زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در همه شهرهای استان خراسان جنوبی تامین شد

یکی از مهمترین مشکلات متقاضیان طرح ملی مسکن در استان عدم تامین زیرساخت‌ها بود که مدیرکل راه شهرسازی خراسان جنوبی وعده تامین انشعابات موقت آب و برق توسط دستگاه‌های خدمت رسان تا ۲۰ اردیبهشت ماه را خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، طرح اقدام ملی مسکن یکی از بزرگترین طرح‌های مسکن به شمار می‌رفت که دولت قبل برای خانه دار کردن افرادی که نتوانسته در طرح‌های قبلی شرکت کنند و صاحب خانه شوند به اجرا گذاشته شد.

 این طرح از ابتدا به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت آن گونه که در همان دقایق اول ثبت نام در برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی از جمله بیرجند ظرفیت تکمیل شد و عده زیادی از ثبت نام جاماندند.

در این طرح بخش زیادی از زمین‌های مورد نیاز تامین و افراد گروه بندی شده‌ اند اما هنوز متقاضیان از برخی نبودها رنج می‌برند و ناراضی هستند.

طرح ملی مسکن وعده دو ساله دولت قبل برای خانه دارشدن بود که از همان ابتدا با اما و اگرهای بسیاری همراه بود چرا که تسهیلات گران قیمت و کم شرایط سختگیرانه مدتها افراد را در صف ثبت نام نگه داشت.

اما این موضع تنها به اینجا ختم نمی‌شود چرا که با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح جهش مسکن هم مطرح شد مقرر شد سهمیه خراسان جنوبی در طرح جهش ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ۴ سال آینده باشد که از این تعداد ۲۲ هزار واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است.

یکی از شهروندان بیرجندی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده با اشاره به اینکه چندین سال است مستاجرم گفت: زمانی که طرح مسکن ملی مطرح شد همانند دیگر متقاضیان برای ثبت‌نام اقدام کردم و بعد از تایید نهایی ثبت‌نام در سامانه که حدود چند ماه طول کشید برای ادامه کار باید ۴۰ میلیون تومان واریز می‌کردم اما به دلیل نداشتن چنین پولی از ادامه مراحل انصراف دادم هر چند تا رسیدن به این مرحله حدود ۱۸۰ هزار تومان به دلیل هزینه‌های احراز هویت از جیبم رفت.

بیشتر بخوانید   1000 هکتار زمین به نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی اختصاص یافت

یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه کارگر ساده‌ام و درآمد اندکی دارم گفت: طرح اقدام ملی مسکن برای افرادی مانند من مناسب نیست و پرداخت اقساط با مبالغ مطرح شده از عهده من خارج است و وقتی پیش مسئولان مربوط رفتم تا فرصتی برای مرحله واریزی ۴۰ میلیون تومان بگیرم، اعلام کردند که اگر پرداخت این هزینه برایتان زیاد است بدانید این طرح برای اقشار ضعیف جامعه نیست چرا که از پس اقساط برنمی‌آیید.

یکی دیگر از شهروندان هم با بیان اینکه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در خراسان جنوبی از روند کند و نبود زیرساخت‌های آب و برق گلایه دارند گفت: زیرساخت‌هایی مانند آب و برق وجود ندارد و همین امر سبب شده تا کار لنگ بزند.

الهیاری گفت: کمرنگ‌ترین آمار ساخت مسکن ملی از آن بیرجند است و از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع کردیم که در بهمن ماه توانستیم پروانه بگیریم و مشکلاتی برای دریافت پروانه‌های ساختمانی و نبود زیرساخت‌ها وجود دارد.

وی اظهار داشت: راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که تامین هر یک از خدمات اولیه برعهده دستگاه‌های خدمات رسان است اما بسیار کند پیش می‌رود .

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طرح اقدام ملی مسکن در دولت قبل با سهمیه ۵ هزار و ۹۷۰ واحد برای خراسان جنوبی مصوب شد.

داعی افزود: در این طرح تامین زمین انجام شده و تاکنون پی ریزی ۲ هزار و ۵۵ واحد به اتمام رسیده و ۲۵۹ واحد در مرحله پایان سفت کاری است.

وی با اشاره به مشکلات سایت ۲۷ هکتاری مسکن ملی در بیرجند افزود: در این سایت با مشکل تامین آب و برق مواجه هستیم که باید شرکت‌های خدمات رسان همکاری بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: حفظ سلامت مردم در اولویت است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از الحاق زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده ۹ شهر استان خبر داد و گفت: الحاق زمین به محدوده‌های گزیک، سرایان، شوسف، نهبندان، زهان، حاجی آباد، اسفدن، شاهیک قاینات و شهر بیرجند مصوب شد.

داعی با اعلام اینکه برخی از متقاضیان در زمینه نحوه واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه گلایه دارند که پیشنهاد می‌دهیم در صورت امکان نصف این مبلغ هنگام ثبت نام و مابقی هنگام اجرای فونداسیون دریافت شود گفت: البته به این شرط که وزارت راه و شهرسازی با پیشنهاد مربوطه موافقت کند.

وی با بیان اینکه برای تامین مصالح ساختمانی گروه‌های ساخت در اراضی نهضت ملی مسکن، توافقنامه‌ای با سازمان صنعت، معدن و تجارت منعقد شده تا مصالح در محل سایت و با ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت کمتر از نمایندگی در اختیار متقاضیان قرار گیرد گفت: برای این منظور زمین در اختیار نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان اتحادیه مصالح‌فروشان قرار می‌گیرد تا گروه‌های ساخت به راحتی مصالح را خریداری کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید براینکه برای رفع مشکلات زیرساختی مقرر شد شرکت‌های آب و برق تا ۲۰ اردیبهشت انشعابات موقتی را به صورت شارژی تامین کنند تا کار بنایی سرعت گیرد گفت: با پیگیری‌های انجام شده در همه شهرهای استان مشکل تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن رفع شده اما عمده‌ترین مشکل در طرح نهضت ملی مسکن تامین خدمات به ویژه آب و برق در برخی سایت‌ها بوده که در حال پیگیری است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

بیشتر بخوانید   تحویل 6000 قطعه زمین نهضت ملی مسکن در طبس
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها