داستان تکراری قطعی آب در روستاهای خراسان‌جنوبی

دلایلی بسیاری در کنار خشکسالی‌ها مستمر از جمله فرسودگی شبکه ها و خطوط انتقال، مسائل فنی و … دست به دست هم می‌دهند تا در فصل گرما سال شاهد قطعی و ساعتی شدن آب روستاهایاستان باشیم که تلاش ها برای پایان دادن به این داستان تکراری در حال انجام است.

به گزارش “پیام خاوران” تامین آب شرب روستایی یکی از اساسی‌ترین مسائل روز خراسان‌جنوبی است. اهالی خراسان‌جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و هر سال که بر عمر قهر طبیعت در استان افزوده می‌شود از آبدهی منابع آن نیز به همان نسبت کاسته شده و رو به تحلیل می‌رود.

کمبود و تنش آبی در برخی از نقاط استان و مجتمع‌های آبرسانی سبب شده اهالی برخی از روستاهای خراسان جنوبی با قطعی چند روزه و چند ساعته آب مواجه باشند.

دلایل قطعی آب

فرسودگی و ترکیدگی خطوط انتقال اصلی آب، سوختن پمپ، تابلوی برق و سایر مسائل فنی از دیگر دلایلی است که علاوه بر خشکسالی مزید بر علت شده و به قطعی آب دامن می‌زند.

در مورد آبرسانی سیار نیز براسای گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیش از ۳۹۰ روستای استان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

یکی از مجتمع‌های بزرگ استان که آب شرب پایدار تعداد قابل توجهی از روستاهای شهرستان درمیان را پاسخ‌گویی و پشتیبانی می‌کند مجتمع فخرود است اما این مجتمع چند سالی است با کاهش و تنش آبی مواجه بوده و به طور معمول نیز هر سال تابستان با قطعی و کمبود آب از خجالت روستاهای زیر پوشش در می‌آید.

اگرچه تابستان امسال شاهد کاهش تعداد روزهای قطعی آب در روستاهای زیر پوشش مجتمع فخرود در شهرستان درمیان بودیم و شرایط نسبت به سال‌های قبل بهتر بود اما اهالی روستاهای درمیان از قطعی آب بی‌نصیب نمانده و ترکیدگی خطوط انتقال و گاهی مسائل فنی و مشکلات پیش‌آمده برای تجهیزات و زیرساخت سبب قطعی چند ساعته آب شد.

براساس گفته اهالی روستاهای شهرستان درمیان که از مجتمع فخرود آبگیری می‌شود طی روزهای پایانی تیر و همزمان با روزهای ابتدایی محرم، چند روز از مرداد و جمعه هفته گذشته قطعی آب در روستاهای درمیان مشهود بود اما به نسبت سال‌های گذشته شرایط مطلوب‌تر بوده است.

بیشتر بخوانید   پیش‌بینی 766 شعبه اخذ رأی در استان خراسان جنوبی

 

 کمبود آب در روستاهای نهبندان

در دیگر شهرستان مرزی خراسان جنوبی؛ نهبندان نیز مردم در روستاها با مشکلات بی‌آبی و قطعی آب مواجه بودند که قطعی و کمبود آب در روستای می‌غان نهبندان گواه این مطلب است.

یکی از اهالی روستای میغان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: اهالی روستای می‌غان ۱۵ سال می‌شود که با تنش آبی رو‌به‌رو هستند.

وی افزود : یک مجتمع آبی و چاه در ۶۰ کیلومتری روستا وجود دارد که آب مورد نیاز روستا از آنجا پمپاژ می‌شود ولی از آنجایی که در طول مسیر حدود ۳۰ روستای دیگر نیز از آب آن بهره می‌برند تا به می‌غان می‌رسد فشار آب به‌شدت پایین می‌آید و قطع می‌شود.

فرسودگی شبکه انتقال آب که یکی از دلایل قطعی آب است در سایر نقاط استان از‌جمله در سربیشه و زیرکوه مشهود بوده و اهالی این شهرستان‌ها خواستار رفع مشکل شدند.

قطعی و کمبود آب در نقاط روستایی و شهری مختص یک یا دو نقطه خراسان جنوبی نیست بلکه از اغلب نقاط استان این موضوع گزارش شده است و مردم آن گلایه داشته و خواستار پیگیری بوده و هستند.

مهدی دوستی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در ایام گرم تابستان مصرف آب چه در مناطق شهری و چه روستایی افزایش می‌یابد و از این جهت تنش آبی بیشتر می‌شود.

تنش آبی با گرمای بی‌سابقه نداشتیم

وی افزود : اما با وجود گرمای مستمر و زودرس که در ۱۱ سال اخیر سابقه نداشته با پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هیچ‌کدام از مناطق شهری با تنش آبی یا کمبود فشار مواجه نبودیم.
دوستی در مورد مجتمع فخرود شهرستان درمیان، بیان کرد: این مجتمع به روستاهای زیادی آبرسانی دارد که برخی از روستاها دارای جمعیت بالایی است.

بیشتر بخوانید   پیشرفت قابل توجه نیروی پدافند هوایی کشور در حوزه‌ تولید و ساخت تجهیزات و سامانه‌های مختلف پدافندی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی به عملیات توسعه شبکه توزیع آب شرب در روستای نوغاب بخش می‌اندشت از مجتمع بزرگ آبرسانی فخرود شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: با توجه به ساخت واحد‌های مسکونی جدید و مراجعه متقاضیان واگذاری انشعاب در شهرک روستای نوغاب، عملیات توسعه شبکه در دستور کار امور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مجتمع‌های شهرستان درمیان مجتمع درمیان و آبرسانی به چند روستای بخش مرکزی است، گفت: اجرای عملیات اصلاح و نوسازی شبکه توزیع آب شرب در روستای درمیان انجام شده است.

دوستی عنوان کرد: به دلیل فرسودگی لوله‌ها و جلوگیری از اتفاقات در شبکه توزیع، ٢٠٠ متر لوله ۶٣ اینچ و ٩۶ متر لوله ١٢۵ پلی اتیلن در روستای درمیان تعویض شده است.

مجتمع خوشاب سربیشه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در مورد عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی خوشاب سربیشه برای آبرسانی پایدار به ۱۹ روستای مرزی با جمعیت ۹۴۷ خانوار اشاره و خاطرنشان کرد: این عملیات در سال ۱۳۹۴ آغاز شد و فاز نخست آن در راستای آبرسانی روستاهای مشوکی و خوشاب مرداد ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: آبرسانی به ۱۳ روستای نوار مرز در فاز سوم این طرح پیش‌بینی شده که در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دوستی با بیان اینکه اکنون تمام این پروژه بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود آبرسانی به روستای لانو تا پایان سال‌جاری و در صورت تامین به موقع اعتبار، فاز سوم از روستای لانو تا هدیه سفلی وارد مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در مورد آبرسانی سیار بیان کرد: آبرسانی سیار براساس سرانه ابلاغی وزارتخانه تامین می‌شود که البته در اکثر روستاهای استان حجم آبرسانی سیار بیش از سرانه است.

بیشتر بخوانید   برای رفاه مردم در «درح» شرایط خوبی ایجاد می‌شود

وی به اصلاح ٢ کیلومتر خط انتقال پروژه نا‌زدشت سربیشه اشاره کرد و گفت: این اقدام در راستای جلوگیری از هدررفت آب انجام شده است.

دوستی به اتمام عملیات توسعه شبکه توزیع آب در روستای چناران شهرستان زیرکوه اشاره کرد و افزود: با تلاش صورت گرفته لوله‌گذاری به طول ۴۰۰ متر انجام شد و مردم از نعمت آب سالم و به بهداشتی بهره‌مند شدند.

اصلاح و بازسازی هزار انشعاب فرسوده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در مجموع اصلاح و بازسازی یک هزار فقره انشعاب فرسوده آب در خراسان جنوبی انجام شده است.

وی از افزایش حجم مخازن ذخیره آب شرب در شهرها و روستاهای استان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به مشترکین و تامین آب پایدار خبر داد و اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۵ هزار مترمکعب به حجم مخازن ذخیره آب شرب استان افزوده می‌شود.

دوستی گفت: اکنون در استان ١١ باب مخزن شهری به حجم دو هزار و ۶٠٠ متر‌مکعب در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین ٩٩ باب مخزن ذخیره آب شرب روستایی به حجم ١٩ هزار و ۴٣٠ مترمکعب نیز در دست ساخت است.

وی خاطرنشان کرد : همزمان با هفته دولت ٣٠ پروژه شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با اعتباری بیش از ١٠۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

منبع: فارس

پایان پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها