چرا ارزش افزوده زعفران ایرانی‏‌ در جیب خارجی‏‌ها می‏‌رود؟خام‏‌فروشی گیاه استراتژیک خراسان‌جنوبی

درحالی که خراسان جنوبی دومین استان تولید‌‌کننده زعفران ایران پس از خراسان رضوی است، همچنان سهم بیشتر زعفران تولیدی کشاورزان این استان به صورت فرآوری‌نشده و خام فروخته می‌شود.

به گزارش ” پیام خاوران “ درحالی که زعفران گیاه صادراتی استراتژیک ایران به شمار می‎‌‌رود و کشورمان تولید‌کننده نزدیک به ۹۰درصد زعفران دنیاست اما بیشتر ارزش افزوده این محصول به جیب کشورهای دیگری چون اسپانیا می‌‌رود که از بازار چند میلیارد دلاری فرآورده‌های این محصول، با واردات آن از ایران سود می‌‌برند.

خراسان جنوبی مهد چند گیاه دارویی بزرگ دنیا و از جمله زعفران است که از قرن‌ها پیش محصولی مهم بوده است. بعد از زعفران مهم‌ترین محصول این استان زرشک و پس از آن عناب است. کشتزار‌‌های خراسان جنوبی منبع بسیاری از گیاهان دارویی خودرو و ارگانیک است که اهمیت جهانی دارند، چراکه مخصوص این اقلیم، نایاب و البته به اصطلاح وحشی هستند و از آفت‌کش و سموم در کشت آنها استفاده نمی‌شود.

آن طور که رسانه‌‌ای محلی نوشته «مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی» از سال ۱۳۹۵ با هدف توسعه اقتصادی محصولات مزیت‌‌دار خراسان جنوبی تاسیس شده است، اما یکی از قدیمی‌‌ترین صادرکنندگان گیاهان دارویی این استان به «دنیای‌‌اقتصاد» می‌گوید که مجتمع یاد شده در کارش موفق نبوده است، چراکه در این صورت نباید امروز هم پس از ۶ سال همچنان به خام‌فروشی بخش اعظم محصولاتمان ادامه می‌‌دادیم.

محسن احتشام، بنیان‌‌‌گذار شرکت «تروند زعفران» نیزکه از سال ۱۳۷۵ در زمینه بسته‌بندی زعفران، زرشک و گیاهان دارویی فعالیت می‌کند درباره کم‌‌کاری‌های حوزه صادرات می‌گوید: اینها همه منابع ارزی است و باید به آن توجه شود. یک روز ذخیره چاه‌های نفت تمام می‌شود و اگر از چند سال پیش نگاهمان به جلو می‌بود، وضعیت ارزی ما بهتر از امروز بود. محصولات ارزآوری که مزیت نسبی و رقابتی داشتند می‌توانستند منبع تامین ارز برای کشور باشند. به نظر من توجهی نشده است و بخش اعظم زعفران استان که قریب به ۷۰ تن می‌شود، در حال خام صادر شدن است.۲۲ هزار تن تولید زرشک ماست و حدود ۸ هزار تن عناب تولید می‌کنیم، اما سهم بسیار ناچیزی در سبد صادراتی دارند.

احتشام با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ گونه گیاه دارویی در خراسان جنوبی در پاسخ به اینکه چرا بخش خصوصی در حوزه فرآوری و صادرات این محصولات پیش‌قدم نشده است، می‌گوید: انگیزه نداریم که در حوزه گیاهان دارویی سرمایه‌گذاری کنیم. دولت باید بستر را آماده کند و ما باید توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم اما زیرساخت‌ها آماده نیست. تسهیلات ارزان‌قیمت، معافیت‌های مالیاتی، تسهیل ورود تجهیزات و فناوری وجود ندارد. باید مشوق ایجاد شود تا بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، اما اینها ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید   کاهش ۳۰ درصدی برداشت عناب در سال جاری

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند همچنین با اشاره به مازاد تولید زعفران و تاثیر محدودیت‌هایی مثل رفع تعهد ارزی بر صادرات این محصول می‌گوید: درحالی که تولید افزایش پیدا کرده است، در صادرات زعفران امسال بیش از ۴۵ درصد افت داریم که این باعث افت قیمت و نارضایتی کشاورزان شده است.۸۵ درصد زعفران ما صادراتی است، اما متاسفانه با ایجاد محدودیت‌ها صادرات افت می‌کند. زعفران کالای گران‌قیمت و سبکی است و این محدودیت‌ها راه قاچاق را باز می‌کند.

منبع : دنیای اقتصاد
انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها