آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور زیر چتر اجرای طرح “جهاد آبرسانی”/ رشد ۴۲ درصدی پروژه‌های آبرسانی در خراسان جنوبی

وزیر نیرو در جریان سفر به استان خراسان جنوبی گفت: آبرسانی به ۱۰ هزار روستای فاقد آب یا دارای تنش آبی سراسر کشور در چارچوب طرح جهاد آبرسانی هدف‌گذاری شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، علی‌اکبر محرابیان در جریان سفر به استان خراسان جنوبی با اشاره به رشد ۴۲ درصدی پروژه‌های آبرسانی استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: آبرسانی به ۱۰ هزار روستای فاقد آب یا دارای تنش آبی سراسر کشور، در چارچوب طرح جهاد آبرسانی هدف‌گذاری شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای استان خراسان جنوبی به منظور آبرسانی به ۱۱۰ روستا تامین اعتبار صورت گرفته است، ادامه داد: برای تحقق این مهم اقدامات لازم از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد استان خراسان جنوبی در پیشبرد پروژه‌های آبرسانی، افزود: خوشبختانه این پروژه تا به امروز در استان با پیشرفت ۴۲ درصدی همراه بوده است؛ احداث ۱۲۰ کیلومتر خطوط لوله و ۱۲ هزار متر مکعب مخزن در کنار ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ با اعتباری حدود ۲۵۶ میلیارد تومان از جمله اقدامات صورت گرفته است.

محرابیان با بیان اینکه در سطح این استان برای رفع بحران و تنش آبی، پروژه‌های متعددی پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: آبرسانی به شهر بیرجند از نقاط مختلف به ویژه دشت مختاران پیشرفت قابل توجهی یافته است، در این زمینه فرآیند احداث خط انتقال ۵۵ کیلومتری آب مانده که در این سفر مقرر شد هر چه سریع‌تر این امر نیز محقق شود.

وزیر نیرو با اشاره به پیشرفت ۲۵ درصدی آبرسانی به طبس، اضافه کرد: برای رفع بحران آبی در سطح این استان، ۲۰ مخزن بزرگ در کنار ۱۷ چاه آب پیش‌بینی شده که در قالب طرح‌های اضطراری در حال اجراست و امید است به واسطه پیشرفت این مهم به میزان قابل توجهی تنش آبی در این استان را مدیریت کنیم.

بیشتر بخوانید   تلاش 25 ساله شرکت کویرتایربرای اعتلا و سربلندی ایران/ کویرتایر بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر خودروهای شاسی بلند در کشور

وی به جزئیات طرح تصفیه‌خانه شهر بیرجند اشاره کرد و اظهار داشت: تصفیه‌خانه شهر بیرجند برای جمعیت ۱۴۰ هزار نفر راه‌اندازی شد. خط انتقال آن ۸.۶ کیلومتر به قطر ۱۲۰۰ میلی‌متر اجرا شده است که بر این اساس حدود ۲۱ هزار مترمکعب در شبانه‌ روز پساب بهداشتی تولید می‌کند.

محرابیان یادآورد شد: سرمایه‌گذاری ارزی این پروژه حدود ۲۳ میلیون یورو و ۱۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی آن بوده است که امروز به دستور رئیس جمهور این طرح افتتاح شد.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح در کنار تصفیه‌آب، مقدار قابل توجهی پساب تصفیه شده بهداشتی ایجاد می‌شود که برای توسعه صنعت و بخش کشاورزی قابل استفاده است؛ تمام استانداردهای لازم در این زمینه رعایت شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به منظور توسعه صنعت فولاد و صنایع جانبی قراردهایی منعقد شده است تا از امکان برخورداری از پساب بهداشتی بهره‌مند شوند. این مهم با افزایش اشتغالزایی و توسعه صنعت در سطح این استان همراه خواهد بود.

گفتنی است، این تصفیه‌خانه در راستای رسالت‌ و سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط زیست، رونق کشاورزی، تامین آب جایگزین و اشتغالزایی، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز برای جمعیت ۱۴۰ هزار نفر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها