سربیشه؛دروازه تجارت خارجی شرق کشور

درحالی چهارفصل را می‌توانیم در شهرستان سربیشه نظاره کنیم که این شهرستان به دلیل وجود مرز ماهیرود و تامین زیرساخت‌های مناسب توسط بخش خصوصی امروزه به عنوان دروازه تجارت خارجی شرق کشور نیز به حساب می‌آید.

به گزارش “پیام خاوران“، خراسان جنوبی یکی از استان‌های واقع در شرق کشور است که ۱۱ شهرستان دارد و در هر شهرستانی جاذبه‌های طبیعی خدادادی بی نظیر و بکری دارد. یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی که از آن به عنوان دروازه تجاری شرق کشور می‌توان یاد کرد، شهرستان سربیشه است.

شهرستان سربیشه به مرکزیت شهر سربیشه یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است که تا سال ۱۳۸۲ یکی از بخش‌های شهرستان بیرجند بود و در این سالها به شهرستان تبدیل شد. ارتفاع این شهرستان از سطح دریا ۱۸۳۹ متر و دارای آب و هوای معتدل و خشک است البته میانگین دمای سالانه آن از دیگر شهرستان‌های استان کمتر است.

شهر سربیشه در ۶۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بیرجند و در مسیر راه بیرجند-نهبندان قرار دارد. شهرستان سربیشه، هم‌مرز با افغانستان است و بازارچه مرزی بزرگی دارد که می‌توان واردات و صادرات را گسترش داد؛ زیرا شهرستان سربیشه از لحاظ تجاری به دلیل هم‌مرز بودن با افغانستان بهترین منطقه استراتژیک است. شهرستان سربیشه از شمال و شمال شرق با شهرستان‌های درمیان و بیرجند، از شرق با شهرستان خوسف،  از جنوب با شهرستان نهبندان و از شرق با کشور افغانستان هم‌مرز است.

این شهرستان سردترین نقطه استان است و اهالی آن عمدتا در بخش کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. با توجه به وجود بازارچه مرزی و معادن گوناگون در این شهرستان، بازرگانی، معدن و فرآوری محصولات آن‌ها در شهرستان انجام می‌شود.

روز گذشته خبرنگاران استان خراسان جنوبی در قالب تور خبری از این شهرستان بازدید کردند. یکی از مهمترین پتانسیل در شهرستان سربیشه و استان وجود مرز ماهیرود است مرزی که امروز حرف‌های زیادی در شرق کشور دارد.

افزایش ساعت کاری مرز ماهیرود 

مدیر پایانه مرزی ماهیرود در جریان حضور تور رسانه‌ای سربیشه در مرز ماهیرود، با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در این مرز، گفت: افزایش ساعات کاری مرز ماهیرود، افزایش تعاملات و اختصاص اعتبارات ویژه برای دوبانده کردن مسیر سربیشه به پایانه مرزی از جمله اقدامات انجام شده است.

علی‌اکبر مزیدی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی و تجارت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان منجر به افزایش صادرات و ترانزیت به کشور افغانستان شده است افزود:در سال ۱۴۰۰، کل مسافران ورودی و خروجی ۱۰ هزار و ۷۹۴ نفر و در سال ۱۴۰۱ کل مسافران ۵۰ هزار و ۲۶۹ نفر بوده است.

وی ادامه داد: مسافران ورودی و خروجی در ۹ ماهه سال جاری ۴۹ هزار و ۳۲۰ مسافر بوده که رشد قابل توجهی داشته است.

بیشتر بخوانید   تجهیزات بیمارستان خوسف به صورت رایگان تأمین می‌شود

مدیر پایانه مرزی ماهیرود، با اشاره به عملکرد مقایسه‌ای حمل و نقل بین‌المللی در این پایانه مرزی که در ۹ ماهه سال گذشته ۷۵۴۷ سفر کامیون و ۳۴۹۶ ترانزیت داشته‌ایم گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۱۰ هزار و ۳۸۷ سفر کامیون و ۱۰ هزار و ۱۸۷ ترانزیت بوده که میزان ترانزیت از درب پایانه مرزی ماهیرود نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد و ترانزیت هم ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: محدودیت‌های اعمال شده با افغانستان، کاهش مسافت ۳۳۷ کیلومتری بندرعباس پایانه مرزی ماهیرود نسبت به دوغارون و تسهیل و تسریع در امر ترانزیت از جمله افزایش ترانزیت از پایانه ماهیرود بوده است.

مزیدی افزود: تأمین امنیت در مرزها و مبارزه با قاچاق کالا، پیگیری و احداث جاده آسفالته جهت تردد ناوگان ایرانی از بندر شیخ ابونصر فراهی تا شهر فراه افغانستان و تخصیص اعتبار برای دوبانده کردن مسیر ترانزیتی سربیشه پایانه مرزی از دستاوردهای دولت سیزدهم در مرز بوده است.

سربیشه  پیشتاز در اجرای طرح ملی مسکن 

شهردار سربیشه نیز در جریان حضور تور رسانه‌ای در این شهرستان، با اشاره به آخرین وضعیت طرح ملی مسکن در سربیشه بیان کرد: این طرح در شهرک اندیشه واقع شده و تاکنون زیرساخت‌هایی مانند برق و گاز فراهم شده است.

مجتبی شیخ‌زاده، با بیان اینکه در راستای اجرای این طرح ۱۰۰ هکتار زمین وارد محدوده شهری شده است، افزود: درحال حاضر عملیات زیرسازی فاز اول با قراردادی به مبلغ ۱۰۶ میلیارد ریال در دست انجام است.

وی، با اشاره به اینکه این شهرک به طور متوسط ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: در آینده‌ای نزدیک، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در قالب طرح ملی مسکن در شهرک اندیشه مستقر خواهند شد. سربیشه یکی از شهرستان‌های پیش‌رو در اجرای طرح‌ ملی مسکن استان است.

سربیشه نگین کشاورزی استان خراسان جنوبی

رئیس جهاد کشاورزی سربیشه نیز در جریان حضور تور رسانه‌ای در این شهرستان افزود: شهرستان سربیشه رتبه اول تولید گل محمدی، رتبه سوم تولید عناب، زیتون و تخم‌مرغ را دارد.

محمدرضا زرگری با بیان اینکه در سربیشه سالانه حدود ۵ هزار تن تخم‌مرغ نیز تولید می‌شود که مازاد نیاز شهرستان است افزود: ۷۰ درصد جمعیت شهرستان روستایی و عشایری است.

وی بیان کرد: ارزش تولیدات بخش کشاورزی در طول یک سال، ۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که یک پنجم آن متعلق به مجتمع کشت و صنعت بیدمشک مختاران می‌باشد و سربیشه به عنوان نگین کشاورزی خراسان جنوبی محسوب می‌شود و ۱۶۴ حلقه چاه و هزار و ۱۰۰ رشته قنات در سطح شهرستان وجود دارد.

بیشتر بخوانید   موسسه مطبوعاتی "پیام خاوران امروز" مجوز فعالیت گرفت

رئیس جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد:  طی سال زراعی گذشته، ۷ هزار و ۱۷۵ تن گندم تولید شده که مصرف آرد شهرستان ۶ هزار تن است.

سربیشه قطب تجاری استان 

سرپرست گمرک سایت مرزی ماهیرود نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  صادرات عبوری گمرک ماهیرود، ۱۰ هزار و ۱۸۳ اظهارنامه به ارزش ۳۴۶ میلیون دلار و به وزن ۷۸۷ هزار تن بوده است گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۴۱ پرونده مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ارزش ۱۶۳ میلیارد ریال تشکیل شده است.

رضا عابدینی افزود: از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۳٫۳ تن موادمخدر و بیش از ۱۰ تن شاهدانه خام، کشف شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نیز فعالیت‌های تجاری در شهرستان زیاد بوده است، افزود: در حال حاضر با توجه به منطقه ویژه اقتصادی، مرز ماهیرود و بازارچه مرزی ماهیرود این فعالیت‌های  اقتصادی گسترش یافته و سربیشه  تبدیل به یک قطب تجاری شده است.

سرپرست گمرک سایت مرزی ماهیرود با بیان اینکه مجموعه مرزی ماهیرود دارای سه معبر بوده و باعث تسهیل امور برای صادرکننده شده است ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم، راه‌اندازی ایکس‌ری کامیونی اصلی‌ترین پروژه بوده که افتتاح آن باعث تسهیل در روند ارزیابی و تشریفات امور کمرگی شده است.

وی، با اشاره به صادرات قطعی کمرگ ماهیرود در ۹ ماهه سال جاری، گفت: صادرات قطعی ۳ هزار و ۱۶۶ اظهارنامه به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و وزن ۷۱۳ هزار تن بوده که به لحاظ ارزش ۶۹ درصد و به لحاظ وزن ۵۷ درصد رشد داشته است.

تصویب ۵۵۳ میلیارد تومان برای ۷۳ پروژه شهرستان سربیشه

محمدرضا لکزایی فرماندار سربیشه نیز در نشست خبری اظهار داشت: روز نکوداشت سربیشه در ۲۶ دی‌ماه امسال برگزار می‌شود که معرفی ظرفیت‌های شهرستان به سرمایه گذاران و دستاوردهای دولت در راستای امیدآفرینی از جمله اهداف این هفته است.

وی گفت: به صدا درآمدن زنگ نکوداشت روز سربیشه در مدارس، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در بخش درح، برگزاری یادواره شهدای کربلای ۵ با حضور حاج حسین یکتا، عضو شورای مرکزی قرارگاه، افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای صنعت، معدن، گردشگری، فرهنگ و هنر و برگزاری جشنواره غذای سنتی_محلی از جمله برنامه‌های نکوداشت هفته سربیشه است.

بیشتر بخوانید   وقوع حوادث در خراسان جنوبی 20 درصد افزایش یافت

فرماندار سربیشه افزود: تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی با حضور خاوازی، قائم مقام و معاون وزارت جهاد کشاورزی، قرائت دعای ندبه با حضور مداح کشوری، میزبانی از برنامه دیدار صدا و سیما، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های مود، اجرای برنامه فرهنگی و اجتماعی در قالب جشن از دیگر برنامه‌ های این هفته است.

لکزایی با اشاره به سند توسعه شهرستان تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون، از محل سند توسعه شهرستان بیش از ۵۵۳ میلیارد تومان برای ۷۳ پروژه مصوب شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در سفر مدنی، معاون توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری، در روز نکوداشت سربیشه، ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب سند توسعه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. این اعتبار در راستای اجرای طرح‌های هادی، تکمیل راه های روستایی تا پایان ۱۴۰۵، توسعه مشاغل روستایی، بهداشت و درمان هزینه خواهدشد.

لکزایی گفت: انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در راستای احداث کشتارگاه طیور از دیگر دستاوردهای روز نکوداشت سربیشه در سال گذشته است که این طرح نیازمند ۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بوده که برای ۶۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: صدور ۲۴ مجوز احداث گلخانه کوچک‌مقیاس از دیگر تفاهم‌نامه‌های روز نکوداشت سربیشه در سال گذشته بوده که تاکنون ۱۲ مورد آن احداث شده است و احداث اقامت‌گاه بوم‌گردی، احداث کارخانه پودر پرلیت و احداث کارگاه تولید دستکش کارگری از دیگر تفاهم‌نامه‌های روز نکوداشت سربیشه در سال گذشته است.

فرماندار سربیشه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۴ واحد فراوری تولید مس در شهرستان با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی در حال احداث است که برای احیای این واحدها ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و همچنین ۳ واحد صنعتی و ۲ واحد معدنی راکد، فعال شده‌اند.

لکزایی با بیان اینکه ۱۶۳ هکتار زمین به شهرستان سربیشه الحاق شده است افزود: در دو سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ قطعه زمین به صورت ویلایی به طرح ملی مسکن و طرح جوانی جمعیت واگذار شده است.

وی گفت: در دو سال فعالیت دولت سیزدهم ۳۲ کیلومتر از مسیرهای سربیشه تا مرز ماهیرود دوبانده شده و ۱۸ کیلومتر هم در دست اجرا است و احداث ۲۲ کیلومتر باند دوم سربیشه به نهبندان در هفته دولت سال جاری کلنگ‌زنی شده که ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها