سرما و طوفان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی خسارت میلیاردی وارد کرد

در حالی در دو ماه گذشته سرمازدگی و طوفان به بخش کشاورزی خراسان جنوبی ۳۸۰ میلیارد تومان خسارت زد که از چند روز گذشته هم شاهد گرد و غبار و طوفان در استان هستیم.

به گزارش “پیام خاوران“، یک روز ابری، روز دیگر طوفان و گرد و خاک، یک روز آفتابی و روز دیگر غبارآلود آنگونه که حتی جلوی پایت را نمی‌توانی بینی، یک روز طوفان همه امید کشاورزان را با خود می‌برد، روز دیگر خشکسالی‌های ۲۰ ساله که دیگر رمقی برای کشاورزان نمی‌گذارد.

آری خراسان جنوبی در حالی در شرق کشور با آب و هوای گرم و خشک روز را به شب سپری می‌کند که چند روزی است در گرد و غبار فرود رفته است. یک روی سکه مشکلاتی که مردم استان با آن سر و کله می‌زنند هوای طوفانی و گرد و خاکی است که روز گذشته سرپرست حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت شهرستان زیرکوه با شاخص ۴۷۸ در شرایط خطرناک، سرایان با ۱۵۶ و نهبندان با شاخص ۱۷۵ در وضعیت ناسالم و بیرجند با شاخص ۱۰۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حاساس قرار گرفته است.

امروز هم مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از روند کاهشی دما از شب گذشته تا صبح فردا خبر داد و گفت: هوای گرد و خاکی امروز نیز ادامه دارد.

خندان رو افزود: تداوم ناپایداری جوی در امروز می‌تواند باعث کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و بروز خسارت در نقاط غربی و شمالی استان شود.

وی با بیان اینکه از فردا شرایط جوی در بیشتر نقاط استان پایدار و آسمان آفتابی خواهد بود گفت: ازروز چهارشنبه تا پایان هفته افزایش متناوب ابر قابل پیش بینی است.

اما آن روی سکه هوای استان در خراسان جنوبی طوفان و سرما است سرمایی که در برخی از فصل‌های سال همه امید کشاورزان را ناامید می‌کند آن گونه که یکی از کشاورزان خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: در روزهای نوروز با سرمای هوا و طوفان خسارت جدی بر محصولاتمان وارد شد.

بیشتر بخوانید   گازرسانی به ۱۹۹ واحد صنعتی و تولیدی خراسان جنوبی

وی اظهار داشت: یک روز سرما و یک روز دیگر طوفان و هر روز به نحوی شاهد خسارت بر محصولات سردرختی و کشاورزی هستیم خساراتی که در این سال‌هایی که کشاورزان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند قوز بالای قوز است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: در اسفندماه و فروردین ماه به دلیل سرمای هوا و کاهش محسوس دمای هوا شاهد خسارت در شهرستان‌های استان بودیم.

میرجلیلی با بیان اینکه کاهش محسوس دمای هوا در فروردین ماه در ۱۱ شهرستان سبب وقوع یخبندن و خسارت به باغات و محصولات زراعی استان شد گفت: در این مدت طوفان و گرد و خاک به دو واحد گلخانه در استان خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت سرما، طوفان و گرد و خاک به بخش باغات به ویژه محصولات مانند عناب، انار، پسته، زردآلو، سیب و گلابی و در بخش زراعی به محصولاتی مانند گندم، یونجه و جو خسارت زد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی برآورد خسارت به بخش کشاورزی را ۳۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها