محموله فوم سنگین برای خاموش کردن آتش پالایشگاه هیدروکربن در راه انتقال به خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیریت خوب و در صحنه مانع از گسترش حریق به واحدهای دیگر پالایشگاهی در‌ منطقه اقتصادی بیرجند شد گفت: دو محموله فوم سنگین و یُدید پتاسیم و سدیم در حال انتقال به استان است.

به گزارش “پیام خاوران” جواد قناعت صبح امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران که در محل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برگزار شد اظهار داشت: از روز گذشته متاسفانه شاهد حریق در یکی از مینی پالایشگاه‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بودیم که جا دارد از همه واحدهای عضو ستاد مدیریت بحران تشکر کنیم.

وی ضمن قدردانی از اعضای ستاد مدیریت بحران افزود: مدیریت مطلوب در صحنه حادثه شکل  گرفت و باعث شد از گسترش آتش، حریق بیشتر و به سمت واحدهای دیگر جلوگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خدا را شاکریم که  خسارت جانی نداشتیم گفت: مدیریت در صحنه به خوبی رقم خورد و سبب شد تا تلفات جانی  نداشته باشیم و این قابل تحسین است، بنابراین لازم است تا انتهای کار اطمینان کامل از رفع خطر انجام شود که نیاز است همه دوستان مجموعه امدادی در آمادگی کامل باشند.

وی با بیان اینکه امکان انفجار بعدی وجود دارد، اما خطر اصلی رفع شده است ادامه داد: با همفکری اعضای ستاد مدیریت بحران از روز گذشته مانع از سطح دامنه آتش شدیم اما به دلیل اینکه سه مخزن دچار حریق نشده همچنان امکان انفجار وجود دارد.

وی با بیان اینکه با هماهنگی‌های  صورت گرفته از تهران فوم سنگین در حال انتقال به استان است. یُدید پتاسیم و سدیم بسته‌هایی است که روی آتش می‌ریزند و باعث خاموش شدن آتش می‌شود که این محموله بارگیری و تا چند ساعت آینده وارد استان می‌شود که جاب نگرانی نیست.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی‌ها باید هماهنگ باشد افزود: دود ناشی از میعانات سمی نیست مردم نگران نباشند.

قناعت با اشاره به اینکه ۱۲۰ نفر کارگری که در این مجموعه مینی پالایشگاه مشغول به کار بودند افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته برقراری بیمه بیکاری برای این ۱۲۰ کارگر در دستور کار است و جای نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید   زمینه صادرات برق از خراسان جنوبی فراهم می شود

وی با بیان اینکه بنا داریم در حداقل زمان به شرایط قبل از حادثه برگردیم گفت: امیدوارم هر چه سریعتر جلوی ادامه آتش‌سوزی گرفته شود و در حداقل زمان به شرایط قبل حادثه برگردیم تا شاهد رونق کار باشیم.

۴.۵ میلیون لیتر مواد سوختی در پالایشگاه بیرجند سوخت

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: روز گذشته ۲۲ مخزن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار حریق شد و چهار و نیم میلیون لیتر مواد سوختی و هیدرو کربن این کارخانه در حال سوختن است.

محمدعلی آخوندی در ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی اظهار داشت: روز گذشته ۲۲ مخزن مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دچار حریق شد و تاکنون مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و جا دارد از مسئولان متولی قدردانی کنیم.

وی بیان کرد: ۴٫۵ میلیون لیتر مواد سوختی و هیدرو کربن این کارخانه در حال سوختن است. ماشین آلات آتشنشانی فرودگاه را نیز برای مهار آتش فراخواندیم و شرکت پخش فرآرده‌های نفتی به صورت یک تیم تخصصی در حال بررسی شرایط  است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه نیروهای امدادی از دیروز به صورت صادقانه و متعهدانه برای مهار آتش پای کار هستند، ادامه داد: همه مسئولان با هم افزایی نقش فعال و محوری در این حادثه داشتند.

وی افزود: با همراهی همه مسئولان امدادی و عملیاتی، مدیریت آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی مناسب بوده و در این اتفاق خسارت جانی نداشته‌ایم.

آخوندی اظهار داشت: از ساعت ۸:۴۵ دقیقه دیروز خود کارخانه و منطقه ویژه اقتصادی استان وارد کار عملیاتی شد اما وقتی حادثه رشد پیدا کرد، استفاده از نیروهای پشتیبان و همیار آتشنشانی و نیروهای مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید   ۴۳ طرح عمرانی در بخش قهستان درمیان به بهره‌برداری رسید

آخوندی عنوان کرد: همزمان مباحث اطلاع رسانی و حلقه‌های امنیتی برای حفظ جان مردم و تخلیه محیط به صورت مستمر در حال انجام است.

وی ادامه داد: در وهله نخست شرایط عادی بود اما به محض اینکه شرایط بحرانی شد با هماهنگی نیروهای انتظامی منطقه حلقه‌های امنیتی از ۲۰۰ متر به ۵۰۰ متر افزایش یافت.

تهدیدی متوجه مردم نیست

سید محمدموسوی میرزایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند نیز اظهار داشت: بعد از حادثه حریق مینی پالایشگاه در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، همکاران ما در سطح بیمارستانها آماده باش هستند و همه تلاش براین شد تا اورژانس‌های بیمارستان‌های بیرجند را خالی نگه داریم.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تاکنون (تا لحظه ارسال گزارش ساعت ۱۱) تنها یک بیمار در این رابطه مراجعه کرده و بعد از درمان سرپایی مرخص شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: با توجه به جریان باد، دود به سمت خانه‌های مسکونی نرفته است و در حال حاضر تهدیدی متوجه مردم نیست و مشکل خاصی وجود ندارد.

رئیس مرکز فوریت‌های پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: حریق مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی به دلیل تولید گازهای سبک و انتشار آن در جو هوا، برای مردم مشکل تنفسی ایجاد نمی‌کند.

سیدمحمدرضا حسینی افزود: این حریق چون سوخت ناشی از مواد نفتی بوده مانند همه احتراق‌هایی که در دکل‌های نفتی یا پالایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد گازهای سبک، حتی سبک‌تر از هوا تولید می‌کند که داخل جو منتشر شده و به سطح زمین نمی‌رسد لذا آلودگی خاصی جز احساس بوی سوختنی مواد را نداریم.

محمدرضا عابدانی مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی نیز گفت: از دیروز بلافاصله تیم های امدادی و تجهیزات و ادوات به محل اعزام شدند. اقداماتی با هماهنگی مدیریت بحران استان انجام و تا محل اطفاء حریق هم پیش رفتیم ولی موفق نشدیم که به صورت کامل جلوی پیشروی آتش سوزی را بگیریم. تمام تجهیزات آتش نشانی به محل آتش سوزی اعزام شده بود و هم اکنون هم تیم های ما آمادگی کامل دارند.

بیشتر بخوانید   اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی رتبه اول کشور در طرح اقدام ملی مسکن کسب کرد

علی حیاتی رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نیز اظهار داشت: از دیروز ساعت ۸:۴۵ دقیقه تمام نیروهای ما فراخوان شدند. از توان نیروهای شرکت نفت، فرودگاه، ارتش، کویرتایر، شهرک صنعتی استفاده شد و تا حدودی هم حریق اطفاء شد اما چون یکی از بخش های مخازن ذوب شده بود، دوباره حریق گسترش پیدا کرد. بحث انفجار پیش بینی شد که تیم های امدادی را برگشت دادیم، بازیدی از منطقه داشتیم و شرایط به محض اینکه دوباره به حالت اولیه برگردد ما این آمادگی را داریم تا مجدد نیروها را به محل حادثه اعزام کنیم.

علیرضا آیینه دار مدیرکل صدا و سیمای خراسان جنوبی بیان کرد: از دیروز برابر با مشورت حوزه ستادی تهران به خاطر اینکه در حوزه اطلاع رسانی و آرام بخشی مردم اقدامات انجام شود، تیم های اطلاع رسانی ما در محل منطقه ویژه اقتصادی مستقر هستند تا جلوی هرگونه شایعه پراکنی گرفته شود. برای اطلاع رسانی شبکه سراسری و استانی هماهنگ شده است. تنها نگرانی ما اطمینان دادن به مردم از دود حاصل از سوختن هیدرو کربن است که در این زمینه تماس های متعدد داریم و باید اطلاع رسانی دقیق صورت گیرد. اطلاعیه ها باید از طریق ستاد اطلاع رسانی و صدا و سیما انجام شود تا مردم دچار دوگانگی نشوند.

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها