هیچ پرونده معوقه‌ای تا پایان سال در شعب دادگستری باقی نماند

 رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: هیچ پرونده معوقه‌ای تا پایان سال در شعب دادگستری خراسان‌جنوبی نباید باقی بماند.

به گزارش “پیام خاوران “ ، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، صبح چهارشنبه در نشست فصلی روساء و دادستان‌های حوزه‌های قضائی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تأکید ویژه رئیس قوه قضائیه بر اجرایی شدن سند تحول قوه قضائیه است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به درخواست رهبر معظم انقلاب اسلامی از رئیس قوه قضائیه در حکم انتصاب بر یک برنامه تحولی در قوه قضائیه گفت: بعد از سال‌ها ما شاهد انتشار و تصویب سندی در قوه قضائیه هستیم که بسیار محکم، متقن و کارآمد و براساس نیازمندی‌ها در دادگستری است.

 

نیازمند اقدامات جهادی برای تحول در قوه قضائیه هستیم

حمیدی با بیان اینکه امروز بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی قوه قضائیه تجارب بسیار ارزشمندی را به دست آورده است، ادامه‌داد: آنچه امروز در قوه قضائیه باید انجام شود یک جهش و اقدام جهادگونه و شتاب لازم همراه با عقلانیت برای تحول است.

وی بیان‌کرد: هدف ما این است قوه قضائیه در طراز نظام جمهوری اسلامی اسلام قرار گیرد که برای رسیدن به آن سند تحول قوه قضائیه تدوین و به تصویب رسیده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با تأکید براینکه سند تحول قوه قضائیه به دنبال کاهش آسیب‌های اجتماعی در قوه قضائیه است، گفت: این سند در چهار فصل کلیات، برنامه‌های تحولی، نظام مدیریتی و اجرای برنامه تحولی و نظام راهبری، پایش و نظارت تدوین شده است.

 

۱۸ چالش برای انجام مأموریت‌های قوه قضائیه داریم

حمیدی افزود: در مجموع در این چهار فصل ما هفت مأموریت و ۱۸ چالش و ۴۸ عامل به وجود آوردنده این چالش‌ها و ۷۳ راهبرد برای رفع چالش‌ها و ۱۶۸ راهکار عملی و قابل اجرا برای رسیدن به راهبردها داریم.

بیشتر بخوانید   ۱۵۱۵ پرونده در خراسان جنوبی به صورت آنلاین رسیدگی شد

وی با بیان اینکه شاه فصل سند در فصل دوم است، گفت: در این فصل هفت مأموریت برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است که مهمترین و اصلی ترین آن رسیدگی به تظلمات است.

 

بیشتر بخوانید 

راه اندازی مرکز مراقبت الکترونیکی زندانیان

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی: نقش بازرسی پررنگ‌تر شده است

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در هدف رسیدگی دقیق به تظلمات با سه چالش رو به رو هستیم، اظهارکرد: غیر متقن بودن برخی آراء قضائی، اطاله فرایند دادرسی و اجرای ناقص و دیرهنگام برخی احکام قضائی این سه چالش است.

حمیدی گفت: پنج عامل موجب غیر متقن بودن آراء قضایی، پنج مورد موجب اطاله دادرسی، سه عامل موجب اجرای دیرهنگام برخی احکام قضائی می‌شود.

 

تحدید سلیقه‌ای برخی آزادی‌های مشروع یک چالش است

وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع از دیگر وظایف قوه قضائیه است، گفت: در این عرصه نیز با چهار چالش مصدایق فراوان تضییع حقوق عامه، تحدید سلیقه‌ای برخی از آزادی‌های مشروع برخلاف قانون، ناکافی بودن اقدامات انجام شده در امور حسبیه و کسرت فراوان تضییع حقوق ایران و ایرانیان در عرصه بین‌المللی رو به رو هستیم.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور از دیگر وظایف قوه قضائیه است، اظهارکرد: در این عرصه نیز با سه چالش رو به رو هستیم که اجرای ناقص برخی از قوانین مرتبط با دستگاه‌های موضوع قانون تشکیل سازمان بازرسی، استفاده غیر بهینه از توان نظارتی بر دستگاه‌ها، اجرای غیر بهینه از توان نظارتی بر دادسراها و دادگاه ها این سه چالش هستند.

بیشتر بخوانید   زنگ انقلاب در بیرجند با حضور فرزند شهید مدافع حرم نواخته شد

حمیدی با تأکید بر اینکه کشف جرم و تعقیب مجرمین و اجرای حدود نیز از وظایف قوه قضائیه است، افزود: در سند تحویلی قوه قضائیه نیز دو چالش برای انجام این مأموریت در نظر گرفته شه که دشواری کشف جرم و ضعف در کیفیت اجرای احکام کیفری این دو چالش است

وی گفت: مأموریت دیگر و در حقیقت پنجمین مأموریت که در این سند برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده است پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی است که در این حوزه با سه چالش تزلزل در روابط حقوقی افراد، ضعف در حذف عوامل اصلی شکل‌گیری جرائم و پایین بودن تبعات ارتکاب جرم رو به رو هستیم.

 

برخی قوانین بازدارنده نیست

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نتوانسته‌ایم عوامل شکل‌گیری جرائم را در جامعه بخشکانیم، اظهارکرد: متأسفانه برخی از قوانین ما بازدارندگی لازم در حوزه ارتکاب حوزه را ندارند.

حمیدی با بیان اینکه مأموریت ششم تدوین شده در سند تحولی برای قوه قضائیه اصلاح مجرمان است، بیان‌کرد: در این حوزه نیز موانعی چون صدور برخی از احکام قضائی غیر موثر بر اصلاح مجرمان، اثر بخشی محدود اقدامات اصلاحی در زندان‌ها و عدم حمایت مؤثر از محکومان پس از اتمام دوره حبس وجود دارد.

وی گفت: در حوزه مأموریت هفتم یعنی حمایت از حقوق مالکیت افراد نیز با چالش‌هایی چون تزلزل مالکیت اموال غیرمنقول و ضعف از صیانت در حقوق در اجرای ثبت مواجه هستیم

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تأکید رئیس قوه قضائیه بر بازنگری سند تحولی هر چند سال یک بار است، افزود: این سند را همه همکاران دادگستری و قضات محترم مطالعه و مد نظر قرار بدهند.

بیشتر بخوانید   گلایه نماینده سربیشه و نهبندان در مجلس از دولت؛ چرا کولبری در خراسان جنوبی ‌متوقف شد؟

پرونده‌های معوقه را رصد دائمی کنید

حمیدی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های معوقه از دغدغه‌های ما در دادگستری بوده است، گفت: درخواست ما از دادستان‌ها و قضات این است که پرونده‌های معوقه را رصد دائمی داشته باشید تا در شعبات دادگستری پرونده معوقه باقی نماند.

وی اظهارکرد: براساس تصمیمات گرفته شده تا پایان سال نباید هیچ پرونده معوقه‌ای در شعبات در مرکز استان و شهرستان‌ها داشته باشیم.

 

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

 

 

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی همچنین در این جلسه یاد و خاطره دو شهید دادگستری خراسان‌جنوبی مرحوم شهید زنجانی و شهید عبدالهی که در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی در کرمان به شهادت رسیدند و امروز هفدهم دی ماه سالگرد شهادت آنان بود را گرامی داشت.

منبع:مهر

انتهای پیام/ ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها