفر دیگر را درگیر کند. بنابراین کنترل کرونا نیازمند همت عمومی، رعایت همه‌جانبه دستورالعمل‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی با همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم است.

وی درخواست کرد با بازگشت حجاج از تجمع خارج از اصول بهداشتی خودداری شود و مردم در برگزاری هرگونه مراسم پروتکل‌ها را رعایت کنند.

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مردم نسبت به تزریق دز یادآور واکسن کرونا سریعا اقدام کنند زیرا نسبت به سویه جدید به‌شدت نگرانیم، گفت: در سویه قبلی به‌رغم فوتی زیاد در کشورهای پیشرفته‌ اما ایران به دلیل گذشت مدت زمان کم از تزریق واکسن، شرایط مطلوبی داشت اما در این سویه با توجه به اینکه مدت زیادی از واکسینه شدن مردم گذشته اگر نسبت به دز یادآور اقدام نشود پیش‌بینی می‌شود آمار مبتلایان و فوتی‌ها به‌شدت افزایش پیدا کند.

موسوی میرزایی با اعلام آمادگی بیمارستان‌های استان در موج هفتم کرونا، بیان کرد: هزار و ۵۷۰ تخت بیمارستانی فعال در استان وجود دارد که با احتساب هر ۵۴۰ نفر یک تخت، نسبت به میانگین کشور در وضعیت خوبی قرار داریم و با تکمیل پروژه‌های بیمارستانی در حال احداث این وضعیت بهتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید   دستگاه‌های اجرایی الگوی مصرف برق را رعایت کنند/ مدیران برای جذب حداکثری اعتبارات عمرانی تلاش کنند

بیماری‌ کرونا که از قدرت بالای سرایت‌پذیری برخوردار بوده و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه بویژه افرادی است که واکسن نزده‌اند یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند. در چنین شرایطی کارشناسان بهداشت نیز با جدیت بر رعایت سفت و سخت پروتکل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک) و انجام واکسیناسیون بویژه دوز یادآور تاکید می‌کنند.

واکسیناسیون کرونا همه روزهای هفته در بیرجند انجام می‌شود

با توجه به شروع موج هفتم بیماری کووید -۱۹ در استان و شهرستان بیرجند، واکسیناسیون در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های بهداشت در روزهای اداری شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۳:۱۵ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۲:۱۵ در حال انجام است.

روزهای تعطیل نیز مرکز خدمات جامع سلامت نجفی گل روبه‌روی ستاد مرکز بهداشت شهرستان بیرجند از ساعت ۸ تا ۱۲ فعال است و در نوبت عصر این مرکز در همه روزهای هفته از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و مرکز خدمات جامع سلامت مهرشهر نیز از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ تا ۱۹ آماده ارائه خدمات واکسیناسیون به مراجعین هستند. فهرست مراکز واکسیناسیون کرونا نیز به تفکیک شهرستان‌های استان از طریق https://hlt.bums.ac.ir/page-hltres/fa/۲۲/form/pId۳۳۰۵۴ قابل مشاهده است.

موج هفتم کرونا تا یک ماه آینده صعودی است

غلامرضا شریف‌زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: روند بیماری کرونا در استان افزایشی است البته در چند روز اخیر تعداد بیماران بستری ثابت بوده است.

وی متذکر شد: طبق بررسی های انجام شده به نظر می رسد سیر مبتلایان در موج هفتم کرونا تا یک ماه آینده صعودی خواهد بود.

بیشتر بخوانید   کاهش فرزند آوری در خراسان جنوبی

شریف زاده افزود: در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان تا روز گذشته ۹۳.۵ درصد دوز اول، ۸۴.۷ درصد دوز دوم و ۴۰.۵ درصد دوز سوم و کمتر از یک درصد دوز چهارم واکسن را دریافت کردند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با بیان اینکه اکثر بیماران بستری از افرادی هستند که یا واکسن نزدند یا واکسن آنان ناقص بوده است، گفت: در این پیک فوتی های کرونا روند افزایشی نخواهد داشت.

روز گذشته ۲۰۳ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۲۲ بیمار جدید شناسایی شد. در حال حاضر ۴۶ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳۶ نفر کرونا مثبتند که چهار مورد بیمار کرونا مثبت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. همچنین با ثبت یک مورد فوت جدید بیمار کرونایی، تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۴۵۰ نفر رسید.

سخن آخر

قصد این گزارش هشدار است هشداری که راهکارهایی ساده برای مقابله با تکرار روزهای تلخ گذشته در خراسان جنوبی و دیگر نقاط کشور به دنبال دارد و این توجه و باور که کرونا از بین نرفته و کم جان و ضعیف هم نشده است. به گفته مسئولان بهداشتی و متخصصان بیماری‌های عفونی در زمان حاضر برای محفوظ ماندن از ویروس کرونا راهی جز تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی نداریم.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ 102

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها