اولویت واگذاری پروژه‌های عمرانی به دستگاه‌های تخصصی ودارای دفاتر فنی قوی درخراسان جنوبی

مدیرنظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: اولویت واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی سازمانها وادارات کل به دستگاه‌های تخصصی و دارای دفاتر فنی قوی در راستای ارتقای کیفیت اجرایی پروژه‌های عمرانی استان صورت می گیرد.

محسن عباسی در گفت وگو با خبرنگار ” پیام خاوران “ اظهار داشت: شوراي فني استان بالاترین مرجع تصمیم گیری وراهبری مسائل مختلف پروژه های عمرانی در استان می باشد که زیر نظر استاندارو دبیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی فعالیت می نماید و به منظور بررسي دقيق موضوعات مرتبط و دستيابي به راه‌حل‌هاي مناسب، از کارگروه‌هايي متشكل از گروه‌هاي كارشناسي با عناوين «کارگروه پیمان و ضوابط فنی»، «کارگروه نظارت»، «کارگروه آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی» و «کارگروه مصالح و تجهیزات صنعت ساخت» با دبیری نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان استفاده می‌کند.

وی افزود: در این راستا ۱۱ جلسه شورای فنی تشکیل و ۲۱۴ مصوبه مورد تایید اعضای شورای فنی استان قرار گرفته و برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی مربوطه ابلاغ شده است.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی استان با اشاره به عملکرد کارگروه نظارت در این سازمان بیان کرد: این کارگروه در راستای وظایف و اختیاراتی نسبت به برگزاری ۶ جلسه کارگروه با تعداد ۳۹ مصوبه برای ارجاع به شورای فنی اقدام نموده و در خصوص نواقص وسایل موجود در پروژه ها تصمیم گیری لازم در شورای فنی استان انجام شده است .

عباسی از دیگر اقدامات کارگروه نظارت را تشکیل کمیته نظارت شهرستان‌ها به منظور کنترل و پایش مستمر پروژه‌های عمرانی سطح استان و بازدید از ۴۴ پروژه ملی و استانی در ۴ شهرستان و حدود ۱۲ دستگاه اجرایی بر شمرد.

وی همچنین پیگیری در اولویت واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی سازمانها وادارات کل به دستگاه‌های تخصصی و دارای دفاتر فنی قوی در راستای ارتقای کیفیت اجرایی پروژه‌های عمرانی استان بازدید و پایش مستمر از آزمایشگاه‌های فنی سطح استان به منظور ارتقای سطح کیفی و سلامت آزمایشات در حال انجام را از دیگر اقداماتی دانست که در این کارگروه پیگیری می شود.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی:مشروعیت مسئولان نظام در طهارت مالی است

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی استان ادامه داد: به منظور بالا بردن سطح کیفی پروژه‌های عمرانی تمام ناظرین فنی دستگاه‌های اجرایی و سرپرستان کارگاه‌های پیمانکاران شاغل در سطح استان مکلف به گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی مصوب کارگروه آموزش زیر مجموعه شورای فنی استان شدند.

عباسی افزود: در تمامی بازدیدهای صورت گرفته اطلاعات فنی و اجرایی از قبیل پیشرفت فیزیکی، نتایج آزمایشات، نحوه اجرا و ارجاع کار و وضعیت و کیفیت اجرا مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از آن نواقص موجود پروژه‌ها در کارگروه نظارت زیر مجموعه شورای فنی مورد بحث و به دستگاه‌های مربوطه برای رفع ایراد ارجاع شد.

وی کنترل مصوبات شورای فنی استان در بازدیدها از جمله تاکید بر استفاده از مصالح مرتبط با صنعت ساخت تولید داخل استان و دارای استانداردهای لازم و ثبت و بارگذاری اطلاعات پروژه‌های عمرانی استان در سامانه نظارت، تهیه و تنظیم گزارش تفصیلی از بازدید پروژه‌های عمرانی را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این کارگروه دانست.
مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی استان به وظایف و اقدامات انجام شده در کارگروه آموزش و ترویج ضوابط نظام فنی و اجرایی اشاره و تصریح کرد: در راستای وظایف و اختیارات این کارگروه نسبت به برگزاری ۷ جلسه کمیته تخصصی و ۶ جلسه کارگروه با تعداد ۵۵ مصوبه برای ارجاع به شورای فنی اقدام شده است.

عباسی افزود: این اقدامات شامل فراهم آوردن امکان حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی عوامل اجرایی موجود در استان و ایجاد زمینه مشارکت تشکل‌های غیردولتی استانی (صنفی–تخصصی) در تصمیمات شورا، ايجاد شرایط مناسب به‌منظور ارتقاي توان فني، مهندسي و تخصصي عوامل اجرايي استان و همكاري و مشاركت در نیازسنجی و تدوين مقررات فني، بخشنامه‌هاي مرتبط با نظام فني و اجرايي، ضوابط تشخيص صلاحيت پيمانكاران و مشاوران و تهيه فهارس بهاي پايه است.

بیشتر بخوانید   اختصاص1000میلیارد تومان به زیرساخت های خراسان جنوبی/ یک هزار روستا در استان خالی از سکنه است

عباسی همچنین پیشنهادات در خصوص فهارس بهای پايه براي رشته‌هاي مختلف در صورت نياز و پيشنهاد آن به سازمان برنامه وبودجه کشور به منظور تاييد، تهيه ضرايب منطقه‌اي جهت پيش‌بيني در قراردادها براي مناطق مختلف استان نسبت به قيمت‌هاي پايه که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تنظیم شده و پیشنهاد آن به سازمان برنامه وبودجه کشور برای تایید را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.

وی به کارگروه مصالح و تجهیزات صنعت ساخت اشاره کرد و گفت: در راستای وظایف و اختیارات این کارگروه نیز نسبت به برگزاری ۱۰ جلسه کمیته تخصصی (بر اساس بازدیدهای صورت پذیرفته از برخی از کارگاه‌های تولیدی و کارخانجات مصالح مرتبط با صنعت ساخت در استان) و ۸ جلسه کارگروه با تعداد ۷۱ مصوبه جهت ارجاع به شورای فنی اقدام کرده است.

مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دبیر شورای فنی استان این اقدامات را شامل ایجاد زمینه لازم برای حداکثر استفاده از ظرفیت‌های اجرایی استان در تامین، تولید، استانداردسازی و بومی‌سازی مصالح و فناوری‌های نوین ساخت و بهره‌گیری از انرژی‌های نو مطابق با ملاحظات زیست محیطی اعلام کرد.

عباسی همچنین از فعالیت کارگروه پیمان و ضوابط فنی نیز خبر داد و افزود: برگزاری ۱۲ جلسه کارگروه پیمان و ضوابط فنی با تعداد ۳۷ مصوبه ( شامل موضوعات استعلام در مورد بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های صادره از نظام فنی و اجرایی کشور ، استعلام در مورد آیتم های فهرست بها، استعلام در مورد نحوه عمل در بررسی صورت وضعیت‌ها، بررسی اختلاف بین پیمانکار و کارفرما، بررسی تغییر نحوه اجرای پروژه از پیمانی به امانی، بررسی درخواست فسخ پیمان انجام شده است.

بیشتر بخوانید   کارفرمایان ارسال لیست حق بیمه را پشت گوش نیندازند

امور مشاوران و پیمانکاران دربازه شهریور سال گذشته تا شهریور امسال ۶۲ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و مشاوره در رشته های مختلف در استان صادر نموده ومباحث مختلف مرتبط از جمله ارزشیابی،رسیدگی به تخلفات احتمالی پیمانکاران و مشاوران را دنبال می نماید.

وی ادامه داد: همچنین در راستای مشارکت و واگذاری پروژه‌های تملک دارائی‌های سرمایه ای استان به بخش غیر دولتی و راهبری موارد مرتبط با آن توسط دستگاه‌های اجرایی استان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اقداماتی چون مشارکت و همکاری در ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی استان به تهیه و تدوین گزارشات تصمیم به واگذاری (ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه‌ها قابل واگذاری) برای تمام پروژه‌های مصوب در کارگروه واگذاری استان و برگزاری مجدد کارگروه به منظور بررسی و تصویب نحوه واگذاری و مدل مالی پیش بینی شده و انجام فراخوان، ملزم کردن دستگاه‌های اجرایی استان به تکمیل کاربرگ‌های همسان واگذاری و تهیه گزارشات مربوطه و معرفی پروژه‌های با قابلیت واگذاری به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در تبصره (۱۹) قانون بودجه و بارگذاری پروژه‌های مذکور در سامانه الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه گذاری زیرساختی انجام داده است.

وی مشارکت در برگزاری جلسات کارگروه برای تصویب نحوه واگذاری پروژ‌ه‌ها به استناد گزارشات مذکور و برگزاری فراخوان پروژه‌های نهایی، هدف گذاری و مشخص کردن پروژه‌های قابل واگذاری به منظور استفاده از یارانه سود تسهیلات با استفاده از تبصره (۱۹) توسط دستگاه‌های اجرایی استان، تصویب توزیع اعتبارات تبصره(۱۹) قانون بودجه بین پروژه های با قابلیت مشارکت و واگذاری به بخش غیر دولتی در کمیته های برنامه ریزی شهرستانها و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی استان را از دیگر اقدامات انجام شده است.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها