شیره‌پزی انگور خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور ثبت شد

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، از ثبت مهارت و دانش سنتی شیره‌پزی انگور استان در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، سید‌احمد برآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شیره‌پزی انگور مراسمی است که باغداران و کشاورزان در اوایل پاییز و در پایان برداشت محصول انگور به روشی کاملاً سنتی و با استفاده از وسایل سنتی آب انگور را گرفته و بعد از این فرآیند در محل سکونت یا محیطی باز در خارج از محل زندگی‌شان می‌جوشانند تا غلیظ شود و به‌عنوان یک ماده مقوی و مغذی، همچنین شیرین‌کننده به مصارف عموم می‌رسانند.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی افزود:‌ انواع انگورهایی که در این استان وجود دارد و برداشت می‌شود به نام‌های: عسکری، مایه میشی، کوهی، امیری، لعل، حسینی، یاقوتی، سبزانگور است.

برآبادی گفت: ‌برای تهیه شیره انگور بیشتر از ارقام دیم و انگور کوهی استفاده می‌شود، به علت اینکه انگور دیم آب کمتری نیاز داشته و خاصیت بیشتری دارد و نیز شیره آن هم مقوی است.

وی بیان کرد: در اغلب نقاط استان خراسان جنوبی در شهرستان‌ها و روستاها از گذشته تاکنون شیره‌پزی رواج داشته است. شیره انگور در دو نوع سفید و سیاه تهیه می‌شود که ازنظر کیفیت هیچ‌گونه تفاوتی باهم ندارند فقط شیره سفید از انگورهای سبز و شیره سیاه از انگورهای بنفش تهیه می‌شود.

برآبادی گفت: در اغلب روستاها خاکی که برای جلوگیری از قلیایی شدن آب انگور اضافه می‌شود در همان روستا، یا روستاهای اطراف موجود است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   بنیاد علوی بیش از ۱۳۲ میلیارد ریال در شهرستان خوسف هزینه کرد

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها