پزشکی|دکترمحمدی فرد:خدمات رادیولوژی به بیماران کرونایی درسه بیمارستان بیرجند

بیمارستان ولیعصر(عج)برای تصویر برداری ازبیماران کرونایی به ویژه بیماران بستری اختصاص یافته و در بیمارستانهای امام رضا(ع)و رازی،تصویربرداری از بیماران کرونایی و در کنار آن تصویر برداری از بیماران ترومایی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی “ پیام خاوران ” هشتم نوامبر، روز جهانی رادیولوژی است. در چنین روزی در سال ۱۸۹۵، ویلهلم کنراد رونتگن وجود اشعه اکس را کشف کرد. با مشاهده ساطع شدن نور از یک ورق فلورسنت (جسمی که بر اثر تابشی خاص، مانند اشعه اکس، از خود نور می‌دهد) که در نزدیکی یک لامپ اشعه کاتودی قرار گرفته بود، رونتگن برای اولین بار به وجود اشعه اکس پی برد. طی آزمایش‌های بعدی، او متوجه شد که اشیاء مختلف، اثر متفاوتی بر اشعه عبوری دارند. رونتگن با ثابت نگه‌داشتن دست همسرش در جلوی یک فیلم فلورسنت، اولین عکس رادیولوژی تاریخ را ثبت کرد.

روز رادیولوژی بهانه ای است تا به تلاشگران این عرصه به ویژه به تمامی متخصص رادیولوژی و فعالان این عرصه  که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت دارند خداقوت دست مریزاد بگوییم. مدافعان سلامت که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا جهادگونه خدمت می کنند و کمتر نامی از آن ها به میان آمده است،آری آنان فعالان عرصه رادیولوژی هستند.

این مناسبت بهانه ای شد تا در گفت وگو با دکتر مهیار محمدی فرد متخصص رادیولوژی،فلوشیپ اینترونشن و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره اقدامات بخش رادیولوژی در مبارزه با کرونا بیشترسخن به میان آوریم.

دکتر مهیار محمدی فرد متخصص رادیولوژی،فلوشیپ اینترونشن و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است که همواره نام وکارنامه علمی و اجرایی او وفعالیت در عرصه های اجتماعی زبانزد است.

وی می گوید: باشیوع ویروس کرونا بخشهای رادیولوژی بیمارستان های امام رضا(ع)، ولیعصر(عج)و رازی بیرجند درگیر تصویربرداری از بیماران کرونایی شدند و تلاش ما در سه بیمارستان مذکورو درراس آن بیمارستان ولیعصر(عج) به عنوان سانتر بیماران کرونایی و اخیرا نیز بخشی از بیمارستان رازی به بیماران کرونا اختصاص یافته تا خدمات هرچه بهتر به این بیماران ارائه شود.

بیشتر بخوانید   اَبَرسرمایه گذاران در راه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

 

بیشتر بخوانید:

یک بیمارستان دیگر در بیرجند برای درمان کرونایی‌ها تجهیز شد

نیاز حیاتی به پلاسما در خراسان جنوبی

 

این متخصص رادیولوژی بیان می کند: بیمارستان ولیعصر (عج)برای تصویر برداری از بیماران کرونایی به ویژه بیماران بستری اختصاص یافته ودر بیمارستان های امام رضا(ع) و رازی، تصویربرداری از بیماران کرونایی و در کنار آن تصویر برداری از بیماران ترومایی انجام می شود.

دکتر محمدی فرد با بیان اینکه برای انجام سی تی اسکن از پروتکل استاندارد low dose سی تی اسکن استفاده می شود خاطر نشان می سازد: استاندارد سازی ریپورت ها نیز به نحو احسنت در حال انجام و همکاران ما ریپورت ها را به صورت استاندارد طی ۲۴ ساعت ارائه می دهند وباید گفت استاندارد سازی ریپورت ها در مرحله تشخیص و درمان بسیار مهم است.

متخصص رادیولوژی، فلوشیپ اینترونشن و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجندبابیان اینکه نتیجه سی تی اسکن برخلاف تست PCR بلافاصله آماده و در اختیار پزشک قرار می گیرد اظهار می دارد: زمانی که پزشک نمای خیلی بیان کننده بیماری را دارد، تشخیص بیماری آسان بوده و حتی اگر تست PCR هم منفی باشد، باز هم این بیماران صددرصد مبتلا به کرونا هستند. همچنین اکثر بیمارانی که با تروما مراجعه می کنند، همزمان درگیری کرونا هم دارند و همکاران جراح از جمله جراح اعصاب با از خود گذشتگی و ایثار این بیماران را عمل و درمان می کنند.

این متخصص رادیولوژی بابیان اینکه حدود ۵۰ درصدهمکاران شاغل در بخشهای رادیولوژی به کرونا مبتلا شدند بیان داشت:در بخشهای رادیولوژی و سی تی اسکن علی رغم رعایت کامل پروتکشن ها توسط همکاران، باز هم به علت تعدد اکسپوز و بیماران، حدود۵۰ درصد از همکاران ما در بخشهای رادیولوژی که شامل رادیوتکنولوژیست ها،دستیاران، منشی ها و بیماربران است، به کرونا مبتلا شدند. که خوشبختانه اکثر آن ها بهبود یافته و تنها یک نفر از همکاران ما حالشان مساعد نیست که برایشان آرزوی سلامتی داریم.

بیشتر بخوانید   اهدای عضو پرستار فداکار قاینی جان 3 بیماررا زندگی دوباره بخشید+ عکس

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

 

وی از بیماران عزیز تقاضا کرد برای حفظ سلامت خود و ارائه خدمات بهتر به بیماران اورژانسی، ازمراجعات غیر ضروری خودداری کنند.

دکتر محمدی فرد می گوید: گاهی اوقات افرادی مراجعه می کنند که با فرد مبتلا در ارتباط بوده و می خواهند از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند که در این مرحله ممکن است سی تی اسکن منفی باشد علی رغم اینکه آن افراد درگیر هستند چون ممکن است افراد به کرونا مبتلا شوند و ریه آن ها درگیر نشود و با ضعف و بیحالی و درگیری سیستم گوارش همراه باشد و یا اینکه ممکن است در آن زمانی که مراجعه می کنند دوره کومون بیماری بوده و علائمی در ریه ظاهر نشده باشد و یک هفته بعد علائم ظاهر شود.بنابراین لطفا بیمارانی مراجعه کنند که علائم ریوی داشته و با دستور پزشک باشد.

متخصص رادیولوژی، فلوشیپ اینترونشن و دانشیاردانشگاه علوم پزشکی بیرجند ضمن تبریک روز رادیولوژی به تمام همکاران خود اعم از متخصصین رادیولوژی،کارشناسان و دستیاران رادیولوژی و قدردانی از زحمات آن ها در خط مقدم مبارزه با کرونا بیان داشت: امیدوارم خداوند متعال به همه مدافعان سلامت،صحت و توفیق خدمت صادقانه عنایت فرماید. همچنین از هم استانی های عزیز تقاضا می شود با رعایت پروتکل های بهداشتی یاری گر مدافعان سلامت باشند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها