کمبود ناوگان، نبود قطعات و مشکلات آب و هوایی مثلث کنسلی پروازهای استان

خراسان‌جنوبی استانی است که تنها راه حمل و نقل فعال و مورد استفاده عموم آن حمل و نقل جاده‌های است و وجود ۲ فرودگاه از دیگر راه‌های حمل و نقل استان است که هر روز به یک بهانه برای کنسلی پروازها است.

به گزارش “پیام خاوران” خراسان جنوبی دارای دو فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و طبس  است.  فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند از نخستین فرودگاه‌هایی است که در ایران تأسیس شده، این فرودگاه به دلیل موقعیت سیاسی و استراتژیکی شهر بیرجند به عنوان سومین فرودگاه کشور شناخته می‌شود و  در سال ۱۳۱۲ و پس از فرودگاه قلعه‌ مرغی که نخستین فرودگاه تأسیس شده در تهران است که از ایده ساخت فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان سومین فرودگاه کشور رونمایی شد.

دومین فرودگاه موجود در خراسان جنوبی، فرودگاه طبس است که در حدود ۲۹ سال قبل در جنوبی شرق ایران احداث شده است. بعد مسافت و بزرگی شهرستان، واقع شدن در مسیر طریق الرضا، وجود معادن غنی زغال سنگ و همچنین زلزله خیز بودن منطقه بر اهمیت وجود فرودگاه افزوده است.

فرودگاه بیرجند ۲۴ ساعته برای خدمات رسانی آماده است

مدیرکل فرودگاه‌های  خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت:  فرودگاه بیرجند طبق کتاب اطلاعات هوانوردی کشور(AIP) از طلوع تا غروب خورشید و در صورت نیاز تا آخرین پرواز برنامه ریزی شده و در صورت تاخیر پروازها تازمانی که نیاز باشد فعال است.

عظیم طهماسبی  با بیان اینکه  پروژه روشنایی سطوح پروازی فرودگاه طبس به پایان رسیده، ادامه داد: قبلا دو پرواز ماهان در روزهای یکشنبه و سه شنبه  در طبس داشتیم که با تجهیز سیستم روشنایی دو پرواز پارس ایر در ۱۱ شب  نیز به آن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه یک شرکت هواپیمایی دو پرواز رفت و برگشت را در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه دارد، تصریح کرد: تعداد پروازهای فرودگاه طبس از چهار پرواز در هفته به هشت پرواز افزایش یافت.

۲۴ پرواز رفت و برگشت در فرودگاه بیرجند

طهماسبی یادآور شد:  در حال حاضر مجموع پروازهای فرودگاه شهید کاوه بیرجند به صورت رفت و برگشت ۲۴  پرواز به مقصد یا از مبدأ تهران به بیرجند و دو پرواز نیز به مقصد و یا از مبدأ مشهد به فرودگاه بیرجند در طول هفته است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در زمینه رایزنی برای فراهم شدن پرواز به سایر شهرهای کشور گفت: برقراری ارتباط با زاهدان یا سایر استانهای همجوار بستگی به تعداد تقاضا برای این مسیرها دارد که در صورت بالا بودن تقاضا و ورود بخش خصوصی می‌توانیم این مسیرها  را باز کنیم.

طهماسبی با بیان اینکه مشهد یک شهر زیارتی و کلان شهر است و مراودات اقتصادی و فرهنگی بسیاری با استان ما دارد اضافه کرد: درخواست تردد و پرواز برای این شهر زیاد است که دو روز در هفته به مشهد اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید   آغاز ثبت‌نام طرح جدید پیش‌فروش محصولات سایپا از صبح فردا/زمان تحویل سال جاری

وی با اشاره به پرواز از مبدا بیرجند به نحف خاطرنشان کرد: برای این مسیر تقاضا زیاد است اما به دلیل گران بودن هزینه پرواز از بیرجند به نجف ترجیح زائران به تردد زمینی است.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی یادآور شد: برای پرواز به نجف با شرکت های هواپیمایی صحبت هایی نیز شده  امیدواریم با همکاری حج و زیارت و استقبال هم استانی‌ها پرواز هفتگی به عراق مجددا برقرار شود.

ظرفیت اشغال صندلی بالای ۹۵ درصد

وی یادآور شد: فرودگاه بیرجند ظرفیت پذیرش هواپیماهای بدنه متوسط نظیر MD، F100،B737،Baeو بمباردیه و هواپیماهای بدنه وسیع نظیر ایرباس ۳۰۰ و بالاتر را دارد. بر اساس آمار منتشر شده ضریب اشغال صندلی در پروازهای این فرودگاه در مسیرهای مختلف بالای ۹۵ درصد  میباشد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه طبس یک شهر مهم در دل کویر ایران است که  بدلیل داشتن معادن غنی بسیار زیاد مقصد سفر سرمایه گذاران و کارکنان زیادی است و درصد بالایی از مسافران پرواز این فرودگاه را تشکیل می دهند، ادامه داد: در این مسیر نیز ضریب اشغال صندلی بالای ۹۰ درصد می باشد که صرفا در مسیر تهران برقرار است. طهماسبی با بیان اینکه افزایش پروازها منوط به تقاضای بیشتر مسافران است.

پیگیر افزایش ایر لاین ها هستیم

وی با تاکید بر اینکه از طریق استاندار محترم و معاونت استانداری و دفاتر شرکت های هواپیمایی پیگیر افزایش ایر لاین ها جهت انجام پرواز در فرودگاه بیرجند و طبس هستیم، خاطر نشان کرد: تحریم ها و به تبع آن کمبود ناوگان و قطعه مهمترین دلایل لغو پروازها می باشند.

طهماسبی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری بر تعهدات خود پایند است، ادامه داد: چنانچه یک شرکت هواپیمایی تخلفی انجام دهد به خوبی رصد می شود و مردم می توانند شکایات از برخورد نامناسب یا گران فروشی را  پیگیری کنند.

باند فردوس استریپ پروازی برای خدمات امداد و نجات است

مدیرکل فرودگاههای استان با بیان اینکه در کشور با هدف امداد رسانی در شرایط اضطرار تعدادی  استریپ پروازی فقط برای خدمات امداد و نجات ایجاد شده است، یادآور شد: فردوس از آن جمله این شهرهاست که دارای باند امداد و نجات برای خدمات امدادی می باشد.

بیشتر بخوانید   مردم بیش ازحدنیازمرغ نخرند/روند کاهش قیمت مرغ در بازار بیرجند

وی با بیان اینکه  طرح مطالعاتی برای  تغییر کاربری باند امداد و نجات فردوس در سالهای قبل در استان انجام شد و درخواست به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال گردید ولی  نتوانست موافقت اصولی را در این خصوص را کسب کند، ادامه داد: توجیه اقتصادی و فاصله از فرودگاههای مجاور و موافقت سازمان از شروط اصلی برای تغییر کاربری استریپ پروازی فردوس به فرودگاه می باشد. و هم اکنون باند امداد و نجات فردوس در اختیار ستاد بحران کشور و استان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه  عمده ترین دلیل کنسلی پروازها  مشکلات فنی است اضافه کرد: زمانی که مشکل فنی برای یک هواپیما پیش می آید تمام مسیرهای پروازی آن روز آن ایرلاین باطل می شود و این موضوع مختص استان ما نیست.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: گاهی هم به دلیل شرایط جوی یا توفان شن مشکل کاهش دید بوجود می آید که این موضوع در خراسان جنوبی از مهمترین دلایل ابطال پرواز می شود

طهماسبی با بیان اینکه در زمان مشکلات پروازی همه عوامل تلاش می کنند  پرواز حتی با تاخیر شده انجام شود اما گاهی واقعا امکان پذیر نیست و موجب کنسلی پرواز می شود، ادامه داد: برای استان خراسان جنوبی که ضریب اشغال صندلی هواپیما  بالایی دارد، کنسلی پرواز قطعا یک دلیل محکم دارد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر آماری نرخ ابطال و تاخیر پروازهای خراسان جنوبی پایین تر از متوسط کشوری می باشد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نزدیکترین استان به ما خراسان رضوی با ۶ ساعت مسافت زمینی است، تاکید کرد: به دلیل پهناور بودن استان و فاصله زمانی  رسیدن به استانهای همجوار لزوم پروازهای منظم دوچندان می شود و تلاش های زیادی درخصوص این مساله انجام شده است.

پیگیری برای جذب سرمایه گذار بومی

وی با بیان اینکه با همکاری استانداری برای جذب سرمایه گذار بومی و بخش خصوصی برای ایرلاین بومی پیگیری‌هایی انجام شده، ادامه داد: اما متاسفانه بدلیل کمبود ناوگان مناسب هنوز به نتیجه مثبتی نرسیده ایم .

طهماسبی بااشاره به اینکه پیگیر دعوت از صاحبان سرمایه که بومی استان خراسان جنوبی هستند و در نقاط دیگر کشور فعال بوده و از ظرفیت های خوبی نظیر ایرلاین فعال می باشند، هستیم، اضافه کرد: شایسته است که  با همت بزرگان و ریش سفیدان هم استانی با صاحبان سرمایه صحبت شود تا شاید براساس آن عرق استانی و منطقه ای بخشی از امکانات خود را در اختیار خراسان جنوبی قرار دهند.

بیشتر بخوانید    رویکرد بنیاد مستضعفان، نگاه ویژه به مناطق محروم از جمله خراسان جنوبی است

وی اضافه کرد: در خصوص یکی از این عزیزان، شاید در گذشته بی مهری هایی با این سرمایه گذار و امثال وی شده که از این استان رفته‌اند اما می طلبد که با همدلی و همراهی آنها را مجددا جذب استان کرد.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با بیان اینکه وقتی یک سرمایه گذار یا یک فعال اقتصادی قصد ورود به استان به منظور فعالیت اقتصادی را داشته باشد در ابتدا سراغ زیرساخت فرودگاهی و وجود پرواز در مسیر مورد نظرش میرود که در صورت مثبت بودن این قصد به عمل نزدیکتر می شود.

زیر ساخت های فرودگاهی استان تمام و کمال فراهم است

وی با بیان اینکه زیر ساخت های فرودگاهی در استان فراهم است، تاکید کرد: در هیچ حوزه ای با محدویت زیرساخت روبرو نیستیم در نتیجه می طلبد تا سرمایه گذاران اقتصادی جذب شوند و توسعه اقتصادی استان فراهم شود.

طهماسبی با اشاره به اینکه با وجود اینکه در این دستگاه استانی با کمبود نیروی انسانی روبرو هستیم و ۴۰ درصد پست های سازمانی فردوگاه خالی می باشد. ادامه داد: اداره کل فرودگاههای استان با وجود مشکلات تعداد نیروی انسانی متخصص برای ارائه خدمات آماده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم کمبود نیرو همکاران ما در فرودگاه از طلوع تا غروب خورشید فعالیت دارند و گاهی نیز به دلایل مختلف پروازها تا نیمه شب نیز ادامه دارد که صرفا بخاطر مردم و توسعه استان همکاران پای کار هستند.

پروازهای حج تمتع از فرودگاه شهید کاوه انجام می شود

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته حج عمره و تمتع در فرودگاه بین الملی شهید کاوه بیرجند برگزار می شد، یادآور شد: پرواز به حج تمتع در سال گذشته با ۵۰ درصد ظرفیت به دلیل همه گیری بیماری کرونا پیش بینی شد و ۴ پرواز به حج تمتع داشتیم.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره  به اینکه امسال ۹ پرواز به حج تمتع در فرودگاه بیرجند انجام شد  ادامه داد: ۹ پرواز در قالب ۲ هزار و ۱۰۰ مسافر از سیزدهم تا شانزدهم خرداد با معدل تاخیر نیم ساعت به حج اعزام شدند.

طهماسبی عنوان کرد: فرودگاه شهید کاوه بیرجند اماده است تا  پذیرای برگشت حجاج از شانزدهم تا نوزدهم تیر باشد.

انتهای پیام/ ۱۰۷

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها