تأیید ۸ مورد ابتلا به هاری در خراسان جنوبی/ افزایش آمار نگران کننده است

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ مورد حیوان گزیدگی در استان گزارش شده که از این تعداد بیماری هاری هشت حیوان مثبت بوده است.

به گزارش “پیام خاوران” محمدعلی بخشی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای سال از ۱۲ حیوان مشکوک به هاری نمونه‌برداری شد که هشت مورد به وسیله آزمایشگاه دامپزشکی، هاری تشخیص داده شده‌ است.

وی افزود: از این تعداد چهار قلاده گربه، سه قلاده سگ و یک رأس الاغ بوده و افزایش موارد بیماری هاری در استان نگران‌کننده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: پارسال نیز تعداد ۱۶ مورد گاز گرفتگی از سوی حیوانات انتقال دهنده هاری به شبکه‌های دامپزشکی استان گزارش شد که با توجه با نمونه‌گیری‌های انجام شده از این حیوانات، ابتلا به هاری ۱۲ مورد از سوی آزمایشگاه تأیید شد.

بخشی ادامه داد: از این تعداد سه قلاده شغال، ۲ قلاده گربه، پنج قلاده سگ، یک رأس گوسفند و یک رأس الاغ بوده‌ است.

وی نسبت به افزایش بیماری هاری در استان خراسان جنوبی هشدار داد و گفت: سال ۱۴۰۰ هیچ موردی از این بیماری در استان نداشتیم ولی پارسال ۱۲ مورد شناسایی شد و امسال که هنوز ۲ ماه از آن نگذشته است، هشت مورد مثبت داشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی شغال، گرگ، خفاش، روباه، راکون و راسوها را ناقلان هاری در طبیعت و سگ‌ها و گربه‌ها را ناقلان این بیماری در جوامع شهری و روستایی عنوان کرد و افزود: سرایت بیماری به حیوان یا انسان بیش از ۹۵ درصد، از طریق گاز گرفتن یا خراش پوستی ناشی از پنجه کشیدن است.

وی از شهروندان خواست هر گونه مورد مشکوک به هاری را به شبکه‌های دامپزشکی گزارش دهند.

بخشی توصیه کرد: در صورت هر گونه گزش از سوی حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو، سپس با آب معمولی صابون‌زدایی و بعد از ضد عفونی با الکل یا بتادین سریعا به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.

بیشتر بخوانید   منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی قطب صادرات شرق کشور می‌شود

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی عنوان کرد: موارد مثبت هاری گربه نیز در نمونه‌گیری‌های صورت گرفته در استان مشاهده شده است و با توجه به نزدیک بودن گربه‌ها به جوامع شهری و روستایی، در صورت ابتلا به این بیماری احتمال انتقال آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی هشدار داد: با توجه به اینکه واکسیناسیون در گربه‌های ولگرد انجام نمی‌شود احتمال بروز آسیب‌های جدی ناشی از شیوع این بیماری در جوامع انسانی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: ابتلای گربه به هاری در چهار مورد از نمونه‌گیری‌های ۵۰ روز اخیر در استان مثبت اعلام شده است بنابراین این حیوان می‌تواند انتقال دهنده جدی هاری باشد.

بخشی تصریح کرد: پارسال هشت هزار و ۲۰۰ قلاده سگ نهگبان، سگ گله و سگ بلاصاحب نگهداری شده در پناهگاه‌های شهرداری به صورت رایگان از سوی شبکه‌های دامپزشکی و تعداد ۶۴۰ قلاده سگ و گربه خانگی به صورت بهادار از سوی مراکز مایه‌کوبی خصوصی زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: امسال نیز هزار و ۷۰۰ مورد واکسیناسیون سگ بلاصاحب، گله و نگهبان انجام شده است.

وی با تأکید بر جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهرها و روستاهای استان افزود: این موضوع از سوی وزارت کشور به شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است.

بخشی بیان کرد: افرادی که نسبت به نگهدای سگ و گربه اقدام می‌کنند، دامپزشکان، کارکنان مراکز بهداشتی، دامداران و افراد شاغل در آزمایشگاه‌ها که به نحوی با سگ و گربه سر و کار دارند، علاوه بر واکسیناسیون سگ و گربه، نسبت به واکسیناسیون خودشان در صورت تأیید مراکز بهداشتی نیز اقدام کنند.

بیشتر بخوانید   گروه خبرنگاران تخصصی حوزه بحران در استان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: دامداران نیز برای واکسیناسیون سگ‌های گله علیه بیماری هاری با اکیپ‌های اعزامی شبکه‌های دامپزشکی همکاری کنند.

ساره گیوکی

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها