رئیس جمهور: ‌اتصال شمال به جنوب کشور با افتتاح خط ‌آهن مشهد- بیرجند- زاهدان

عملیات اجرایی ابر پروژه ریلی شرق کشور با پیگیری‌ها برای تخصیص مالی در دولت سیزدهم امروز صبح با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش “پیام خاوران” پروژه راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان به طول ۹۱۰ کیلومتر اجرا می‌شود که ۴۳۲ کیلومتر آن در خراسان جنوبی است.این پروژه چهار ایستگاه در خراسان جنوبی دارد که در شهر‌های نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین راه اندازی می‌شود که ایستگاه بیرجند ایستگاه تشکیلاتی خط راه آهن، در طول پروژه است که تقریباً بزرگترین ایستگاه در طول خط ۹۱۰ کیلومتری راه آهن مشهد – بیرجند _ زاهدان است.

راه آهن زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ مشهد با طول ۹۱۰ کیلومتر در ۲۳ قطعه در حال اجرایی سازی است.اعتبار مورد نیاز برای این پروژه ۱٫۷ میلیارد یورو است.این پروژه در ۱۵  قطعه اجرا شده و مجموع مبلغ قراردادها ۸۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است.

اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد ریال بود که به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

اجرای پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و به دلایلی چند سال متوقف شد، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات، این پروژه دوباره آغاز به کار کرد.اتصال به دریای عمان و آب‌های آزاد جهان، دسترسی به آسیای میانه، پیشرفت و توسعه اقتصادی خراسان جنوبی و هموار شدن راه سرمایه‌گذاران تنها گوشه‌ای از مزیت‌های اجرای طرح راه آهن برای خراسان جنوبی است.

پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان دارای ۱۳ قطعه است که تمامی این قطعات تقسیم کار شده و پیمانکاران کارگاه‌های مربوط به اجرای این قطعات را تجهیز کرده‌اند.پروژه راه آهن مشهد _بیرجند_ زاهدان با ظرفیت ۸ میلیون تن بار و دو میلیون نفر مسافر راه‌اندازی می‌شود که اعتبار اولیه اختصاص یافته به آن ۱۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی | اخبار کوتاه شهرستانها

اعتبار مورد نیاز این پروژه با همت دولت، نمایندگان مجلس و موافقت رهبر معظم انقلاب از محل اعتبارات تهاتر نفت تامین می‌شود و پیش بینی می‌شود تا ۴ سال آینده راه اندازی شود.

اتصال شمال به جنوب کشور با راه‌آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان‌

رئیس جمهور  در آغاز مراسم عملیات راه آهن مشهد ـ بیرجند ـ زاهدان‌ گفت: راه آهن مشهد- بیرجند -زاهدان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های ریلی کشور است که شاید بتوان گفت در راس مسیر‌های اصلی راه آهن کشور قرار می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی افزود: با تامین اعتبارات مورد نیاز و تقسیم کار بین پیمانکاران، پیش بینی می‌شود از زمان تعیین شده برای بهره‌برداری راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان، این پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد و مردم بهره‌مند شوند.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای پروژه راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان گفت: راه‌اندازی راه آهن مشهد- بیرجند- زاهدان، گره گشای مسائل مهمی در جابجایی مسافر و بار کشور و همچنین اتصال شمال به جنوب کشور خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها