هاری، قابل درمان نیست/ بیمار محکوم به مرگ خواهد بود

معاون فنی مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: هاری قابل درمان نیست و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

به گزارش “پیام خاوران” امیرمهدی زنگویی مطلق صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است و به دلیل کشندگی بالا (100درصد) بطوری که پس از ظهور علائم بالینی چه در انسان و چه در حیوان، قابل درمان نبوده و بیمار محکوم به مرگ خواهد بود.

معاون فنی مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: این بیماری توسط همه حیوانات اهلی و وحشی خونگرم و پستاندار (گربه سانان (سگ،گربه، شغال، روباه و…) الاغ، اسب، قاطر، گوسفند، گاو…) به انسان منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طیف وسیعی از حیوانات (گوشتخواران، علفخواران و خفاش‌ها) به این بیماری حساس بوده و باعث گسترش هاری در حیات اهلی و وحشی حیوانات می‌شوند.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: بیماری هاری به دو صورت در حیوان بروز می‌کند: 1- هاری ساکت یا هاری فلجی: حیوان به گوشه‌ای پناه می‌برد و ابتدا دست‌ها و سپس پاها و سپس سایر اعضای بدن فلج شده و در نهایت در اثر فلج عضلات تنفسی می‌میرد. 2- هاری خشمگین: در بسیاری از موارد پس از دوره تغییر در خلق و خوی و رفتار، حیوان پریشان و مضطرب و کم کم وحشی شده و حالت درنده خویی پیدا می‌کند و به گازگرفتن سنگ و چوب و اشیای مختلف پرداخته و محل زندگی خود را ترک می‌کند و به هرجایی بدون هدف می‌رود و به هرکس و حیوان سر راه خود حمله می‌کند در نهایت پس از مدتی و در اثر دوندگی زیاد و گرسنگی و تشنگی به علت عدم قدرت بلع، کف از دهانش سرازیر شده و پی در پی زمین می‌خورد. صدای پارس حیوان خشن، ناموزون و بریده بریده شده و در نهایت به علت فلج عضلات تنفس خواهد مرد.

بیشتر بخوانید   ارزآوری ۳۵۷ هزار دلاری صادرات جوجه یک روزه برای خراسان‌جنوبی

زنگویی مطلق تصریح کرد: به خاطر داشته باشید که هر نوع حیوان گزیدگی، مشکوک به هاری تلقی می‌شود و باید فرد جهت اقدامات پیشگیری از هاری به واحدهای بهداشتی درمانی مراجعه کند.

وی با بیان اینکه اصلی ‌ترین راه سرایت بیماری، گازگرفتن به وسیله حیوان هار است گفت: پنجه آغشته به بزاق حاوی ویروس به ویژه در گربه و گربه سانان که عادت به لیس زدن پنجه‌های خود دارند نیز ایجاد بیماری می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان با ذکر این نکته که ویروس هاری حتی از زخم‌های بسیار کوچک و در حد خراش هم می‌تواند باعث هار شدن فرد شود افزود: پس زخم هر چند کوچک (حتی خراش پوستی) باید فوری تحت درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) قرار گیرد.

زنگویی‌مطلق اظهار داشت: پنجه گربه حتی در حد خراش نیز می‌تواند موجب انتقال بیماری هاری شود چراکه گربه عادت به لیسیدن پنجه‌های خود دارد لذا لازم است فوری نسبت به درمان پیشگیری از هاری (شستشوی زخم و واکسیناسیون) اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری ازطریق پوست سالم قابل سرایت نیست افزود: اگر کوچکترین خراش یا زخم درپوست باشد بیماری هاری قابل انتقال خواهد بود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه سگ‌ها و گربه‌های به ظاهر سالم در اوخر دوره کمون بیماری می‌توانند ازطریق لیسیدن چشم و بینی و دهان کودکان بیماری را انتقال دهند گفت:  بیماری هاری از راه تنفس نیز قابل انتقال است (خصوصاٌ در غارهایی که خفاش آلوده زندگی می‌کند).

زنگویی‌مطلق توصیه‌هایی برای خودمراقبتی در برابر پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل بیماری هاری کرد و گفت: بیشترین موارد حیوان گزیدگی انسان‌ها توسط سگ‌ها و گربه‌ها روی می‌دهد بنابراین از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد و بدون صاحب و گربه‌ها بپرهیزید.

بیشتر بخوانید   مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی:نقش خبرنگاران در ترویج فرهنگ مصرف بهینه برق قابل تقدیر است

وی با توصیه به خودداری از نگهداری سگ،گربه و … در منزل، مگر در موارد استثنایی و با رعایت قوانین نگهداری حیوانات خانگی افزود: در صورت نگهداری سگ و گربه هر سال باید آنها را واکسینه کنید.

زنگویی‌مطلق جلوگیری از نزدیک شدن به خصوص کودکان به سگ‌های ولگرد را مهم دانست و گفت: خودداری از دویدن در مقابل سگ و سگ سانان (سگها به اجسامی که به سرعت و مقابل چشمانشان حرکت می‌کنند واکنش نشان داده و حمله خواهند کرد) نیز توصیه می‌شود.

وی همچنین نسبت به خیره نگاه کردن به چشمان حیواناتی از قبیل سگ هشدار داد و گفت: درصورت گزش یا تماس با حیوانات به صورتی که منجر به خراش پوستی یا مجروح شدن شود بلافاصله به مرکز درمان پیشگیری‌هاری مراجعه کنید. فراموش نکنید که ممکن است حیوان مبتلا به هاری باشد و شما ندانید.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مهمترین اقدامات بعد از حیوان گزیدگی را شامل اولین اقدام شستشوی محل گزش با آب و صابون به مدت 15 دقیقه، خودداری از پانسمان و بخیه زخم و مراجعه سریع به اولین مرکز درمان پیشگیری هاری یا اولین مرکز درمانی در دسترس دانست و تاکید کرد: در صورت گزیده شدن با حیوانات اهلی و وحشی مانند سگ، گربه، گاو، گوسفند، الاغ، شتر و… به مدت 15 دقیقه محل خراش یا زخم را با آب و صابون شستشو دهید (در صورتی که امکان شسشو وجود ندارد زمان را تلف نکنید این اقدام در مرکز هاری انجام می‌شود) و به مرکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کنید.

گفتنی است افراد حیوان گزیده بلافاصله جهت تزریق واکسن هاری به مراکز بهداشت یا بیمارستان‌های سطح استان مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید   اعزام 40 نفر از امدادگران خراسان جنوبی برای خدمت رسانی به زائران رضوی

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها