خروج از بحران کرونا در خراسان جنوبی/ وضعیت شکننده است

سومین ماه پاییز رنگارنگ در خراسان جنوبی در حالی از نیمه گذشته است که با همراهی مردم و اصناف، رنگ قرمز کرونایی این استان به نارنجی بازگشت.

به گزارش “پیام خاوران “ ؛ از ۱۰ اسفندماه سال گذشته که اولین مورد مثبت بیماری کرونا در خراسان جنوبی ثبت شد تلاش ستاد مدیریت کرونا برای پیشگیری از شیوع این بیماری با طراحی سناریوهای مختلف آغاز و در پیک های مختلف طرح ها و محدودیت هایی برای مهار این ویروس پیش بینی شد.

هم اینک که در پیک سوم شیوع کرونا قرار داریم با توجه به سیر صعودی شمار مبتلایان و مرگ و میرها، طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا و اعمال محدودیت های جدید به عنوان یکی از راهبردهای هفتگانه مدیریت بیماری کرونا از ابتدای آذر امسال به مرحله اجرا درآمد. در این طرح مناطق به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم بندی شدند که این رنگ بندی و ملاک تعیین وضعیت های سه گانه شهرها، میزان بستری تست پی.سی.آر مثبت به ازای هر یک صد هزار نفر در نظر گرفته شد.

محدودیت های ۲ هفته ای کرونایی از اول آذر تا پانزدهم آن، اگرچه کرونا را به طور کامل زمین گیر نکرد، اما آثار امیدوار کننده آن نشان داد که با اعمال سیاست های درست و اجرای قاطع و دقیق آن می توان حتی بدون نبود درمان قطعی و واکسن، در کنار کرونا مسالمت آمیز زندگی کرد و شاهد از دست رفتن عزیزان نبود؛ دیر یا زود درمانی برای کرونا پیدا خواهد شد اما حتی اگر زودتر هم رخ بدهد، عزیزانی که تا کنون از دست داده ایم، دیگر نزد ما نیستند.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۳۱ هزار و ۱۴۸ آزمایش از زمان شروع اپیدمی کرونا تا روز گذشته انجام شده که از این تعداد جواب ۱۷ هزار و ۶۴۹ نمونه منفی بوده و ۱۳ هزار و ۴۹۹ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

رنگ نقشه خراسان‌ جنوبی به نارنجی تغییر رنگ داد

بنابه گفته محمد دهقانی فیروزآبادی پیش از اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در اول آذر ماه، هفت شهرستان استان خراسان جنوبی در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی بودند.

وی می افزاید: هم اکنون خراسان‌ جنوبی از وضعیت بحرانی کرونا خارج شده و رنگ نقشه استان به نارنجی تغییر رنگ داد. بر همین اساس ۹ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی یا پرخطر و شهرستان‌های خوسف و درمیان در وضعیت زرد یا با خطر متوسط قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید   اعزام دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی به راهیان نور

 

بیشتر بخوانید 

توصیه یک پزشک عفونی: بیماران کرونایی دیرهنگام به بیمارستان مراجعه نکنند

موفقیت گام اول و ادامه محدودیت‌ها در خراسان جنوبی

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به وضعیت شکننده کرونا اشاره و تأکید می کند: اما رنگ‌بندی نارنجی به این معنا نیست که همه شهرستان‌ها وضعیت خوبی دارند و وضعیت نگران کننده نیست بلکه با تغییر مختصر ممکن است بلافاصله برخی شهرستان‌ها به وضعیت قرمز بازگردند.

به گفته وی تاکنون هیچ شهری سفید نشده است که همین امر ضرورت تنویر افکار عمومی به منظور پرهیز آنان از عادی انگاری شرایط را دوچندان می کند. اگر مردم بعد از شکستن پیک اخیر که اتفاق افتاد، همچنان این روند را ادامه دهند ما نتایج بهتر و بیشتری را خواهیم دید اما اگر شرایط عادی انگارانه شود و به قبل برگردد که استفاده از ماسک، شست و شوی دست و بخصوص دورهمی‌های خانوادگی و شبانه که عامل ۵۱ درصد از کل ابتلاها در کشور و در استان ما بالای ۶۰ درصد است رعایت نشود، قطعا پیک چهارم را خواهیم داشت.

دهقانی فیروزآبادی می گوید: پیش بینی این است که اگر پیک چهارم کرونا در زمستان اتفاق بیفتد، قطعا از پیک‌های قبلی بدتر خواهد بود.

اجرای محدودیت ها از طرف مسئولان و جدی گرفتن آن ها از طرف مردم خراسان جنوبی نشان داد که کنترل و ریشه کنی کرونا امری دوسویه است و بدون همراهی مردم این امر میسر نمی شود، در این میان نقش مردم به عنوان عاملان قانون حایز اهمیت است چرا که یکه تازی کرونا با حضور جمع و تجمعات است.

آنچه این روزها و پس از سپری شدن مهلت اعمال محدودیت های گسترده در سراسر کشور موجب نگرانی است نزدیک شدن به شب یلدا و دورهمی هایی است که به رسم دیرینه در اکثر خانواده های ایرانی ها برگزار می شود، دورهمی های که امسال با وجود مهمان ناخوانده کرونا، بیشتر بزرگترهای فامیل که سن و سالی نیز از آن‌ها گذشته را نشانه گرفته است.

نگرانی از دورهمی های شب یلدا

یک شهروند ۳۷ ساله بیرجندی با بیان اینکه با نارنجی شدن وضعیت کرونا در استان چندان خبر شادی بخشی نیست باید محدودیت‌ها تداوم یابد تا شاهد مرگ و میر و ابتلای بیشتر مردم نباشیم، می گوید: اگر مردم رعایت نکنند خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را می کنیم مجدداً وارد مرحله قرمز و بحرانی کرونا می‌شویم.

بیشتر بخوانید   عیادت فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از محیط بان قاینی+ تصاویر

محمد کلاته بجدی با ابراز نگرانی از دورهمی های شب یلدا، تأکید می کند: اگر می خواهیم این ویروس را شکست دهیم و دیگر به قرنطینه ۲ هفته ای و شاید بیشتر برنگردیم باید به محدودیت ها، پروتکل ها و همه اصول مقابله با کرونا اهمیت بدهیم. وگرنه به بهانه یلدا و اینکه یک شب که هزار شب نمی شود، هرچه رشته ایم پنبه خواهد شد.

وی معتقد است منصفانه نیست که مدافعان سلامت با مرگ دست و پنجه نرم کنند، اما شهروندان بی توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشند.

متخصصان حوزه سلامت نیز تاکید می کنند؛ سرنوشت مرگ های کرونایی به رفتارهای بهداشتی شهروندان گره خورده است. میهمانی های خانوادگی از کانون های اصلی انتقال کرونا است و چنانچه یک فرد مثبت حتی بدون علامت در جمع خانوادگی حضور داشته باشد، بعد از نهایتا ۴ ساعت می تواند همه اعضا را مبتلا کند. به همین دلیل متخصصان حوزه سلامت هشدار می دهند تا زمانی که دورهمی های خانوادگی برقرار باشد، همه این محدودیت ها بی ثمر خواهند بود.

شیوع پیک سوم کرونا که پاییز سختی را برای خراسان جنوبی رقم زد عامل اصلی آن دورهمی‌های خانوادگی بود. بنا بر اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند براساس بررسی‌های انجام شده از ابتدای مهر امسال با شروع پیک سوم کرونا ۶۷.۲ درصد موارد جدید ابتلا در خراسان جنوبی، انتقال خانوادگی بوده است.

خطر اوج مجدد کرونا

زهره حیدری زن میانسال بیرجندی نیز مرگ و میر و غم و دردهای بیماران کرونایی به ویژه فوت جوانان را بسیار زجرآور توصیف می کند و می افزاید: من ماه‌ها است به خانه اقوام خود نرفته ام همسر من کار آزاد دارد که این روزهای کرونایی شرایط ما را سخت‌تر کرده کاش کسانی که به دورهمی و بازارگردی می روند کمی این وضعیت سخت مردم را درک می کردند تا بساط این بیماری منحوس زودتر برچیده می‌شد.

وی با گلایه از شلوغی این روزهای برخی ادارات (بنیاد مسکن) بدون رعایت مسائل بهداشتی، می گوید: وقتی این اداره ها با نحوه عملکرد نادرست خود رعایت نمی کنند از اصناف و مردم چه توقعی می توان داشت.

بیشتر بخوانید   شرکت گاز خراسان جنوبی نمره کامل ارزیابی عملکرد ستاد اقامه نماز استان را کسب کرد

این شهروند با ابراز نگرانی از حطر اوج مجدد کرونا در زمستان از مردم می خواهد؛ در این دوران به دیدن پدربزرگ و مادربزرگ ها نروند، نگویید چون ماسک می زنم پس کسی هم بیمار نمی شود. خیر. ماسک زدن در فضای بسته به مدت طولانی بی فایده است. فعلا مهمانی‌های خانوادگی، بازارگردی و … را کنار بگذاریم. چون اگر مراقبت نکنیم دوباره روز از نو و روزی از نو.

ساده‌انگاری پاشنه‌آشیل مهار کرونا

استاندار خراسان جنوبی نیز در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا می گوید: تغییر رنگ استان از قرمز به نارنجی مرهون همدلی و همراهی مثال‌زدنی مردم با ستاد مدیریت کرونا است.

حمید ملانوری در ادامه می افزاید: بعد از کسب موفقیت بزرگ استان در تغییر رنگ از قرمز به نارنجی، بزرگترین آسیب به آن، عادی انگاری این بیماری از طرف مردم است که می‌تواند باعث از بین رفتن تمامی زحمات هفته‌های اخیر باشد.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

وی با اشاره به در پیش بودن مراسم سنتی شب یلدا تأکید می کند: ساده انگاری و برگزاری شب نشینی‌های شبانه و دورهمی‌ها به ویژه شب یلدا می‌تواند پاشنه آشیل همه تلاش‌های صورت گرفته باشد لذا از مردم می‌خواهیم همچون گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهبود وضعیت استان در مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند.

سخن آخر

از پانزدهم آذر ماه و با پایان یافتن محدودیت‌های کرونایی، شرایط کاری اصناف و فعالیت های روزمره در مناطق نارنجی کمی سهل‌تر شده است و برخی مشاغل بجز گروه های سه و چهار فقط در ساعت های مشخص شده اجازه بازگشایی یافته‌اند اما از آنجا که یکی از علل همه گیری کرونا ترددهای بی هدف، برگزاری جشن ها، ختم ها و دورهمی های خانوادگی است نگرانی از شیوع دوباره این ویروس و امکان بازگشت دوباره به شرایط قرمز و بحرانی وجود دارد.

اکنون با توجه به اینکه هنوز واکسن کرونا در کشور مورد استفاده قرار نگرفته تنها راه مبارزه با کرونا طبق نظر کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان در خانه ماندن، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است که تداوم این امر می‌تواند نتایج بهتری به دنبال داشته باشد.

منبع:شبستان

انتهای پیام /۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها