اما و اگرهای برگزاری امتحانات در دانشگاه بیرجند

معاون آموزشی دانشگاه بیرجند گفت: تشخیص استاد را برای نمره و ارزشیابی مبنای کار قرار دادیم و اگر استاد تشخیص دهد که اینترنت قطع شده و دانشجو متضرر شده، دوباره امتحان برگزار خواهد شد و یا اگر دانشجو برای حذف درس تقاضا دهد، به درخواستش رسیدگی خواهد شد.

به گزارش “پیام خاوران “، محسن آیتی اظهار کرد: چگونگی ارزشـیابی پایـانی و برگزاری امتحانـات نیمسال تحصـیلی جاری، مواردی از سوی وزارت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: با توجه به تداوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور و ضرورت حفظ سلامت همه دانشگاهیان از جمله اسـتادان، دانشـجویان، کارشـناسان و کارکنان، شایسـته است در صورت عدم امکان رعـایت کامـل و همه جـانبه ضوابـط و دسـتورالعمل‌هـای وزارت بهـداشت، درمـان و آموزش پزشکی، ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی به صورت غیرحضوری به انجام رسد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه درصورت برگزاری امتحانات به شـیوه غیرحضوری، با تأکیـد مجـدد بر اینکه استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشـجو در آن درس اسـت، می‌تـوان از انواع روش‌هـای متنوع مطرح شـده در دستورالعمل پیشین بهره گرفت.

آیتی ادامه داد: بـا توجه به اولویت در برگزاری حضوری امتحانـات به منظور تضـمین کیفیت، درصورتی که دانشـگاه یا اسـتادان تشخیص دهند که امتحانات باید به شیوه حضوری برگزار شود، ضروری است همه پروتکل‌های بهـداشتی مربوط به محیط‌های دانشـگاهی از جمله ضوابط اعلام شده به ویژه فاصـله‌گـذاری اجتمـاعی به هنگام برگزاری آزمون‌ها به دقت رعایت شوند.

وی با بیان اینکه چیـدمان محل برگزاری آزمون به گونه‌ای خواهد بود که دانشـجویان از یکدیگر فاصله ایمن (یک و نیم‌متر) داشته باشند، تصریح کرد: ضروری است طول زمان برگزاری هر آزمون به حداقل ممکن کاهش می‌یابد و از برگزاری امتحـان در ساعات آخر روز (۱۸ عصـر به بعد) خودداری می‌شود تا دانشجویان ساکن شهرهای نزدیک به محل تحصیل بتوانند به منازل خود بازگردند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه از تجمع افراد در فضاهای مختلف دانشگاه و محل برگزاری امتحانات اجتناب خواهد شد، تصریح کرد: در صـورت اسـتفاده از وسایـل نقلیـه عمـومی در محـوطه دانشـگاه و در ایـام برگزاری امتحانات، رعایت فاصله ایمن بین سرنشینان ضروری است و از ورود افراد مبتلا یا مشـکوک به کوویـد-۱۹ یـا دارای علائم سـرفه، تنگی نفس و سرماخوردگی ممانعت خواهد شد و امکان حـذف درس یا نیمسال به دلیل ضـرورت پزشـکی برای دانشجویان مبتلا فراهم می‌شود.

 

بیشتر بخوانید

دانشگاه بیرجند براساس نیازهای منطقه توانمندسازی می‌شود

بیشتر بخوانید   معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

دانشگاه بیرجند در بین دانشگاه‌های سبز جهان

 

آیتی با اشاره به رعایت اصول تهویه، پاکیزگی و ضـدعفونی کردن سـرویس‌های بهـداشتی در محل برگزاری آزمون‌ها، افزود: به منظور کـاهش ظرفیت خوابگاه‌ها یا پرهیز از فعالسازی خوابگاه‌های دانشـجویی و با توجه به اعلام آمادگی بسـیاری از دانشـگاه‌های کشور برای میزبانی ارزشـیابی دانشـجویان دیگر دانشـگاه‌ها در واحدهای مختلف خود در سطح کشور، دانشگاه هماهنگی لازم را برای امکان حضور و ارزشـیابی دانشـجویان در یکی از واحدهای دانشـگاهی محل سکونت خود به عمل خواهد آورد.

وی با بیان اینکه به بیان دیگر آزمون‌ها می‌تواند با هماهنگی بین دانشـگاه‌ها، در شهر محل اقامت دانشجویان برگزار شود، ادامه داد: با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و توقف فعالیت‌های آموزشی حضوری در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، راهبرد اصلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روی آوری به روش‌های نوین آموزشی غیرحضوری و به ویژه استفاده از مزایای آموزش الکترونیکی برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از توقف آموزش حضوری و جبران کاستی‌های پدیدآمده در فعالیت‌های آموزشی است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند ادامه داد: از این رو، با نزدیک شدن زمان امتحانات، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی موضوع ارزشیابی پایانی نیمسال تحصیلی و برگزاری امتحانات را با توجه به شرایط و امکانات خود در دستور کار قرار می‌دهند و استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است.

آیتی اظهار کرد: در صورت تصویب و ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر امکان حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، با بررسی همه جوانب و به ویژه با تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، اعضای هیتت علمی و کارشناسان، برگزاری آزمون به روش حضوری امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: در صورت تشخیص الزام برگزاری جلسات آزمون پایانی به روش حضوری و در مواردی که امکان اجرای آن وجود دارد، دانشگاه‌های محل زندگی دانشجو، همکاری لازم را با دانشگاه محل تحصیل دانشجو داشته باشند که در این صورت دانشگاه مبداء می‌تواند به دو حالت اقدام کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند بیان کرد: در صورت برگزاری امتحان حضوری در دانشگاه مقصد، معرفی دانشجو برای شرکت در آزمون حضوری دانشگاه مقصد در درس مشابه و ارسال نمره کسب شده در امتحان به صورت رسمی و مکتوب به دانشگاه مبداء در حداقل زمان ممکن و ارسال سوالات یا برگه امتحان از سوی دانشگاه مبداء، اجرای آزمون با اعمال مراقبت کامل و دقیق از امنیت سوالات و اجرای آزمون، ارسال برگه به صورت رسمی به دانشگاه مقصد در حداقل زمان ممکن مدنظر خواهد بود.

بیشتر بخوانید   42 میلیارد تومان اعتبار برای تأمین زیرساخت برق در سایت‌های نهضت ملی مسکن خراسان جنوبی هزینه شد

آیتی با بیان اینکه روشن است که در بهره گیری از این روش، اولویت با دانشجویانی است که در نیمسال پایانی تحصیل هستند یا امکان سفر به دانشگاه مبداء به دلیل موجه برای آنها مقدور نیست، تصریح کرد: تشخیص استفاده از این امکان، بر عهده دانشگاه مبداء یا محل تحصیل دانشجو، پس از هماهنگی با دانشگاه محل زندگی اوست و در مناطقی از کشور که به تشخیص مرجع ذیصالح، بیماری گسترش یافته است و منطقه یا استان در وضعیت فوق‌العاده قرار دارد، دانشگاه‌ها ناگزیر از برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند؛ از این رو لازم است با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخشی یا تمام ارزشیابی آموخته‌های دانشجویان را به شیوه مستمر، در طول نیمسال و با بهره‌گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند.

وی افزود: این نوع ارزشیابی که از تنوع بالایی برخوردار است می‌تواند یک یا چندین نمونه مؤثر از میان این موارد را دربرگیرد؛ اجرای آزمون کوتاه در هر جلسه آموزش الکترونیکی، ارائه تکلیف یا تمرین برای هر جلسه درس، تمرین‌ها و تکالیف هر جلسه درس می‌تواند به عنوان تمام یا بخشی از نتیجه ارزشیابی پایانی مورد نظر قرار بگیرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند بیان کرد: تعریف پروژه‌های مختلف برای یک درس نیز یکی از این موارد است که متناسب با هدف‌های برخی از درس‌ها، امکان تعریف و واگذاری اجرای پروژه‌هایی که برای اجرای آن لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل یا نقض مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی نیست، وجود دارد.

آیتی با اشاره به استفاده از شیوه‌های صوتی و صوتی-تصویری، ادامه داد: امکان ارزشیابی میزان و کیفیت فعالیت دانشجو در هر جلسه و در طول نیمسال از طریق بررسی، مشاهده و یا ضبط فعالیت‌های دانشجو وجود دارد.

بیشتر بخوانید   مرتبه علمی یازده عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت+تصاویر

وی افزود: در صورت عدم برگزاری جلسات حضوری آزمون، کلیه امتحانات یا برخی از آنها، به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی که تعداد دانشجویان یک کلاس اغلب محدود و انگشت شمار است، به صورت امتحان کتبی و یا شفاهی از طریق برقراری ارتباط برخط بین استاد و دانشجو انجام شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: در مورد برخی از دروس و به تشخیص استاد درس در صورتی که این اطمینان وجود داشته باشد که همه دانشجویان کلاس به تجهیزات رایانه‌ای مناسب و کافی دسترسی دارند و سرعت اینترنت برای برقراری و حفظ ارتباط مناسب است، می‌توان با کمک یک دوربین مبتنی بر وب به روش مستقیم از دانشجو امتحان گرفت.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. ( کلیک کنید)

 

آیتی ادامه داد: در این صورت استاد پرسش را در اختیار دانشجو می‌گذارد و وی بلافاصله و در حضور استاد به روش مجازی شروع به ارائه پاسخ بر روی وایت بورد و یا یک برگه کاغذ سفید می‌کند؛ برگه پاسخ داده شده، به عنوان برگه امتحان، تبدیل به تصویر و سپس ذخیره سازی می‌شود.

وی افزود: ارزیابی نهایی دانشجو باید به صورت ترکیبی از روش‌های مختلف انجام شود تا تصویر معتبرتری از میزان و کیفیت یادگیری دانشجو را در اختیار استاد قرار دهد؛ در این صورت فهرستی از فعالیت‌های دانشجو در طول نیمسال که می‌تواند برای نمره نهایی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند یادآور شد: در دوره کارشناسی که تعداد دانشجویان هر درس نسبتاً زیاد هستند، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، برگزاری آزمون‌های چندگزینه‌ای غیرحضوری در قالب پروتکل مشخص که به امنیت آزمون در آن توجه شده باشد، قابل بررسی است؛ روشن است که این روش آزمون با ریسک مداخله‌ای غیرقابل کنترل همراه است و از این رو باید به عنوان یک گزینه در کنار سایر گزینه‌ها برای سنجش آموخته‌های دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

منبع : ایسنا

انتهای پیام/۱۰۲

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها