به بهانه دهمین دوره انتخاب هیأت رئیسه اتاق ایران|محسن احتشام

مسئولین امر و ازجمله هیئت رئیسه اتاق ایران باید هم خود متخصص و اهل فن بوده و هم تدابیر لازم را برای حفظ نیروی متخصص خود بیاندیشند و با تقویت هویت ملی، فرهنگی، دینی و ارتقاء منزلت اقتصادی و سیاسی زمینه ی دلبستگی و تعلق پذیری بیشتر آنان را فراهم آورند.

به گزارش ” پیام خاوران “ با عنایت به فلسفه وجودی، رسالت و ماموریت اتاق ایران میتوان گفت زیبنده است که اعضا هیئت رئیسه دارای چهار ویژگی شاخص تعهد، تخصص، تجربه و تبحر باشند.

۱- تعهد: تعهد یعنی وظیفه یا ضمانتی در مقابل کسی یا برای چیزی و خود را ملزم به انجام کاری دانستن. تعهد اولین گام برای ایجاد تغییر و تحول می‌باشد. زمانی که کسی می‌خواهد شروع به تغییر کند وسعی برای آن دارد که موفقیت به پیشرفت را به دست آورد در اولین قدم قبل از هر چیزی باید تعهد را در درون خود ایجاد کند که تعهد به هدف را باعث می شود.

وقتی ما در درون خود و حس خود را موظف می کنیم که کارهای لازم برای رسیدن به آن جایگاهی که مد نظرمان است را انجام دهیم یعنی تعهد داده‌ایم در واقع وقتی ما بیاییم خود را ملزم کنیم و وظیفه خودمان بدانیم که باید تغییر بدهیم در واقع تعهد را در خود ایجاد کرده‌ایم و مسئولیت کامل آن را پذیرفته‌ایم.

اما پیش نیاز تعهد امین بودن و تقوا است امین بودن به معنی صداقت، درستکاری و امانت داری و اجتناب از معصیت و اطاعت از اوامر الهی است.

در سوره ی آل عمران آیه ۷۶ آمده است: کسی که به عهد خود وفا کرد و تقوی ورزید فردی متقی است و خداوند متقیان را دوست دارد. در سوره ی بقره آیه ۴۰ خداوند می‌فرمایند: به عهدی که با من بسته‌اید وفا کنید تا با عهدی که با شما بسته‌ام وفا کنم.اعضای هیئت رئیسه اتاق باید افرادی متعهد ، امین و با تقوی و متعهد به اصل مهم وفای به عهد باشند.

بیشتر بخوانید   پژوهش؛ ابزار فتح قله هاي توسعه و پيشرفت|مجید پورعیسی

۲- تخصص : تخصص سپردن هدایت امور به دست متخصصان و شایستگان یک اصل خدشه ناپذیر است. جامعه‌ای که در پی رشد و توسعه همه جانبه و کسب مسائل اخلاقی باشد، ناگزیر از سپردن زمام امور به دست انسان‌هایی متخصص و توانمند و واجد شرایط است.

دستیابی به توسعه و پیشرفت بدون مدیریت متخصص و توانمند مقدور نیست. از این رو نتیجه و محصول تصدی مدیریت آگاه و توانا، جامعه ی خوب و سالم و محصول مدیریت ضعیف و ناتوان جامعه‌ای ناسالم و بیمار می‌باشد. علی علیه السلام می‌فرماید: سپردن کار به دست افراد ناآگاه و فرومایه کنار زدن شایستگان در عرصه ی مدیریت و نتیجه‌اش سقوط جامعه است.

امروزه نیروی انسانی متخصص و ماهر مهم‌ترین عامل رشد و توسعه محسوب می‌گردد و در حالی که کشورهای فقیر از کمبود چنین منبع ارزشمندی رنج می‌برند مهاجرت نخبگان و متخصصان زخم دیگری بر پیکر پژمرده این قبیل کشورها می‌باشد.

مسئولین امر و از جمله هیئت رئیسه ی اتاق ایران باید هم خود متخصص و اهل فن بوده و هم تدابیر لازم را برای حفظ نیروی متخصص خود بیاندیشند و با تقویت هویت ملی، فرهنگی، دینی و ارتقاء منزلت اقتصادی و سیاسی زمینه ی دلبستگی و تعلق پذیری بیشتر آنان را فراهم آورند. مسلماً هیچ جامعه‌ای بدون استفاده از منابع انسانی ماهر و متخصص راه به جایی نخواهد برد.

۳-تجربه: تجربه تاثیر متقابل فرد و محیط است که این تاثیر متقابل در فرد موجب یادگیری و و بروز عکس‌العمل در مواجهه مجدد با رخدادهای محیطی می‌شود. تغییر رفتار نتیجه دیگری است که با یادگیری و در اثر این تاثیر متقابل رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید   به بهانه 27 اردیبهشت روز روابط عمومی/ روابط‌عمومی پیشرو، اثرگذار بر ارتباطات اجتماعی |محمد قربانی

تجارب دو گونه اند:

تجربه‌های موفق و تجربه‌های ناموفق که هر یک می‌تواند به نوعی ارزشمند باشد و از آموزه‌های آن می‌توان برای موقعیت‌های واقعی خود بهره برد.

تجربه موفق، تجربه‌ای است که نتیجه پیاده‌سازی یک تصمیم درست بوده و تجربه ی ناموفق تجربه‌ای است که در نتیجه یک تصمیم نادرست رخ داده است.

تجربه ی مدیریتی، یادگیری ناشی از اقدامات و پروژه‌هایی است که موجب ایجاد تغییر در سطح عملکرد فرد و سازمان از طریق به کارگیری روش‌های مدیریتی می‌گردد.در واقع تجربه عبارت است از فرایند مواجهه و شناخت مسئله، اتخاذ تصمیم و اقدام در جهت اجرای آن در حل یک مسئله یا مسئله جدید اعضای هیئت رئیسه آینده باید افرادی با تجربه و کاردان باشند تا با استفاده از علم و تجربیات خود و گذشتگان منشا تحولات بزرگ در سال مهار تورم و رشد تولید باشند.

۴-تبحر : تبحر به معنی چیرگی و زبردستی و کاردانی در به کارگیری دانش و تجربه است به عبارت دیگر تبحر هنر به کارگیری علم و تجربه در حل مشکلات و تصمیم گیری‌های درست می‌باشد.

علم و آگاهی دانستن است و تبحر توانستن. تبحر موجب به کار بستن اندوخته ها در شرایط گوناگون می‌‌شود.تبحر طرحی از اندیشه یک مدیر است که حتی با وجود موضوع و امکانات یکسان باز هم در حل مشکلات و تصمیم گیری‌ها برتری چشمگیری خواهد داشت.

کسی که مسئولیت و وظیفه‌ای را به عهده می‌گیرد اگر نتواند به طریقی درست و منطقی از تبحر خود استفاده کند کاری از پیش نخواهد برد که موفقیت و عدم موفقیت هر دستگاه بستگی به تبحر مسئول آن دستگاه در بکار بستن اندوخته ها وتجربیات دارد.

بیشتر بخوانید   رئیس شورای ملی زعفران ایران:برای برندسازی بهترين کيفيت زعفران ایران غفلت شده است

تبحر می ‌تواند از ویژگی‌های خدشه ناپذیر هر یک از اعضای هیئت رئیسه اتاق ایران باشد تا با استفاده از آن در سال مهار تورم و افزایش تولید طراحی نو دراندازند.

پی نوشت :

در تدوین این یادداشت از منابع زیر استفاده شده است:

۱-مدیریت کسب و کار: fardadgroup.com

۲- سایت آکادمی مجازی باور مثبت: positive believe academy

۳-مدیریت اسلامی) تالیف محمد حسین ساجدی نیا انتشارات شهر آشوب

۴- مهندسی سازمان در عصر دانایی، نوشته یوسف عسگری ،۰۸/۰۳/۱۳۹۲ ، سایت blogfa.com

۶- دیکشنری آبادیس

۷- جعبه ابزار ذهنی ، هنر مدیریت سایت mindtoolbox.ir

محسن احتشام

عضو هیأت نمایندگان اتاق بیرجند در اتاق ایران

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها