پیش بینی برداشت ۴۷ تن گندم در استان خراسان جنوبی

این روزها در حالی کشاورزان خراسان جنوبی لبخند بر لب دارند که خوشه‌های طلایی رنگ گندم را از زمین‌های خود برداشت می‌کنند و امسال به دلیل بارندگی‌ها پیش بینی افزایش تولید گندم و جو در استان را داریم.

به گزارش “پیام خاوران“، این روزها در شهرستان‌های خراسان جنوبی که هوای گرم‌تری دارند دشت‌ها به رنگ زرد  طلایی درآمده و چشم هر عابری را به خود جلب می‌کنند. خوشه‌های طلایی گندمی که امید یک ساله کشاورزان است تا نانی برای سفره آنان رقم زند، خودنمایی می‌کند.

باران این موهبت الهی، نه تنها طبیعت كه جان آدمی را نیز زنده و شاداب می‌سازد و با ریزش باران، همه چیز بوی زندگی و حركت و نشاط می‌گیرد. جنگل‌های انبوه، سبزه زارهای باصفا و كشتزارهای زیبا همه به بركت نزول باران است. حتی بیابان‌ها و كویرهای خشك پر از خاك و ماسه هم با بارش باران به سبزه زار و دشت زیبا تبدیل می‌شوند.

فصل برداشت گندم در کشور، همه ساله از اوایل بهار در استان‌های گرمسیر آغاز شده و در استان‌های سردسیر ادامه می‌یابد.

بارندگی‌های امسال سبب خوشحالی کشاورزان  در خراسان جنوبی شد اما آنقدر خشکسالی و کم آبی در عمق و جان این سرزمین کویری نفوذ پیدا کرده که گویی تنها لب‌های سفره‌های زیر زمینی‌تر شد و هنوز نیاز به بارش‌های بسیار زیادی است تا تن تشنه زمین‌ها را سیراب کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به دلیل بارش فراوان قبل از سال، پیش بینی می‌شد که امسال شاهد افزایش عملکرد در تولید گندم و جو باشیم.

جعفری با بیان اینکه سطح زیرکشت گندم آبی در استان، ۱۷ هزار و ۶۹۵ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود ۴۷ هزار تن گندم تولید شود گفت: برداشت گندم در استان از منطقه نهبندان آغاز می‌شود و بیشترین سطح زیرکشت این محصول متعلق به شهرستان قاین با ۳ هزار و ۲۳۵ هکتار است.

بیشتر بخوانید   گنجینه‌های تنوع زیستی خراسان جنوبی قابلیت جذب گردشگر دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال قیمت گندم دو برابر افزایش یافته است و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بابت خرید هر کیلوگرم گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود که با توجه به افزایش قیمت امسال امیدواریم گندم بیشتری از کشاورزان خریداری و به دولت تحویل داده شود.

وی افزود: ۱۵ مرکز خرید گندم و جو تحت مدیریت تعاون روستایی استان و ۲ انبار اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان در نظر گرفته شده تا عملیات خرید به راحتی انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۸۵ هزار نفر از جمعیت استان را بهره‌برداران بخش کشاورزی تشکیل می‌دهند ادامه داد: ۳۰ درصد اقتصاد استان وابسته به این بخش است و ۱۰ درصد اشتغال مستقیم خراسان جنوبی نیز به کشاورزی مرتبط است.

جعفری به کم بارش بودن خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدود بودن منابع آبی، استان را باید در بخش‌های آب، کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مدیریت کرد.

وی به ظرفیت‌های موجود استان اشاره و خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه‌ها، ادارات و نهاد‌های وابسته به حوزه کشاورزی نظیر سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید در قالب هم افزایی و تعامل، نسبت به آموزش در بخش کشاورزی و ترویج یافته‌های علمی تلاش کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با ترویج و آموزش شیوه‌های نوین کاشت، داشت و برداشت، می‌توانیم محصولات استان را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء بخشیم.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها