ارزآوری ۳ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان جنوبی در حوزه صادرات

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ شرکت تعاونی خراسان جنوبی سه میلیون و ۴۱۷ هزار دلار صادرات به کشورهای افغانستان، امارات، عمان، آفریقای جنوبی داشته‌اند.

به گزارش “پیام خاوران“، غلامرضا اشرفی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توجه به نقش و جایگاه تعاون به عنوان دومین رکن اقتصادی کشور در قانون اساسی مطرح است و از ظرفیت های صادراتی بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی طی سال جاری ۹ شرکت تعاونی استان از ۶ شهرستان اقدام به انجام صادرات محصولات خود کرده اند، افزود: از جمله این محصولات می توان به فرش، پوشاک، زعفران و زرشک و مصنوعات فلزی اشاره کرد.

اشرفی در ادامه بیان کرد: در این راستا به میزان سه میلیون و ۴۱۷ هزار دلار  به کشور های افغانستان، امارات، عمان، آفریقای جنوبی صادرات داشته اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص بهبود و افزایش وضعیت صادرات تعاونی های استان گفت: در این راستا برنامه هایی از جمله برگزاری جلسات آموزشی وترویجی، برگزاری جلسات با دستگاه های اجرایی مرتبط، حمایت های ارزی، حمایت بانک ها وموسسات مالی و گمرک برای تامین سرمایه ، حمل ونقل و کمک به شکل گیری شرکت های تعاونی بزرگ مقیاس را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تعاونی های خراسان جنوبی گفت: از جمله این مشکلات می توان به ضعف آگاهی برخی از مدیران از مقررات صادارت کالا و عدم ارسال اطلاعات صادرات غیر مستقیم شرکت های تعاونی توسط دستگاه های اجرایی اشاره کرد.

اشرفی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تعاونی ها در بحث صادرات موضوع چند نرخی بودن قیمت ارز، افزود: تعطیلی ۳ معبر مرزی استان یعنی گلورده میل ۷۳ درمیان، دوکوهانه نهبندان و یزدان زیرکوه) و عدم امکان مبادلات مرزی و مشکلات تعهدات ارزی صادرکنندگان و مرز نشینان به ویژه در تجارت با افغانستان از جمله دیگر مشکلات و موانع تعاونی های استان است.

بیشتر بخوانید   افتتاح ۱۲ پروژه عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی درخراسان جنوبی/ سینما و کتابخانه سیار ارمغانی دیگر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: الزام تعاونی ها ی مرزنشین به تعهد ارزی، مشکلات ارزی تولیدکنندگان جهت تامین اقلام، مشکلات ناشی از موضوع پیمان سپاری ارزی والزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و عدم امکان استفاده از ارز ناشی از صادرات توسط صادر کننده در خرید منابع دلخواه ومواد اولیه برای تولید از جمله دیگر مشکلات حوزه صادرات تعاونی ها است.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها