فرودگاه‌های خراسان جنوبی بدون هواپیما و پرواز

اواسط سال جاری بود که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی اعلام کرد پیگیری لازم برای برقراری مجدد پرواز‌های استان از طریق استانداری با شرکت‌های هواپیمایی در حال انجام است.

به گزارش “پیام خاوران”، خراسان جنوبی در شهر‌های بیرجند و طبس دو فرودگاه فعال دارد که اغلب پرواز‌های این استان به مقصد تهران و مشهد انجام می‌شود. با این حال مدتی است که اکثر پرواز‌ها از این استان یا به مقصد آن مهر «لغو» می‌خورد و عملاً فرودگاه در گوشه‌ای بدون فعالیت مانده است. خراسان جنوبی‌ها می‌گویند با این شرایط نمی‌توانند برای انجام کار‌های ضروری در دیگر استان‌ها روی رفت و برگشت با هواپیما حساب باز کنند و همین امر برخی امور زندگی‌شان را مختل کرده است. ضمن اینکه شرایط پرواز‌ها پیشرفت در حوزه گردشگری استان را هم به چالش کشیده است.

اواسط سال جاری بود که مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی اعلام کرد پیگیری لازم برای برقراری مجدد پرواز‌های استان از طریق استانداری با شرکت‌های هواپیمایی در حال انجام است.

عظیم طهماسبی با بیان اینکه درخصوص لغو پرواز‌های استان یکسری مسائل وجود دارد که هفته آینده در این خصوص نشستی با اصحاب رسانه خواهیم داشت، تأکید کرد: پرواز‌های تهران – طبس – تهران فرودگاه طبس نیز لغو شده است. در آن زمان این مسئول مدعی شد که این پرواز‌ها مربوط به شرکت هواپیمایی پارس ایر بوده که به دلیل کمبود ناوگان و چک (کنترل) هواپیما لغو شده است. وی با اشاره به اینکه پرواز تهران – طبس – تهران یکم و هشتم مرداد از سوی شرکت هواپیمایی ماهان نیز لغو شد، افزود: «همچنین تمامی پرواز‌های پارس ایر به تعداد ۱۶پرواز در هفته از سوم مرداد در فرودگاه بیرجند لغو شده بود.»
طهماسبی گفت: «این پرواز‌ها به دلیل چک فنی هواپیما‌ها تا اطلاع ثانوی ابطال شده است و زمان برقراری مجدد آن‌ها مشخص نیست.»

بیشتر بخوانید   برف و باران در راه خراسان جنوبی/ سرما و یخبندان ادامه دارد

بعد از آن و در آبان ماه مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی خبر خوبی داد که بر اساس آن چهار پرواز هفتگی از ۲۹ آبان به تعداد پرواز‌های فرودگاه بیرجند اضافه شد. طهماسبی گفت: «با پیگیری‌های مسئولان استان، این پرواز‌ها ازسوی شرکت هواپیمایی اروان به صورت دو پرواز رفت و برگشت در روز‌های دوشنبه و پنج‌شنبه در مسیر تهران – بیرجند – تهران برقرار شده است.» در آن زمان ۱۶ پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران – بیرجند – تهران و دو پرواز رفت و برگشت در مسیر بیرجند – مشهد – بیرجند در فرودگاه بیرجند برقرار بود.

اتوبوس، سفری طولانی و خسته‌کننده

موضوع فرودگاه‌های خراسان جنوبی و به خصوص فرودگاه مستقر در بیرجند آنقدر حاد و درد آن کهنه شده که دیگر نه مسئولی به آن توجه می‌کند و نه کسی در صدد رفع کمبودهاست.

اوایل دی‌ماه برای اینکه گفته شود کاری در این منطقه صورت گرفته، اعلام شد که با پیگیری‌های استاندار و اداره کل فرودگاه‌های خراسان‌جنوبی یک پرواز فوق‌العاده در مسیر تهران – بیرجند – تهران برقرار شد. یک پرواز آن هم در وسط هفته که هر کس می‌خواهد باید برنامه‌هایش را با آن هماهنگ کند. بعد از آن دوباره نبود پرواز به مقصد یا از مبدأ بیرجند در طول یک هفته اعتراض مردم را به همراه داشته است.

خراسان جنوبی‌ها می‌گویند برای یک سفر سریع اولاً باید تا بیرجند برویم و آن هم به یکباره با لغو پرواز مواجه می‌شویم که اصلاً قابل قبول نیست. با گذری به سایت‌های فروش بلیت مشخص می‌شود بلیتی برای رفت و برگشت به خراسان جنوبی وجود ندارد. ناگفته نماند سفر با اتوبوس از تهران به بیرجند نیز حدود ۱۶ ساعت طول می‌کشد و علاوه بر خسته‌کننده بودن برای کسی که نیاز به سفر ضروری دارد، مشکل‌گشا نیست. بار‌ها و بار‌ها مسئولان سخن از بهبود وضعیت پرواز‌های فرودگاه بیرجند داده‌اند، ولی تا الان اتفاقی در شرایط به وجود نیامده است.

بیشتر بخوانید   خام فروشی؛ چالش اصلی زعفران ایران

ضربه به گردشگری

فرودگاه بیرجند، با نام فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه مطرح است، ولی به غیر از حج تمتع پرواز خارجی دیگری ندارد. حتی سفر زیارتی به عراق را نیز مردم بعد از طی کردن هزاران کیلومتر به صورت زمینی می‌روند.

مشکل پرواز‌های خراسان جنوبی به این روز و هفته و ماه باز نمی‌گردد، بلکه سال‌ها مردم خراسان جنوبی در پیچ و خم مشکلات پروازی فرودگاه بیرجند گرفتار مانده‌اند که متولیان امر به رغم قول و وعده‌ها نتوانسته‌اند مشکل را ریشه‌ای رفع کنند. با این شرایط پرواز‌های فرودگاه بیرجند نمی‌توان انتظار رونق گردشگری و سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی و شهر‌های آن را داشت.
دبیر مجمع مطالبه‌گران خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت پروازی فرودگاه بیرجند شده است، ولی به نظر در مجموع همت مضاعفی برای حل این معضل در مدیریت اجرایی خراسان جنوبی وجود ندارد به «مهر» گفته بود: «خاطرم است در برهه‌ای که شرکت هواپیمایی دولتی تمایل به افزایش پرواز‌های خود از مبدأ یا به مقصد فرودگاه بیرجند داشت، برخی از مسئولان استان معتقد بودند این موضوع موجب عدم دلگرمی یک شرکت هواپیمایی خصوصی است که در استان فعالیت خود را آغاز کرده و در نهایت آن افزایش پرواز شرکت دولتی صورت نگرفت و شرکت خصوصی نیز به تعهدات خود عمل نکرد.»

حجت کفاشی ادامه داد: «معتقدیم اگر سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل هوایی بیرجند است باید مسئولان با همت مضاعفی شرایط را برای او فراهم کرده و حمایت لازم را داشته باشند. برای حل مشکل پرواز‌های فرودگاه بیرجند باید استاندار، معاون استاندار و … با رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی جلسه داشته باشند و مشکل را در سطح ملی به صورت جدی پیگیری کنند.»

بیشتر بخوانید   مدیرعامل شرکت چدن کویرخاوران: در یک قدمی ایجاد زنجیره تولید خوشه صنعت فولاد هستیم

به گفته این مسئول، وقتی که وضعیت زیر ساخت‌های حمل‌و‌نقل خراسان جنوبی مطلوب نباشد، بی‌شک گردشگری در استان رونق نخواهد گرفت و از طرف دیگر هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه معدن و صنعت و… حاضر به فعالیت در استان نخواهد بود. کفاشی با بیان اینکه بار‌ها خواسته‌ایم که یک سخنران مطرح را به استان دعوت کنیم که به واسطه همین مشکل پروازی محقق نشده است، گفت: «اگر مسئولان پشت پرواز‌ها معطل بمانند آن وقت شاید با درک بیشتر مشکلات مردم به صورت جدی‌تر برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند. ما در مجمع مطالبه‌گران خراسان جنوبی مقابل مسئولان اجرایی استان نیستیم، بلکه در کنار آن‌ها می‌خواهیم گره‌ای از مشکلات مردم را باز کنیم.»

وی تأکید می‌کند: «وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن از امیدآفرینی در جامعه دارند بی‌شک یکی از مصداق‌های امیدآفرینی همین رفع دغدغه‌ها و پیگیری مطالبات مردم است.»

به هر حال این حق مردم خراسان جنوبی نیست که برای یک سفر ساده هوایی با این همه مشکل رو به رو شوند و همان مقدار محدود هم یا باطل شود یا با تأخیر صورت گیرد. بیشتر شهروندان برای کار‌های اداری ضروری یا مباحث درمانی به تهران و مشهد مراجعه می‌کنند و از این جهت سفر هوایی برای آنان یک امر ضروری تلقی می‌شود.

منبع: جوان آنلاین

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها