درمان عفونت‌ ادراری مردان

عفونت ادراری از به‌وجودآمدن میکروب‌ها مانند باکتری یا قارچ در دستگاه ادراری ناشی می‌شود و می‌تواند هر قسمت از این دستگاه را درگیر کند. این عارضه هم در آقایان (با فراوانی کمتر) و هم در بانوان (با فراوانی بیشتر) اتفاق می‌افتد

به گزارش ” پیام خاوران “ عفونت‌های ادراری یکی از مشکلات شایع سلامتی هستند که مردان نیز می‌توانند با آن مواجه شوند. این عارضه معمولا از ورود باکتری‌ها به سیستم ادراری ریشه می‌گیرد و به‌صورت مزمن یا حاد ظاهر می‌شود. این امر باعث ایجاد علائمی ناخوشایند مانند درد و سوزش در زمان ادرارکردن، تغییر در رنگ ادرار و در برخی موارد تب خواهد شد. درمان عفونت ادراری مردان امری حیاتی است که نیازمند شناخت دقیق علت و استفاده از روش‌های مناسب برای کنترل و بهبود وضعیت سلامتی خواهد بود.

 

عفونت اداری چیست؟

عفونت ادراری از به‌وجودآمدن میکروب‌ها مانند باکتری یا قارچ در دستگاه ادراری ناشی می‌شود و می‌تواند هر قسمت از این دستگاه را درگیر کند. این عارضه هم در آقایان (با فراوانی کمتر) و هم در بانوان (با فراوانی بیشتر) اتفاق می‌افتد. درست است که آقایان با درصد پایینی در طول عمر با عفونت ادراری مواجه می‌شوند، اما شناخت راه‌های درمان عفونت ادراری مردان بسیار مفید خواهد بود.

اجزای دستگاه ادراری آقایان را بشناسید!

قبل از پرداختن به درمان عفونت ادراری در مردان باید بدانید دستگاه ادراری یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که در ‌تولید و مدیریت ادرار نقش دارد. در مورد آقایان، این دستگاه از تعدادی اجزای مهم تشکیل می‌شود که به‌طورکلی عبارتند از:

  • مثانه: عضوی که ادرار را ذخیره می‌کند و زمان مناسب را برای تخلیه نشان می‌دهد.
  • کلیه‌ها: ارگان‌هایی که فیلتراسیون خون را انجام می‌دهند و مواد زائد و اضافی را به‌عنوان ادرار از بدن حذف می‌کنند.
  • لوله‌های ادراری: شامل لوله‌هایی به نام‌های اورتر و اورترا که ادرار را از مثانه به بیرون انتقال می‌دهند.
  • پروستات: یک غده کوچک در پایه مثانه که مایعی تولید می‌کند که به اسپرم افزوده می‌شود.

این اجزا با همکاری موثر تضمین می‌کنند که فرایند دفع ادرار به‌درستی انجام می‌گیرد و سلامت دستگاه ادراری حفظ می‌شود.

علائم عفونت ادراری مردان

علائم عفونت ادراری احتمال دارد در مردان متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت عمومی و میزان فعالیت جنسی وابسته باشد.

  • سوزش و درد: در هنگام ادرارکردن، احساس سوزش یا درد نشانه عفونت است.
  • تغییر در الگوی ادرارکردن: افزایش فراوانی ادرارکردن، خصوصا در شب، می‌تواند اشاره به مشکلات ادراری باشد.
  • ادرار مات و بدبو: ادرار با رنگ و بوی غیرعادی علامت عفونت خواهد بود.
  • درد در ناحیه پایین شکم: درد یا فشار در ناحیه پایین شکم، به‌ویژه در نزدیکی مثانه احتمالا نشان از عفونت باشد.
  • تب و لرز: در برخی موارد، عفونت ادراری ممکن است با افزایش دمای بدن و لرز همراه باشد.
  • لخته در ادرار: حضور خون در ادرار (هماتوریا) از مشکلات ادراری ناشی خواهد شد.
  • احساس عمومی بد: احساس خستگی، ضعف یا بی‌اشتهایی احتمال دارد با عفونت ادراری همراه باشد.
بیشتر بخوانید   ۶ ماده غذایی که نمی‌گذارند چاق شویم

درهرصورت، در صورت تجربه هرکدام از این علائم، مهم است که برای تشخیص و درمان عفونت ادراری مردان به متخصص پزشکی مراجعه کنید. افزون بر این، از مصرف داروها یا درمان‌های خودسرانه خودداری کنید و تحت‌نظر پزشک قرار بگیرید. اگر به دنبال بهترین متخصص اورولوژی در تهران هستید، دکتردکتر انتخاب مناسبی است. کلیک کنید و نوبت رایگان بگیرید.

درمان عفونت ادراری مردان

اگرچه عفونت ادراری در مردان معمولا به‌عنوان نوع پیچیده در نظر گرفته می‌شود، اما در مواردی که با شدت کمتری در جوانان و افراد سالم رخ می‌دهد، احتمال دارد به‌عنوان عفونت ساده نیز شناخته شود. در چنین شرایطی، همانند عفونت‌های زنان، پزشک متخصص از روش‌های دارویی برای درمان عفونت ادراری مردان استفاده می‌کند. پزشک برای درمان آن اغلب آنتی‌بیوتیک‌های زیر را تجویز خواهد کرد:

  • نیتروفورانتوئین (Nitrofurantoin): معمولا از قرص‌های ۱۰۰ میلی‌گرمی آن دو بار در روز استفاده می‌شود.

‌کوتریموکسازول (Cotrimoxazole): قرص‌های ۱۶۰/۸۰۰ دو بار در روز برای درمان عفونت‌های ادراری در آقایان توسط پزشکان تجویز خواهد شد.

  • فسفومایسین (Fosfomycin): اغلب پودرهای ۳ گرمی آن به‌صورت تک‌دوز موجود است. شما باید تحت‌نظر پزشک متخصص این پودرها را در آب حل کنید و بخورید.
  • سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin): در موارد شدیدتر عفونت ادراری و در صورت شک به درگیری هم‌زمان پروستات، متخصصین از قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی سیپروفلوکساسین یک عدد هر ۱۲ ساعت تجویز می‌کنند.
  • لووفلوکساسین (Levofloxacin): همانند سیپروفلوکساسین، در موارد شدیدتر برای درمان عفونت ادراری مردان توصیه می‌شود از قرص‌های ۷۵۰ میلی‌گرمی لووفلوکساسین مصرف کنید.
  • سفکسیم (Cefixime): در صورت حساسیت یا مقاومت به دیگر داروها، از این دارو استفاده خواهد شد. اغلب قرص‌های ۴۰۰ میلی‌گرمی آن یک‌بار در روز تجویز می‌شوند.
بیشتر بخوانید   اختصاص۴۵ میلیارد تومان برای حذف بخاري هاي نفتي مدارس خراسان جنوبی

نکات مهم در تجویز و مصرف دارو

در صورت مصرف هریک از آنتی‌بیوتیک‌های مذکور طی ۳ ماه گذشته، باید از یکی از داروهای دیگر جهت درمان عفونت ادراری مردان استفاده شود. به غیر از فسفومایسین که تک‌دوز است، سایر آنتی‌بیوتیک‌ها برای ۵ الی ۷ روز تحت‌نظر پزشک برای درمان عفونت ادراری در آقایان تجویز خواهد شد.

در صورت عدم بهبود علائم ادراری پس از ۴۸ الی ۷۲ ساعت از شروع درمان، پزشکان درمان با آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی را درنظر می‌گیرد. استفاده از قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت ادراری مردان، احتمال مقاومت آنتی‌بیوتیکی را بالا می‌برد.

راه‌های پیشگیری از عفونت ادراری مردان

برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری در مردان، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • مصرف آب بیشتر: مصرف آب به میزان کافی باعث ادرار منظم و تخلیه میکروب‌ها از دستگاه ادراری می‌شود.
  • حفظ بهداشت فردی: حفظ نظافت شخصی و استفاده از سرویس بهداشتی به‌صورت صحیح به‌منظور جلوگیری از ورود میکروب‌ها به دستگاه ادراری بسیار اهمیت دارد.
  • پوشیدن لباس‌های مناسب: از لباس‌های تنگ و نازک، به‌خصوص در محدوده ناحیه تناسلی، خودداری کنید.
  • مصرف دم‌نوش‌ها: از مصرف دم‌نوش‌های گیاهی مانند چای گل‌گاوزبان و زعفران که خواص ضدعفونی‌کننده دارند، بهره‌مند شوید.
  • خودداری از مصرف زیاد الکل و قهوه: این مواد احتمالا ادرار را افزایش دهند ولی مصرف زیاد آنها می‌تواند موجب ایجاد تحریک در دستگاه ادراری شود.
  • حمام: حمام‌کردن و دوش‌گرفتن مرتب، مانع از چسبیدن میکروب‌ها به دیواره دستگاه ادراری خواهد شد.

توجه‌به این نکات می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت ادراری مردان کمک‌ کنند. در صورت بروز هرگونه علائم عفونت ادراری، باید برای تشخیص بهتر و راه‌حل های درمان به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید   عدم تغییر ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی تا پایان ماه رمضان

پزشک چگونه عفونت ادراری مردان را تشخیص می‌دهد؟

عفونت ادراری در آقایان، برخلاف عفونت ادراری در زنان، همیشه با جدیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و از ابتدا با شک و علائم، تحلیل‌ها و بررسی‌های گسترده‌تر آغاز می‌شود. پس از شک بالینی به عفونت ادراری در آقایان، ابتدا علائمی نظیر تب و لرز، تهوع، استفراغ و درد پهلو برای بررسی عفونت کلیه همراه با آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ادامه، بررسی‌های گسترده‌تر جهت تشخیص نوع میکروب، بیماری‌های زمینه‌ای و درمان عفونت ادراری مردان آغاز می‌شود.

  • توشه رکتال (TR): در صورت بروز درد لگن یا پرینه هم‌زمان با علائم عفونت ادراری، جهت بررسی عفونت پروستات بااحتیاط انجام می‌شود. عفونت پروستات اغلب در افراد مبتلا به بزرگی پروستات و اختلالات ساختاری به‌وجود می‌آید و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی جدی‌تر و طولانی‌تر را دارد.
  • بررسی هم‌زمان عفونت‌های مقاربتی: بررسی اورتریت یا التهاب مجرای ادراری در مردهایی که از نظر جنسی فعال هستند، توصیه می‌شود.
  • آزمایش و کشت ادرار: رویت بیش از ۱۰ گلبول سفید در ادرار، تشخیص عفونت ادراری در آقایان را مطرح می‌سازد. کشت ادرار به تعیین نوع دقیق میکروب و آنتی‌بیوتیک مؤثر بر آن کمک می‌کند.
  • بررسی‌های اورولوژیک: در صورت بروز عفونت‌های ادراری مکرر و به‌خصوص در مردهای میان‌سال و مسن، بررسی‌های اورولوژیک مانند بزرگی خوش‌خیم پروستات (BPH) و سایر بیماری‌های انسدادی و ساختاری سیستم ادراری کمک‌کننده خواهد بود.

درمان عفونت ادراری مردان بستگی به نوع عفونت، شدت آن و عوامل مختلف دارد. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای تجویزی توسط پزشک معالج بر اساس تشخیص وی برای درمان انجام می‌شود. اقدامات پیشگیری از جمله حفظ بهداشت شخصی، استفاده متناسب از حمام‌های عمومی و مراقبت از سلامتی جنسی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها