اقتصاد دانش بنیان مسیری برای تحقق رشد تولید

رشد تولید و اقتصاد در سایه توسعه دانش بنیان‌ها است و اقتصاد دانش بنیان تنها راه رسیدن به بهره وری برای تحقق رشد تولید و مهار تورم است.

به گزارش “پیام خاوران“، قرارگرفتن ایران در کنار کشورهای اقتصادی مهم نشان دهنده توسعه دیپلماسی اقتصادی و فعالیتهای اقتصادی ایران در سطح بین المللی و نشانه رشد اقتصاد ایران است.

دولت سیزدهم در بیش از دو سالی که از عمرش گذشته است، اقدامات ساختاری بسیاری را در حوزه‌های مختلف از جمله بازار سرمایه و بازارهای مالی و … انجام داده است که با استمرار سیاست مالی و پولی دولت در بودجه سال آینده و حفظ آرامش و ثبات در اقتصاد، سرمایه به جای ورود به بازارهای موازی به سمت بازار سرمایه و بخش‌های مولد حرکت خواهد کرد.

همچنین دولت سیزدهم همیشه بر اقدامات ساختاری در راستای توسعه و تقویت بازار سرمایه کشور تأکید داشته و جلوگیری از کسری بودجه در دو سال گذشته نیز از دیگر اقدامات مهم دولت در زمینه کنترل تورم بود. ضمن اینکه همواره تاکید رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دیگر مسئولان اقتصادی بر مهار تورم نه از مسیر رکود بلکه از مسیر رشد تولید بوده است.

اما در سمت دیگر ماجرا، کشور ایران به دلیل تحریم ها در برخی امور با مشکلاتی مواجه است هرچند دولت همواره سعی کرده با سیاست درست بین‌المللی و منطقه‌ای و با اتکا به راهکارهای درون زا مشکلات را پشت سر بگذارد.

فناوری و دانش همواره یکی از راه‌ها و مبانی توسعه اقتصادی هر کشوری بوده و امروزه یکی از شاخصهای اصلی توسعه‌یافتگی، دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است؛ بهترین دیپلماسی در دنیای امروز، دیپلماسی علم وفناوری است لذا توسعه پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد بهترین روش برای افزایش تولید و صادرات است.

پارکهای علم و فناوری به عنوان یکی از زنجیره‌های توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری شکل گرفته‌اند و محلی برای جذب متخصصان، دانشمندان و فناوران علم نوین است که بستر لازم را جهت اشتغال و توسعه فناوری و ورود به بازارهای جهانی، توسعه اقتصادی و رشد تولید را فراهم می‌کنند.

سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری رشد تولید و مهار تورم نام‌گذاری شده و دو موضوع بسیار مهم که اگر به فعلیت درآیند می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و افزایش صادرات را در بر داشته باشد؛ اما مسئله اصلی برای رشد تولید رفع موانع و مشکلات پیش روی این بخش مهم اقتصادی است که با نامگذاری امسال به نام”مهار تورم و رشد تولید” لزوم حمایت از پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان در جهت توسعه یافتگی و افزایش تولید احساس می‌شود.

پارک های علم و فناوری به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی برفناوری، امروزه مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده است.

بیشتر بخوانید   سفراستاندارخراسان جنوبی به شهرستان زیرکوه + عکس

۴ مرکز رشد در خراسان جنوبی فعال است

پارک علم و فناوری خراسان جنوبی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این راستا و با توجه به امکانات بالقوه استعداد مطلوبی که در زمینه های مختلف اقتصادی دارد در جهت تحقق آرمان توسعه علمی و بین المللی در سال ۱۳۹۰ راه اندازی و شروع به فعالیت کرده است. ایجاد چشمه های فناوری و تسهیل فرایند جذب، ارتقا، و انتشار آن برای تحقق محصولات در عرصه تولید صنعتی از جمله اهداف کلان پارک علم و فناوری خراسان جنوبی است.

رئیس پارک علم وفناوری خراسان جنوبی در گفتگوبا خبرنگار ما با اشاره به اینکه پارک یکی از بسترهای مهم برای رشد اقتصادی کشور و استان است،گفت:۲۱۵واحد فناور در این مجموعه فعالیت دارند.

محمدحسن مجیدی با بیان اینکه ۴ مرکز رشد در شهرستان های بیرجند، قاین، طبس و فردوس و یک واحد امور موسسات در مرکز استان فعال است ادامه داد: مناطقی در استان که مرکز رشد ندارند می توانند به این شهرستان ها مراجعه کرده و از آن ها خدمات بگیرند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱۵ واحد فناور در پارک علم و فناوری تاکید کرد: از این تعداد ۴۲ مورد دانش بنیان هستند و در امور موسسات پارک هم، ۴۰ شرکت رشد یافته حضور دارند.

۷۵ درصد شرکت های دانش بنیان خراسان جنوبی در پارک های علم و فناوری مسقر هستند

رئیس پارک علم وفناوری خراسان جنوبی گفت: از لحاظ میانگین کشوری به طور متوسط، ۲۵ درصد شرکت های دانش بنیان در پارک های علم و فناوری مسقر هستند در حالی که در خراسان جنوبی، از ۵۶ شرکت دانش بنیان استان، ۴۲ شرکت در پارک علم و فناوری مستقر است که ۷۵ درصد شرکت های دانش بنیان استان است.

مجیدی با اشاره به فعالیت ۴ مرکز رشد در پارک علم و فناوری استان از افزایش تعداد آن ها خبر داد و گفت: امسال پنجمین مرکز رشد استان به صورت مشترک با دانشگاه صنعتی بیرجند در این دانشگاه راه اندازی شد.

رئیس پارک علم وفناوری خراسان جنوبی ادامه داد: در زیست بوم علم وفناوری اولین مرکزی که ایجاد می شود مرکز کارآفرینی و نوآوری است در مرحله بالاتر آن مرکز رشد واحدهای فناور و سپس پردیس علم و فناوری است و در نهایت با احراز شرایط به تشکیل پارک علم و فناوری منجر می شود.

مجیدی تاکید کرد: برای ارتقای زیست بوم نوآوری و فناوری استان، راه اندازی دو پردیس علم و فناوری مشترک با دانشگاه بیرجند و شرکت شهرک های صنعتی استان و همچنین مرکز رشد مشترک با دانشگاه قاین در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید   مخالف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و مناطق ویژه هستیم

۲۷۰ واحد فناور عضو پارک علم و فناوری استان هستند

وی با تاکید براینکه افراد صاحب ایده نو و دارای فناوری‌های با قابلیت تجاری‌سازی می‌توانند وارد پارک علم و فناوری شوند تا با حمایت‌های این مجموعه ایده آنها تبدیل به محصول شود افزود: در حال حاضر ۲۷۰ واحد فناور عضو پارک علم و فناوری استان هستند و هر سال تعدادی واحد فناور وارد و برخی هم از مجوعه خارج می‌شوند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی، پارک علم و فناوری را مجموعه خدماتی و حمایتی معرفی کرد که وقتی صاحبان ایده به آن مراجعه می‌کنند از خدمات تیم مشاوره بهره‍‌مند می‌شود تا پژوهشگران کاری را شروع نکنند که به نتیجه نرسد.

مجیدی گفت: برای حمایت از واحدهای فناور گذاشتن فضای کارگاهی، آزمایشگاهی و دفتری به صاحبان ایده با هزینه حداقلی و یارانه‌ای واگذار می‌شود. صاحبان ایده در حوزه اولویت‌ها و محصولات مزیت‌دار استان مانند عناب، زرشک، پنبه، زعفران و سایر مورد حمایت ویژه پارک علم و فناوری قرار می‌گیرند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی درباره هماهنگی پژوهش های واحدهای فناور با نیازهای استان توضیح داد: شرکت‌های فناور مستقر در پارک مسئله دان‌کردن زرشک تازه، برداشت زعفران، دستگاه سورت و اندازه عناب را اختراع کردند. محققانی هم برای استفاده ریشه و ساقه زرشک، چروکیدگی و ظاهر عناب، ساخت قرص از ساقه زرشک در حال ساخت دستگاه‌هایی هستند.

راه‌اندازی پلتفرم «کشمو» برای فروش زعفران

وی به راه‌اندازی پلتفرم «کشمو» اشاره کرد که در زمینه فروش زعفران در کشور جایگاه خوبی پیدا کرده و محصول کشاورزان را بدون واسطه به خریدار ارائه می‌دهد. همچنین پلتفرم «روستا ما» در خصوص فروش گیاهان دارویی هم جزو اولویت های پارک علم و فناوری است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی گفت: ۲۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری در خصوص محصولات مزیت‌دار استان فعالیت دارند.

مجیدی ادامه داد: در زیست بوم علم وفناوری اولین مرکزی که ایجاد می‌شود مرکز کارآفرینی و نوآوری است در مرحله بالاتر آن مرکز رشد واحدهای فناور و سپس پردیس علم و فناوری است و در نهایت با احراز شرایط به تشکیل پارک علم و فناوری منجر ‌شود.

وی با بیان اینکه اکثر واحدها فعال در پارک با جواز تاسیس مشغول بکار هستند افزود: در راستای شبکه‌سازی تفاهم نامه‌هایی با مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها، فنی و حرفه‌ای، شرکت شهرک‌های صنعتی، جهاد دانشگاهی، مؤسسه آموزشی امام حسین(ع) و هولدینگ دانش بنیان مادر تخصصی لیدکو منعقد شده است.

بیشتر بخوانید   فضای سبز متصل به آرامستان بیرجند ساماندهی می‌شود

مجیدی به توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ۵مرکز رشد درخراسان جنوبی فعال هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به همکاری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در تدوین سند زیست بوم کارآفرینی و نوآوری استان اشاره کرد و افزود: با شرکت شهرک‌های صنعتی در جهت راه‌اندازی شهرک فناوری همکاری‌های لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۲۱۷واحد فناور در استان، گفت: هم اکنون ۵۸شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۴۲ شرکت در محل پارک علم و فناوری استان مستقر هستند.

برگزاری دوره‌های توانمندسازی و آموزشی

مجیدی به برگزاری دوره‌های توانمند‌سازی و آموزشی اشاره و بیان داشت: برگزاری دوره‌های آموزشی پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان، اصول ومبانی بازرگانی خارجی، جذب و پذیرش در پارک علم و فناوری، تجاری‌سازی کسب و کار‌های نوپا، استراتژی‌های کسب و کار و هوش مصنوعی و یادگیری عمیق از جمله این دوره‌ها است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به ترویج و گسترش تفکر فناورانه و نوآورانه در بین اقشار جامعه اشاره کرد و ادامه داد: استفاده ازظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی، برگزاری تور فناوری و راهیان پیشرفت، اجرای طرح ملی دستیارفناوری و گسترش مراکز کارآفرینی و نوآوری در راستای ترویج گسترش تفکر فناورانه برگزارشده است.

راه‌اندازی فن بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی

مجیدی به راه‌اندازی فن بازار منطقه‌ای خراسان جنوبی اشاره و عنوان کرد: کمک به تجاری‌سازی محصولات با استفاده از سامانه جان و بارگذاری اطلاعات شرکت‌ها و معرفی سامانه نان به دستگاه‌های اجرایی در جهت استفاده از نیاز فناورانه از اهداف تجاری‌سازی فناورانه پارک علم و فناوری استان در سال جاری بوده است.

به گفته وی، مرکز کارآفرینی و نوآوری، مرکزرشد و واحد‌های فناور، پردیس علم و فناوری و پارک علم و فناوری ازمراحل سیر تکاملی زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان محوری‌ترین پایه‌های اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: از ابتدای سال تا کنون پنجمین جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان است که برگزار می‌شود.

به راستی شرکت‌های دانش‌بنیان کشور که مجهز به مغزافزار‌های جوان و خلاق این مرز و بومند، برخوردار از ظرفیتی خارق العاده‌اند که می‌توانند در پیوند با صنایع، کمیت، کیفیت و نوآوری ورشد تولید را ارمغان تولید کنند و به مصاف تورم بروند.

بهار انصاری

انتهای پیام/ ۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها