دوگانگی کمبود آب و هدر رفت آن در خراسان جنوبی

در حالی خراسان جنوبی خشکسالی‌های ۲۰ ساله را پشت سرگذاشته که آب یکی از کمبودهای ذاتی این استان کویری است و از سویی دیگر به دلیل فرسوده بودن لوله‌ها و خطوط انتقال، شاهد هدر رفت آب در خطوط انتقال آب شهری و روستایی هستیم.

به گزارش “پیام خاوران“، قصه پر غصه کمبود آب در دیار کویر خراسان جنوبی، قصه تازه ای نیست چرا که سال‌ها است مردمان این سرزمین با کمبود آب و در برخی نقاط شوری آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

سال‌ها است این استان مشکل ذاتیش آب است و نقل محافل است، امروزه با توجه به خشکسالی‌های چند دهه در استان از مهم ترین مشکلات و معضلات بیشتر روستاهای استان آب است آن هم در روزهای داغ تابستان امسال که گویی هر روز از آسمان آتش می‌بارد و مردم در این داغی هوا در برخی روستاها مشغول کار و تلاش هستند حال اگر آب هم کم و یا قطع باشد، در این روزهای کرونایی مشکلاتشان چند برابر می‌شود.

در حالی استان ۲۰ سال است که با خشکسالی و قهر طبیعت آسمان روبه رو است که خشکسالی و کم آبی از آشناترین واژه‌هایی است که در این دیار گفته و شنیده می‌شود و امسال هم به دلیل اینکه آسمان درهای سخاوتش را بر روی کویرنشینان بسته است و خشکسالی‌ها آن چنان در خاک کویر ریشه دوانده است که دیگر درختان، باغات، چشمه‌ها، قنات‌ها و دام‌ها نایی برای نفس کشیدن ندارند و گویی هر کدامشان از پیامدهای خشکسالی در امان نیستند.

اگر نگاه به سال‌های قبل هم بیندازیم، پدیده فرونشست زمین به عنوان خطر جدی و زلزله خاموش به دلیل اضافه برداشت آب از دشت‌های استان از سال‌های پیش گریبانگیر مردمان است حال بعد از این سناریوی کمبود آب در برخی نقاط خراسان جنوبی سناریوی هدر رفت آب باز داغی بزرگتر بر قلب رنجور مردمان می‌گذارد.

بیشتر بخوانید   بیمارستان خوسف همچنان در کمای وعده ها

آن گونه که در برخی نقاط روستایی و شهری به دلیل فرسوده بودن شبکه خطوط انتقال شاهد هدر رفت آب هستیم و ممکن است این هدر رفت در برخی نقاط چندین روز شاهدش باشیم چرا که لوله‌ها قدیمی است و هرچه ترکیدگی‌ها درست می‌شود باز از یک نقطه دیگرمشکل ایجاد می‌شود.

آب که نباشد، زندگی نیست، آب که نباشد آبادی نیست، آب که نباشد سیل مهاجرت، بیکاری، تلف شدن دام را در روستاها به راه می‌اندازد، اما امان از داستان تکراری و  خانمان سوز خشکسالی، بعد از خشکسالی که بگذریم گاهی همین وجود لوله‌های فرسوده با قدمتی طولانی هم سبب هدر رفتن آب در نقاط شهری و روستایی استان می‌شوند.

آن گونه که هر از گاهی شاهد ترکیدن لوله‌های آب شرب در نقاط مختلف شهری و روستایی هستیم که تاکید بر آن دارد که نیاز به اصلاح و نوسازی خطوط انتقال را دارد.

فرسودگی شبکه آب شرب روستایی و آب شرب شهری در بحران بی آبی  در خراسان جنوبی دامن زده است و برخی از مردم در روستایی از شهرستان درمیان می گویند، حدود دو ماه است در منطقه لوله ترکیده است و  آب  از آن خارج می‌شود و باید لوله عوض شود.

در روستایی دیگر هم مردم معتقد بودند که آب همچنان در خطوط فرسوده  هدر می‌رود و اگر یک جا  را درست می‌کنند باز جای دیگر نشت می‌کند.

از این گلایه‌های فرسودگی، ترکیدگی و هدر رفت آب در استان ما کم نیستند و دوگانگی کم آبی و هدر رفت آب خراسان جنوبی را در وضعیت نامناسبی قرار داده است چرا که با وجود کمبود آب اما شاهد هدر رفت آن هستیم.

بیشتر بخوانید   بیش از 23 میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی ذخیره شد

از سویی دیگر در حالی مسئولان از وجود ۱۱ هزار و ۸۴۲ کیلومتر خط انتقال  آب در استان، شبکه فرسودگی ۳۲ درصدی در بخش روستایی و ۲۸ درصدی در بخش شهری هستیم و علاوه بر این پرتی آب در خراسان جنوبی ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی برای کاهش هدر رفت آب 

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان جنوبی از سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی در امسال خبر داد و افزود: برنامه‌ امسال ما بر این است که در این بخش سرمایه گذاری کنیم تا هدر رفت آب کاهش یابد.

حسین امامی با بیان اینکه  تلاش می‌شود با اعتبارات امسال و بهسازی دو و نیم درصد هدر رفت جبران شود افزود: کمبود ذاتی آب در استان خراسان جنوبی جدی است به ویژه در آب کیفی که برای شرب که مورد استفاده قرار می‌گیرد برای کاهش هدر رفت برنامه ریزی داشتیم که  سال اول دو و نیم درصد از پرت شبکه و بخشی هم  از آب بدون درآمد را صید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش می‌شود بخشی شبکه‌ها از طریق خرید تضمینی اصلاح و بازسازی شود گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری باید بیایند سرمایه گذاری کنند، کاهش و پرت شبکه محقق کنند آبی که از کاهش هدر رفت صید و مدیریت می‌شود به صورت تضمینی خریداری شود و با شرکت‌های خصوصی کاهش پرت را رقم بزنیم.

پرتی آب در استان ما از متوسط کشوری هم بالاتر است 

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب خراسان جنوبی گفت: پرتی آب در استان ما از متوسط کشوری هم بالاتر است و ما از دو محل بهبود کیفی در شبکه‌های خود داریم که شبکه‌ها باید پایدار شود و آب کیفی را با بهینه ترین حالت استفاده کنیم و در سال‌های آتی تلاش داریم ظرفیت تولید آب را رشد ندهیم و از محل پرت آب تامین کنیم.

بیشتر بخوانید   75 درصد مدارس خراسان جنوبی به سیستم‌های سرمایش و گرمایش استاندارد تحهیز شدند

امامی افزود: در کاهش هدر رفت ردیف ملی نداریم باید از تبصره سه  اقدام شود که همراهی شورای شهرها را می‌طلبد تا از محل منابع داخلی  و تبصره سه محقق کنیم و در شبکه‌های روستایی ما باید سرمایه گذاری منظمی همراه با برنامه ریزی داشته باشیم تا پرتی آب در فاصله زمانی مناسبی به حداقل برسد.

شایان ذکر است یک سوم آب استان از شبکه‌های فرسوده آب هدر می‌رود که اگر شبکه فرسوده آب درست شود و آبی که هدر می‌رود، در مدار قرار گیرد کمک زیادی به تامین آب در استان خشکسالی زده خراسان جنوبی می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها