بوی بهار می‌آید| مشاغلی که در آستانه سال نو رونق می‌گیرند

در فصل خانه تکانی برخی از مشاغل همچون خشکشویی‌ها و قالی‌شویی‌ها بیش از قبل کسب و کارشان رونق می‌گیرد و به اصطلاح وقت سرخاراندن ندارند، کار و بارشان سکه است.

به گزارش “پیام خاوران“، این روزها که بوی بهار در همه جا پیچیده همه برای خانه‌تکانی عید این سنت حسنه کهن ایرانی به تکاپو افتاده‌اند تا کمی غبار زندگی را کم و هوای خود را تازه‌تر کنند.

بانوان خراسان‌جنوبی هم مانند بانوان خوش‌سلیقه ایران سرشان این روزها از هر موقع شلوغ‌تر بوده و علاوه بر کارهای روزمره مشغول شستشوی فرش، موکت، تمیز کردن در و دیوار و خانه و کاشانه هستند.

سر برخی از مشاغل نیز مثل قالیشویی‌ها، خشکشویی‌ها و… از همه شلوغ‌تر است چرا که مشتریان آن‌ها در مقایسه با ماه‌های دیگر سال بیشتر از قبل بوده و همین امر سبب شده حتی بر تعداد نیروها خود بیفزایند تا بتوانند پاسخگوی مشتریان خود باشند.

حال که همه به ویژه کدبانوهای این خطه در تکاپو و تلاش برای خانه‌تکانی هستند تصمیم گرفتیم از حال و احوال این روزهایشان بپرسیم و سری هم به مشاغل سرشلوغ این روزها بزنیم.

خانه تکانی را از نیمه اسفند شروع می‌کنم

یکی از بانوان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: من هر سال به رسم قدیم از اواسط اسفندماه خانه‌تکانی را همراه با همسر و فرزندانم آغاز می‌کنم و یکی از دلایل این کار شاید این باشد که تمیزی منزل تا حدودی روحیه خانواده را شادتر و احساس آرامش بیشتری به انسان می‌دهد.

وی افزود: امسال عید نوروز متقارن با ماه مبارک رمضان بوده و این موضوع سبب شده مردم تکاپوی بیشتری برای تمیز کردن منازلشان داشته باشند چراکه علاوه بر مهمانی‌ها عید در ماه مهمانی خدا هم قرار داریم ‌و علاوه بر صفا دادن خانه‌ها باید خانه دل را هم مصفا کنیم.

بیشتر بخوانید   ششمین رویداد ملی کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود

حال و هوای خانه‌تکانی‌های گذشته بخیر

این بانوی بیرجندی با بیان اینکه در گذشته اهالی خانه با همکاری هم خانه‌تکانی می‌کردند و هر کدام به نوبه خود در این کار شریک می‌شدند، گفت: البته حالا بیشتر کارهای خانه‌تکانی به مشاغلی که در این زمینه فعالیت دارند سپرده شده و افراد خانواده کمتر حوصله و وقت این کارها را دارند.

وی ادامه داد: البته نباید از گرانی‌های اخیر غافل شد که همین موضوع سبب شده با افزایش قیمت مواد شوینده و دستمزدها هزینه‌های خشکشویی‌ها و قالی‌شویی‌ها بالا برود.

آقای بنی‌اسدی، یکی از صاحبان کسب و کار در زمینه خشکشویی که در این زمینه ۱۰ سال سابقه کار دارد افزود: هر چند در ارتباط مواد شوینده و…. مشمول گرانی‌ها شده است اما این موضوع نسبت به سال‌های گذشته تأثیر چندانی بر تعداد مشتریان نداشته است.

وی اضافه کرد: قیمت‌های خشکشویی نیز تغییر چندانی نداشته و همین امر از استقبال مشتریان کم نکرده است.

رونق کسب و کار  قالیشویی‌ها در این روزها

رضا رضازاده که در حرفه قالی‌شویی با حدود ۱۵ سال سابقه فعالیت مشغول بوده از حال و هوای کسب و کار خود طی این روزهای شلوغ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: قالی‌شویی از جمله حرفه‌هایی بوده که در روزهای پایانی سال نسبت به دیگر روزهای سال رونق بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه امروزه کمتر کسی فرش‌های سنگین خود را در منزل می‌شوید و یکی از دلایل آن رشد زندگی آپارتمان‌نشینی بوده که به همین سبب بیشتر مردم تمایل دارند تا برای این کار سنگین به قالی‌شویی‌ها مراجعه کنند، افزود: در این دوره زمان دیگر مردم وقت و توان قالی‌شویی را کمتر داشته و این کار را به صاحبان این حرفه می‌سپرند.

بیشتر بخوانید   ۸۰ درصد ظرفیت کاروان‌های استان برای حج تمتع تکمیل شده است

شستن قالی‌کاری تخصصی است

رضازاده با اشاره به اینکه قالی‌شویی یک کار تخصصی بوده و شستشوی هر فرش با دیگری فرق دارد، گفت: موادی که برای شستن فرش در قالی‌شویی‌ها استفاده می‌شود جزو مواد شوینده خاصی بوده و با توجه به گرانی‌های موجود قیمت این مواد نیز افزایش یافته و همین امر در افزایش قیمت ارائه خدمات قالی‌شویی‌ها نیز تأثیرگذار است.

وی در مورد تأثیر استقبال مردم نسبت به  افزایش قیمت‌ها بیان کرد: به طور حتم امسال نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قیمت مواد شوینده و همچنین دستمزد کارگران تا حدودی شاهد افزایش قیمت در قالی‌شویی‌ها مواجه هستیم ولی به نظر می‌رسد این موضوع تأثیر چندانی بر کاهش استقبال مردم نداشته و به نظرم ارائه خدمات باکیفیت خود مهم‌ترین دلیل بر تعداد مشتریان دارد.

حال که بوی بهار در کوچه پس کوچه های زمستان پیچیده و روز به روز به فصل رستاخیز طبیعت نزدیک می شود امید که بر تعداد مشتریان مشاغل دم عیدی بیش از پیش افزوده شود و صاحبان این مشاغل هم به نان و نوایی برسند چرا که آن ها نیز همه امیدشان به همین ماه پایانی سال و برکتی است که از این ماه نصیبشان می شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها