اختصاص ۹۲ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای زرشک و عناب

سرپرست سازمان تعاون روستایی کشور گفت: با هدف حمایت از باغداران به ویژه محصولات مزیت دار خراسان جنوبی ۹۲میلیارد تومان در غالب تسهیلات کم بهره به تشکل‌های حوزه کشاورزی اختصاص پرداخت می‌شود.

به گزارش پیام خاوران“، غلامرضا هادربادی در اختتامیه جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی گفت: این تسهیلات برای خرید توافقی دو محصول زرشک و عناب پرداخت می‌شود تا ضرر و زیانی متوجه کشاورزان نشود.

وی افزود: این کار را در صورتی که قیمت افت بکند و ضرروزیانی متوجه کشاورزان شود برای زعفران و سایر محصولات دیگر هم در خراسان جنوبی و استان‌های زعفران خیز انجام می‌دهیم.

سرپرست سازمان تعاون روستایی کشور گفت: خرید توافقی برای زرشک دو هفته شده که شروع شده و انشا ا… ادامه دار خواهد داشت.

هادربادی افزود: در بیشتراستان‌های کشور اگر افت قیمت محصولات کشاورزی بوجود بیاد و ضرر وزیانی متوجه کشاورزان شود، با خرید توافقی تسهیلات کم بهره را به تشکل‌ها می‌دهیم و این کار را در استان فارس در خصوص گوجه فرنگی، در هرمزگان در خصوص لیمو و در خراسان جنوبی نیز برای زرشک وعناب انجام دادیم و در سایر محصولات هم در استان‌های دیگر در حال انجام هست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم از سه اقدام ویژه برای حمایت از محصول زرشک خراسان جنوبی در جشنواره امسال خبر داد و گفت: برای ایجاد تحول عمیق در حوزه تحقیقاتی زرشک برای اولین بار در کشور ژنوم این محصول به شکل کامل تعیین توالی کنیم که تا کنون برای هیچ محصولی این اقدام نشده است.

خیام نکویی افزود:با تعیین توالی ژنوم محصول کل ژن‌های این محصول شناسایی می‌شود و توانمندی‌هایی که بتوانیم در حوزه‌های مختلف به ویژه تولید دارو و درمان‌های مختلف هست در اختیار مجموعه‌ی دانشگاه علوم پزشکی قرار بدهیم.

بیشتر بخوانید   بیش از یک میلیون حلقه تایر رادیال سواری در کویرتایر تولید شد

وی گفت: قرار است ظرف یک سال و سه ماه آینده کل ژنوم زرشک خراسان جنوبی، زرشک بی دانه، را تعیین و توالی کنیم، البته این کار هزینه سنگین می‌برد که در این خصوص استاندار هم قول دادند کمک کنند ما هم حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دررخصوص دومین اقدام برای حمایت از یاقوت سرخ گفت: از ۱۰۲مزرعه نوآور بهره ور، دو تا اختصاص دادیم به انتخاب بهترین باغات زرشکی که آخرین دانش روز از جمله دانش سنتی و دانش روزو دانش پیشرفته را به کارگیری کردند.

خیام نکویی افزود: این زرشکاران از طریق سازمان تحقیقات و بهره وری و معاونت علمی و فناوری، با دریافت گواهی مزارع نوآور بهره‌ور ازحمایت‌هایی بهره مند می‌شوند که در قبالش این تولید کنندگان زرشک دانش را به سایر زرشکاران منتقل کنند.

وی در ادامه بازاریابی زرشک را دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و گفت: در این خصوص ما با یکی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاکمیتی که در مجموعه کشور واقع هستند هماهنگی کردیم که بتوانیم این محصول را در زمان موعد مقرر بدون هزینه‌ای که از تولید کنندگان گرفته میشه در فروشگاه زنجیره‌ای چه به شکل تاره خوری و چه بشکل اشکال دیگر ارائه کنند.

وی همچنین با بیان اینکه عناب استان هم جایگاه ویژه دارد گفت: مجموعه فعالیت‌های برای حمایت از عناب استان در نظر گرفتیم که اگر شرایط هموار باشد با راه اندازی دو ایستگاه تحقیقاتی در طبس و سربیشه، شاهد تحول چشمگیری در خراسان جنوبی در سایر محصولات هم خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه زرشک ظرفیت گردشگری کشاروزی محسوب می شود؛ از واگذاری هشتصد قطعه زمین برای ساخت بارگاه زرشک خبر داد.

بیشتر بخوانید   قیمت لاستیک خودروهای سواری واقعی شد

جواد قناعت افزود: بسیاری از این متقاضیان به دلیل نداشتن سرمایه کار را آغاز نکردند که با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات کم بهره به آنها اعطا می شود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز گفت: طبق درخواست ما از دولت در خصوص خرید حمایتی زرشک، ۹۰ میلیارد تومان در راستای کنترل قیمت برای این محصول گذاشته شده است.

اسحاقی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه خراسان جنوبی تنها استان تولیدکننده محصول زرشک کشور است گفت: تا زمانی که فرآوری این محصول را نداشته باشیم به سودآوری نمی‌رسیم.

وی افزود: امیدواریم سال آینده گزارشی در خصوص بارگاه‌های زرشک افتتاح شده در استان داشته باشیم.. نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب به دولت برای فرآوری محصولات راهبردی در جنوب خراسان گفت: ما ملکف هستیم به توصیه رهبری عمل کنیم.

در این جشنواره همچنین از طرح جامعه زرشک، کتاب با موضوع زرشک و عروسک زرشکی رونمایی شد.

همچنین ۸ تفاهم نامه درخصوص توسعه و نگهداری زرشک، توسعه مکانزاسیون و ارزش افزوده ، توسعه فرآوری و پرتودهی برای زرشک منعقد شد.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان‌جنوبی برای همه جهانیان از ۳۰ مهر آغاز شد.

این جشنواره ملی با هدف معرفی یاقوت سرخ همزمان با فصل برداشت این محصول در شهر‌های قاین، زیرکوه، سربیشه و امروز در بیرجند برگزار شد.

برداشت زرشک از ۲۴ هزار و ۱۰ هکتار از اراضی استان آغاز شده است که امسال به گفته مسئولان جهادکشاورزی میزان تولید زرشک در استان ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و پیش بینی می‌شود حدود ۹۷ هزار تُن زرشک در استان برداشت شود.

بیشتر بخوانید   عشق به خدمت در25کیلومتری مرزافغانستان/ اینجا چشم‌ها فقط خوبی می‌بیند + تصاویر

۹۸ درصد زرشک کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و از این حیث رتبه نخست کشور را بر عهده دارد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها