صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله برخوردار می شوند

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله بهره‌مند می شوند.

به گزارش “ پیام خاوران ” ؛ جواد اشرفی شامگاه پنج شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به درآمدهای استان در حوزه مالیات و صادرات و غیره طی سال جاری گفت: حوزه درآمدها، عددی از سر جمع بخش‌ های مختلف درآمدی است و در ستاد تجهیز و درآمدی استان تعریف شده و بالغ بر ۹۴ درصد آن در حوزه مالیات تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: طی سال جاری کل درآمد عمومی استان خراسان جنوبی حدود هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که ۹۴ درصد درآمد های وصولی از محل مالیات بوده است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه سهم خراسان‌جنوبی از درآمدهای مالیاتی کشور کمتر از نیم درصد است، عنوان کرد: آنچه که در خراسان جنوبی از درآمد کشور برای توسعه و عمران استفاده می‌شود چندین برابر درآمدی است که استان اکتساب می‌کند.

اشرفی با اشاره به اینکه مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند مجدداً به استان برمی‌گردد، تصریح کرد: صنوف و کسبه از سرجمع مالیات‌های استان حدود ۱۱ درصد را پرداخت می‌کنند ضمن اینکه از ۵۲ هزار و ۷۰۰ اظهارنامه‌ مالیاتی که صنوف داشته‌ اند، حدود ۶۵ درصد اصناف خراسان‌ جنوبی معاف از پرداخت مالیات هستند.

به گفته وی؛ بالغ بر ۸۷۰ میلیارد تومان از محل انتقال پرونده‌های مالیاتی معادن به خراسان جنوبی و یا واریز سهم استان جذب شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه امسال بالغ بر ۲۴۵ میلیارد تومان درآمد مالیاتی به حساب شهرداری‌های سطح استان واریز شده، ادامه داد: این اعتبارات باید برای انجام پروژه‌های زیربنایی، عمرانی، زیباسازی و خدمات شهری هزینه شود.

بیشتر بخوانید   ۲۷ عنوان برنامه شاخص هفته بسیج در شهرستان فردوس اجرا می‌شود

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در این مدت بالغ بر ۱۳۳ میلیارد تومان درآمد مالیاتی به حساب دهیاری‌ها و ۱۲ میلیارد تومان هم به حساب مناطق فاقد دهیاری واریز شده است.

اشرفی در ادامه با بیان اینکه دو شهر بیرجند و قاین از فهرست مناطق کمتر توسعه یافته حذف شده‌، تصریح کرد: در خراسان جنوبی به جز بیرجند و قاین بقیه نقاط استان جزو مناطق کمتر توسعه یافته به حساب می آیند و معاف از مالیات هستند.

وی سپس به تشریح تسهیلات اشتغالزایی پرداخت و افزود: تبصره ۱۸ برای واحدهای تولیدی و کلان با درصد سود ۱۶ تا ۱۸ درصد و تبصره ۱۶ تسهیلاتی با درصد سود قرض الحسنه برای مشاغل کوچک و خانگی است که تبصره ۱۶ هم اکنون تغییر نام داده و در قالب جزء سه و چهار بند ب تبصره ۱۸ مطرح شده است.

معاون استاندار با بیان اینکه پارسال در جزء یک بند ب تبصره ۱۶، ۵۸۱ میلیارد تومان سهم تسهیلات مشاغل استان بوده که ۵۰۳ میلیارد تسهیلات از این مبلغ جذب و پرداخت شده است، ادامه داد: همین تبصره امسال به جزء ۴ بند «ب» تبصره ۱۸ تبدیل شده که سهم استان از این محل مبلغ ۶۴۰ میلیارد تومان است که تاکنون بالغ بر ۴۸۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

اشرفی با تأکید بر اینکه بیشترین میزان جذب تسهیلات اشتغالزایی مربوط به کمیته امداد و بهزیستی استان است، گفت: بهمن ماه امسال جشن خودکفایی بیش از ۲ هزار مددجوی تحت پوشش کمیته امداد استان خراسان جنوبی با حضور رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در بیرجند برگزار شد.

بیشتر بخوانید   خط کشی ۲۱۴۹ کیلومتر از محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی 

وی بیان کرد: در حال حاضر دستگاه‌ اجرایی در سطح استان نداریم که کمتر از نرم استاندارد تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرده باشد.

به گفته وی؛ از ابتدای سال جاری در حوزه مشاغل خانگی تاکنون بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان و همچنین از محل تسهیلات جزء سه بند «ب» تبصره ۱۸ مختص نهادهای حمایتی شامل بسیج سازندگی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و …تاکنون ۸۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: از محل تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ تاکنون بالغ بر ۴۳۵ میلیارد تومان در همین حوزه پرداخت شده است.

اشرفی متذکر شد: بسیاری از تولید کنندگان و واحدهای تولیدی کوچک مقیاس در سطح استان، آگاهی یا تسلطی به تنظیم پرونده دریافت تسهیلات مطابق با شرایط بانکی ندارند که باید این آموزش و توانمندسازی مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه از تلاش و اقدامات دولت سیزدهم برای روند نزولی نرخ تورم در کشور سخن گفت و بیان کرد: اگر حجم نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تأثیر بسزائی در مهار و کنترل تورم دارد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری خراسان جنوبی افزود: از ابتدای سال تاکنون به دلیل اتفاقات خوبی که در حوزه تولیدی استان رقم خورده، توسعه تجارت خارجی خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۴۲ درصدی از لحاظ ارزشی داشته است.

اشرفی عنوان کرد: استان از لحاظ ترانزیت جزو استان‌های اول و دوم در کشور است و در بحث ترانزیت نیز از نظر کامیون ۲۴۷ درصد و از نظر ارزش ۱۸۸ درصد افزایش داشته‌ایم.

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها