کارگاه‌های کوچک تولیدی پایه‌های اقتصاد کشور را تقویت می‌کنند

در حالی که بیکاری به معضل اصلی جوانان و خانواده‌ها و چالش اصلی جامعه تبدیل شده و جامعه از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و به دنبال آن فقر رنج می‌برد ایجاد مشاغل خرد و واحدهای تولیدی کوچک می‌تواند به عنوان راهکاری موثر برای کاهش بیکاری باشد.

به گزارش “پیام خاوران” ، کارآفرینی، فرآیند شروع یک تجارت یا سازمان برای سودآوری یا تأمین نیازهای اجتماعی است. یک کارآفرین کسی است که یک مدل تجارت را توسعه می‌دهد، سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای شروع یک سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند، آن را عملیاتی می‌کند.

 

از ویژگی‌های کارآفرین موفق می‌توان به  مسئولیت‌پذیری، ریسک‌پذیری، اعتماد به موفقیت، تمایل به گرفتن بازخورد سریع، انرژی بالا، آینده نگری، مهارت در سازماندهی، توجه به ارزش موفقیت، بیش از پول، تعهد بالا و انعطاف‌پذیری اشاره کرد.

 

امروزه بیکاری به معضل اصلی جوانان و خانواده‌ها و چالش اصلی جامعه تبدیل شده و جامعه از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و به دنبال آن فقر رنج می‌برد این در حالی است که با ایجاد مشاغل خرد و واحدهای تولیدی کوچک می‌توان به عنوان راهکاری موثر برای کاهش بیکاری و حتی توسعه اقتصادی در جامعه استفاده کرد.

 

اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولیدی کوچک که به سرمایه و مکان آنچنانی نیاز نداشته و در صورت برنامه‌ریزی صحیح و حمایت مسئولان از افراد جویای کار و راهنمایی آنها برای ایجاد مشاغل کوچک یکی از این راهکارها است و ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی در قالب مشاغل خانگی از جمله قابلیت‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

 

حسین محروم یکی از کارآفرینان موفق خراسان جنوبی با اشاره به دلایل موفقیتش اظهار داشت: از سن ۱۸ سالگی فعالیت خود را در زمینه‌ تولید قطعات الکترونیکی مانند منبع تغذیه شروع کردم که این محصولات تماماً طراحی خودم بود و با شروع این فرآیند به تدریج وارد عرصه‌های مختلف در زمینه تولید و کارآفرینی شدم.

بیشتر بخوانید   مدرسه 12 کلاسه قلم چی در بیرجند بهره‌برداری شد

 

این کارآفرین با اشاره به فعالیت در مناطق محروم و روستایی گفت: سختی‌های بسیاری را در این راه تجربه کردم و راه‌های مختلفی را نیز طی کردم تا به مقصودم رسیدم این امر باعث شد پس از گذشت یک سال و نیم از شروع کار خود برای گسترش کارم ایده جدیدی را آغاز کنم که کارگاه‌های کوچکی را در مناطق مختلف ایجاد کردم و به افراد آموزش تولید محصولات را ارائه دادم.

 

وی افزود: در مدت کوتاهی این کارگاه‌ها تبدیل به چندین کارگاه بزرگ شد در این زمان با همکاری نهادهای مختلف تیم ظرفیت‌سنجی را تشکیل دادم که با توجه به ظرفیت‌های مختلف هر منطقه ایده‌های جدیدی در زمینه کسب و کار به مردم ارائه دادیم.

 

این کارآفرین بیان کرد: در مناطقی که شاید کمتر کسی باور داشت که این مناطق می‌تواند به قطب‌های تولیدی تبدیل شود فعالیت کرده و نتیجه گرفتم.

 

محروم با بیان اینکه کارگاه‌های کوچک تولیدی پایه‌های اقتصاد هر کشور را تقویت می‌کنند یادآور شد: با حضور در مناطق مختلف کشور مخصوصا مناطق محروم به جدیت به دنبال رفع مشکل بیکاری بودم چراکه عامل اصلی مشکلات اجتماعی، بیکاری و فقر افراد است.

 

وی عنوان کرد: از اینکه در ابتدای مسیر جوانی توانستم نقش کوچکی را در برچیدن چهره سیاه بیکاری داشته باشم خوشحالم.هدف اصلی من در شروع این امر تحقق شعار “هر خانه ایرانی؛ یک کارخانه” بود یعنی هر خانواده باید محصولی را تولید کند چرا که این امر به اقتصاد کشور و رفع مشکلات جوانان کمک بسیار ارزنده‌ای می‌کند.

 

این کارآفرین با بیان اینکه کارآفرینی به معنای از هیچ، همه چیز را ساختن است تصریح کرد: کارآفرینی با مفهمومی که امروزه جوانان در فضای مجازی که مفهمومی کاملا غیرواقعی یا همان رویای یک شبه ثروتمند شدن است را نباید اشتباه بگیرند چرا که کسب و کارها حاصل ایده‌های خارق‌العاده و یا تشکیلات عظیم نیستند که موفق می‌شوند.

بیشتر بخوانید   حمایت از سرمایه گذاری از اولویت‌های اصلی سازمان بازرسی کل کشور است

 

محروم یادآور شد: اگر افراد تونایی شناخت ظرفیت‌های اطراف خود را داشته باشند به هیچ وجه نیازی به انجام یک کار خارق العاده نیست بلکه باید برای موفقیت توانایی‌های خود و محیط اطراف خود را به صورت هدفمند بازیابی کنند.

منبع:تسنیم

انتهای پیام /

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها