معلولان مستاصل از انضباط شهری بیرجند/گلایه از قوانین کاغذی

علی رغم تاکید بسیاری از قوانین بر حمایت از معلولان و مناسب سازی معابر عمومی برای این قشر، گلایه های زیادی از این جامعه تکرار شده که گویی شنیده نمی شود.

به گزارش “پیام خاوران“، معلولان همواره برای برخورداری از یک زندگی حداقلی، با مشکلات و محدودیت‌های زیادی مواجه هستند. مشکلاتی که شاید در زندگی روزمره افراد عادی و نرمال جامعه به چشم نیاید اما دغدغه‌ای بزرگ برای معلولان است.

اگرچه که در طول سال‌های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده اما همچنان این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گلایه‌مند هستند.

سال ۹۶ دولت در حوزه معلولان لایحه‌ای تحت عنوان لایحه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد که متأسفانه هنوز در سطح کشور به آن کم توجهی می‌کنند.

بنا به گفته برخی کارشناسان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و سپس مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است. در حال حاضر عدم وجود مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بدون مشکل و محدودیت، عدم مناسب سازی برخی پیاده‌روها، اماکن معابر و هزینه بالای لوازم توانبخشی معلولان از مهمترین دغدغه این قشر از جامعه است.

همچنین اشتغال مضاعف بر درد این قشر بوده که علی رغم اینکه بر اساس فصل پنج قانون حمایت از حقوق معلولان، باید سه درصد از هر آزمون استخدامی به معلولان اختصاص یابد، اما این قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.

گلایه‌های این قشر حاکی از این است که متأسفانه قانون مناسب سازی و دسترسی‌پذیری معلولان به اماکن عمومی و خدمات شهری در استان کامل اجرا نشده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

حمایت درمانی نداریم

یکی از افراد معلول در بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما عدم مناسب سازی فضا در جامعه را از عمده مشکلات معلولان نام برد و گفت: برای رد شدن از یک خیابان باید کل بلوار را دور بزنیم.

بیشتر بخوانید   تردد وسایل نقلیه در خراسان جنوبی 10 درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه برای تردد در ادارات، داروخانه‌ها و به ویژه پزشکان مشکل داریم، اظهار کرد: اکثر پیاده روهای سطح شهر مشکل دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عدم وجود رمپ و یا آسانسور در طبقات همکف برخی مراکز خرید و سایر مکان‌ها در سطح جامعه افراد معلول را دچار معضل کرده است، گفت: همچنین فرد معلول حتی نمی‌تواند به راحتی در ایستگاه اتوبوس با ویلچر سوار اتوبوس شده و بدون کمک گرفتن از سایر افراد به کارهای روزانه خود بپردازد.

این معلول با بیان اینکه به دلیل نشستن در زمان طولانی بر روی ویلچر دچار نوعی سایش جسمی می‌شویم، افزود: در طول زمان باید هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنیم اما نه از سوی سازمان بهزیستی و نه بیمه خاصی برای پرداخت هزینه مازاد حمایت می‌شویم.

بی مهری دستگاه‌ها در اشتغال معلولان

یکی دیگر از جامعه معلولان با بیان به اینکه درصد بیکاری افراد معلولین بیش از افراد سالم است، گفت: با اینکه طبق قانون دستگاه‌های اجرایی موظف به اختصاص سه درصد از استخدام‌های خود به معلولان هستند، متأسفانه گاهی در این راستا با کم لطفی بعضی مدیران مواجه شده، که سهمیه سه درصدی استخدامی را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه معلول بیکار در بیرجند زیاد هستند، گفت: بسیاری از معلولان تحصیل کرده‌اند اما دستگاه‌های اجرایی از آنها استفاده نمی‌کنند.

وی که خود کارشناس مهندسی کامپیوتر است، اظهار کرد: چندین بار در آزمون‌های مختلف شرکت کردم اما به دلیل یک سری از معلولیت‌ها پذیرفته نشدم.

وی خواستار توجه به قشر معلول جامعه شد و افزود: در بسیاری از اماکن و معابر به مناسب سازی ها توجه نشده است.

مزاحمت اصناف برای معلولان

یکی دیگر از معلولان بیان کرد: متأسفانه برخی از خیابان‌های بیرجند مانند عدل، شهید فهمیده و پاسداران جایی برای تردد معلولان ندارد.

بیشتر بخوانید   نذر سلامت خادمان هیئت جان نثاران در بیرجند

وی با گلایه از برخی مغازه داران بیان کرد: در خیابان‌های عدل و شهید فهمیده، صافکاری‌ها، جوشکاری‌ها و دیگر مغازه‌ها در پیاده روها بساط کرده و به اجبار از حاشیه خیابان عبور می‌کنیم.

وی ادامه داد: تردد خودروها در این خیابان‌ها بالا بوده و خطرهای زیادی پیش روی معلولان است بنابراین می‌طلبد مسئولان این وضعیت را ساماندهی کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هیچکس نمی‌تواند یک معلول و مشکلاتش را درک کند، اظهار کرد: اگر مسئولان می‌خواهند این قشر را درک کنند برای یک ساعت روی ویلچر بنشینند.

این معلول با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از قوانین در رابطه با معلولان رعایت نشده است، گفت: در بسیاری از اماکن عمومی مناسب سازی صورت نگرفته است.

خط و نشانی برای دستگاه‌ها

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اشتغال معلولان بیان کرد: بر اساس ماده ۱۵ قانون جامع حمایت از معلولان، سه درصد از تمامی مجوزهای دستگاه‌های دولتی و عمومی غیر دولتی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، باید در اختیار معلولان واجد شرایط قرار گیرد.

حسن شرفی با بیان اینکه این مورد در همه دستگاه‌ها سهمیه اختصاص داده شده لحاظ می‌شود، افزود: اما بعد از قبولی فرد معلول در آزمون در مصاحبه‌های دستگاه به دلیل نگاه مبتنی بر ناتوانی و نگرش‌های خاص موجود نسبت به معلولان متأسفانه حق آنها تضییع می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین معلولان بر اساس یک سری محدودیت‌های جسمانی نسبت به افراد عادی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.

شرفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظارتی بر این موضوع نیست، گفت: به طور جد پیگیری می‌کنیم که هر دستگاهی که در این موضوع کوتاهی کند بر اساس قانون جامع حمایت از معلولین، به بهزیستی کشور معرفی می‌شود تا در هیئت دولت مطرح شود.

برای رسیدن به مناسب سازی ایده آل فاصله داریم

بیشتر بخوانید   دعوت استاندار خراسان جنوبی از معاون اجرایی رئیس جمهور برای سفر به استان

شرفی بیان کرد: در خراسان جنوبی در گذشته مباحثی مبنی بر اینکه فردی به دلیل معلولیت از پذیرش کنار گذاشته شود بوده اما گزارش جدیدی در این خصوص نرسیده است.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: از معلولان خواستاریم در صورت پذیرفته شدن در هر آزمونی ما را در جریان بگذارند تا کارشناسان بهزیستی در کنار معلول قرار گیرد.

وی با اشاره به مناسب سازی شهری بیان کرد: در اماکن عمومی و فضای شهری اقدامات خوبی انجام شده اما تا رسیدن به وضعیت ایده آل فاصله زیادی داریم.

شرفی اظهار کرد: در اشتغال معلولین هم تا زمانی که مناسب سازی ادارات و سطح شهر فراهم نباشد، معلول نمی‌تواند وارد جامعه شود.

کمبود خدمات توان پزشکی در استان

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس ماده دو قانون جامع حمایت از معلولین، برای ارزیابی مناسب سازی در تمام دستگاه‌ها ورود می‌کنیم، گفت: آن دسته از دستگاه‌هایی که در امر مناسب سازی کوتاهی کرده باشند بر اساس مصوبه در نمرات ارزیابی لحاظ می‌شود.

شرفی با اشاره به درمان معلولان بیان کرد: انتظار می‌رود دستگاه‌های و دانشگاه علوم پزشکی بسته حمایت از درمان و سلامت معلولان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس برخی خدمات توان پزشکی را داریم، گفت: اما انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی زمینه ارائه خدمات توان پزشکی را در دیگر شهرستان‌ها هم فراهم کند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در بخش‌های حمایتی درمانی هم هزینه‌های درمان معلول‌های نیازمند را تقبل کنیم.

بدیهی است قوانین زیادی برای حمایت از معلولان وجود دارد اما اجرا نشدن کامل آنها مشکلات معلولان را دوچندان کرده که می‌طلبد به طور جد توسط متولیان پیگیری شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها