جولان زباله گردها در بیرجند/طرح تفکیک زباله از مبدا اجرا می‌شود؟

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در بیرجند خبر داد و گفت: با اجرای این طرح زباله گردها هم ساماندهی می‌شوند.

به گزارش “پیام خاوران“، این روزها زباله‌گردی به اپیدمی واگیرداری در شهر بیرجند تبدیل‌شده که هر روزه بسیاری، فارغ از سن و سال و جنسیت به جمعیت این افراد اضافه می‌شوند.

بدیهی است تولید ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن زباله در روز و جای خالی طرح‌های جمع آوری مسئولان نه تنها بر این پدیده دامن می‌زند بلکه با اجرایی نشدن طرح تفکیک زباله از مبدأ و همچنین نبود بازیافت در استان، سودهای میلیاردی طلاهای کثیفی که عده‌ای برای گذران زندگی به آن روی آورده‌اند نصیب دلالانی می‌شود که سود چند صدهزارتومانی زباله گردها را میلیاردی به جیب می‌زنند و از استان خارج می‌کنند.

هرچند متولیان از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و ساماندهی زباله گردها در دل این طرح خبر می‌دهند اما امید است در مسیر اجرا ناتمام نماند.

وعده‌هایی که ناتمام ماند

۱۷ مرداد ۹۷، محمد علی جاوید، شهردار وقت بیرجند گفت: مناقصه‌ای برای تفکیک پسماندهای خانگی از مبدا در دستور کار قرار داده‌ایم که پیمانکار از چند روز آینده تفکیک را از مبدا آغاز و پردازش پسماندها نیز باید توسط پیمانکار انجام می‌شود.

وعده این طرح نه تنها طی چند روز عملی نشد بلکه باری دیگر همایون شاکری، معاون وقت خدمات شهری شهردار بیرجند در ۱۳ دی ۹۷ وعده‌ای دیگر برای اجرای طرح داد و گفت: پیمانکار طرح تفکیک زباله از مبدا مشخص شده و امیدواریم تا پایان سال جاری این طرح در شهر بیرجند اجرایی شود.

اکنون از این وعده‌ها چند سال می‌گذرد و مسئولان هم کرسی خدمت را به دیگری واگذار کرده‌اند اما هنوز طرح به معنای واقعی اجرایی نشده است. انتظار می‌رود در شرایطی که می‌توان از این گنج کثیف، سودهای میلیاردی حاصل کرد، اندکی در اجرای واقعی طرح گام برداشته شود.

بیشتر بخوانید   مزارع زعفران سرایان در عطش بی آبی

تولید ۱۵۰ تن زباله در ۲۴ ساعت

محمود ظهوری، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند در گفتگو با خبرنگاران، نظافت معابر شهری، ساماندهی زباله گردها، ساماندهی سگ‌های بلا صاحب و اورژانس ۱۳۷ را از جمله اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند عنوان کرد و گفت: روزانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن بنا به سال هر ۲۴ ساعت زباله تولید و توسط این سازمان مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به سوالی پیرامون طرح‌های مسئولان برای ساماندهی زباله گردها، بیان کرد: تفکیک زباله از مبدا منطقی‌ترین قسمت از جمع آوری زباله است که خواستاریم توسط شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

ظهوری از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا خبر داد و بیان کرد: این طرح آماده شده و در حال رفع ایرادات هستیم که امید است با استفاده از ظرفیت مجریان بخش خصوصی تا پایان بهمن ماه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه موفقیت این طرح مشروط به همکاری مردم است، اظهار کرد: در صورت اجرای این طرح در نظر داریم زباله گردهای ایرانی را ساماندهی کرده و در طرح مورد استفاده قرار گیریم.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند با اشاره به فعالیت زباله گردها بیان کرد: در حال حاضر سه گشت خودرویی و دو گشت موتوری به صورت ۲۴ ساعته در سطح شهر نظارت می‌کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها