پروژه راه آهن خراسان جنوبی بر روی ریل اجرایی شدن

پروژه راه آهن بیرجند- قاین- یونسی به طول ۲۸۱ کیلومتر، اکنون در قالب ۸ قطعه به پیمانکاران واگذار شده است تا بلکه پس از سال ها این پروژه به سمت اجرایی شدن برود.

به گزارش پیام خاوران طرح احداث راه آهن بیرجند – یونسی از سال ها پیش در خراسان جنوبی بر سر زبان هاست. این طرح با هدف اتصال مرکز خراسان جنوبی به ریل سراسری کلنگ زنی شد و افتتاح آن تحولی بزرگ را در عرصه حمل و نقلی استان پدید خواهد آورد. پروژه راه آهن بیرجند – یونسی پس از سال ها مسکوت ماندن اکنون تحول جدیدی در واگذاری به پیمانکاران و اعتبارات یافته است تا به اجرا نزدیک شود.

جلسه هماهنگی پروژه احداث راه آهن خراسان جنوبی به ریاست عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری  و با حضور مودی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی و ساداتی نژاد مجری طرح راه آهن خراسان جنوبی ، پیمانکاران و مشاوران این پروژه برگزار شد.

میرمحمد مودی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در جلسه هماهنگی پروژه احداث راه آهن خراسان جنوبی، اظهار کرد: کریدور ریلی شمال به جنوب، سواحل مکران و مرزهای شرقی را به شبکه ریلی متصل می کند و طول کل این کریدور راه آهن ۲۰۴۰ کیلومتر بوده که حدود ۴۲۶ کیلومتر آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قراردارد که در طول این محور با توجه به پیگیری های صورت گرفته کل این محور تعیین تکلیف شده و در حال حاضر ۹ قطعه از این محور دارای پیمانکار است که در چند روز آینده نیز با توجه به برگزاری مناقصه راه آهن بیرجند به نهبندان ۳ پیمانکار دیگر نیز اضافه و محور داری ۱۲ پیمانکار خواهد شد.

مودی افزود: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اتصال سواحل مکران به راه آهن سراسری و تاثیر بسزای این محور در خصوص اتصال آبهای آزاد و کشورهای آسیای شرقی به آسیای میانه و اروپا و تاثیر آن در حمل و نقل کالا، بزرگترین و مهمترین پروژه زیر ساختی استان خراسان جنوبی از لحاظ اعتباری و استراتژیکی است که با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص تامین اعتبار این پروژه شاهد رشد اقتصادی و شکوفایی صنعت حمل و نقل ریلی در استان خواهیم بود.

بیشتر بخوانید   سایت تلفن همراه اول روستای اسکندر شهرستان درمیان راه اندازی شد

وی اظهار امیدواری کرد باتوجه به برنامه ریزی های صورت گرفته انشالله به زودی شاهدبرگزاری مراسم کلنگ زنی این پروژه عظیم خواهیم بود.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در دیدار با مجری طرح راه آهن خراسان جنوبی از آغاز عملیات اجرایی راه آهن استان در مردادماه امسال با حضور مسئولان کشوری خبرداد.

وی به پیگیری های مستمر برای اجرای طرح راه آهن استان در سطح ملی اشاره کرد و گفت: پیگیری های صورت گرفته باعث شد که چراغ پروژه راه آهن استان روشن بماند و از اولویت وزارت راه و شهرسازی خارج نشود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۹ پیمانکار برای اجرای پروژه راه آهن بیرجند- قاین – یونسی مشخص شده، بیان کرد: اجرای مسیر بیرجند- نهبندان در چهار قطعه تعریف شده که طی هفته آینده سه پیمانکار آن مشخص خواهند شد و پیمانکار قطعه دیگر هم به زودی تعیین می شود.

وی افزود: طول راه آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۶ کیلومتر آن در جغرافیای استان قرار دارد که اجرای آن در ۱۳ قطعه تعریف شده است. در صورتی که مشکلی در زمینه اجرای این پروژه مهم و ملی پیش نیاید در مردادماه امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح با حضور مسئولان کشور خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه و نشست های هماهنگی اجرای پروژه راه آهن در استان در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد: در زمینه اجرای این طرح مشکلی نداریم چرا که تأمین اعتبار آن از محل تهاتر نفت بوده و مجوزات لازم هم صادر شده است.

بیشتر بخوانید   تأمین اجتماعی خراسان جنوبی برای تداوم خدمات و تعهدات به بیمه شدگان تمهیدات ویژه اتخاذ کرد

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: خراسان جنوبی تنها استانی بوده که از امکانات و زیرساخت‌های راه آهن محروم است.

وی با بیان اینکه این امر هزینه های حمل و نقل مردم این استان را افزایش داده است، تصریح کرد: ساخت خطوط ریلی در ۱۳ قطعه با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری شتاب بیشتری می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مسیر ریلی از زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد به عنوان طرح اولیه ریلی از چندین سال پیش در دستورکار قرار گرفت، اظهار کرد: خراسان جنوبی مزیت معدن و جابجایی حجم بالای فرآورده های معدنی را دارد؛ بنابراین اتصال به خط ریلی از اولویت های زیرساختی استان است.

عباس زاده با بیان اینکه تکمیل کریدور ریلی جنوب به شمال کشور جزء اولویت هاست، تصریح کرد: طول کل مسیر ریلی از زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد ۹۱۰ کیلومتر در ۲۳ قطعه است که قطعات یک تا هشت در سیستان و بلوچستان، قطعات ۹ تا ۲۱ در خراسان جنوبی و دو قطعه ۲۲ و ۲۳ نیز در حوزه خراسان رضوی اجرا می شود.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در نشست هماهنگی طرح احداث راه آهن خراسان جنوبی گفت: ۹ پیمانکار طرح راه آهن استان تعیین شده و سه پیمانکار دیگر نیز طی هفته آینده مشخص خواهند شد.

وی اظهار کرد: طول راه آهن زاهدان – بیرجند – یونسی – مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مسافت ۴۲۶ کیلومتر یعنی حدود ۵۰ درصد آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید   ۴۰۰ اثر به جشنواره ملی ترانه و شعر سپید رضوی ارسال شد

عباس زاده از به کارگیری پیمانکاران زبده برای اجرای قطعات راه آهن خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به تأمین اعتبار طرح از محل تهاتر نفتی دغدغه ای درخصوص تأمین منابع مالی نخواهیم داشت. با توجه به تأمین اعتبار امیدواریم این طرح مهم و ملی در زمان مقرر تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه قطعات ۱۸ و ۱۹ در خراسان جنوبی به دلیل مسیر سنگلاخی، سنگین ترین قطعات از نظر اجراست تصریح کرد: در زمینه اجرای این قطعات به دلیل صعب العبور بودن مسیر همراهی لازم را با پیمانکاران خواهیم داشت.

عباس زاده گفت: شرکت های پیمانکاری نیازهای خود را در زمینه تجهیزات و ماشین آلات، آب، برق و مصالح به مجموعه اداره کل راه و شهرسازی ارسال کنند تا با همکاری دستگاه های متولی پیگیری های لازم را در راستای رفع آنها انجام دهیم.

به گفته وی؛ از ظرفیت مرز ماهیرود هم برای واردات تجهیزات و ماشین آلات راهسازی می توانیم استفاده کنیم و همه تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا پیمانکاران دغدغه ای در روند اجرای قطعات راه آهن نداشته باشند.

منبع: راه و شهرسازی

انتهای پیام/ ۱۰۲

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها